منو
 صفحه های تصادفی
شعر آزاد
درگیری های خان های زند رقیب
غزوه تبوک
دانشنامه:تصاویر درخواستی
رسوبگذاری در محیط بادی
معجزه امام رضا علیه السلام در ده سرخ
ضربه پنالتی در فوتبال
ملی شدن بانک ها و موسسه های اعتباری
وظایف مشترک زن و شوهر
حلوای بادام
 کاربر Online
982 کاربر online
 : هنر
برای پاسخ دادن به این ارسال باید از صفحه قبلی اقدام کنید.   کاربر offline دبیر گروه هنر 3 ستاره ها ارسال ها: 252   در :  دوشنبه 13 اردیبهشت 1389 [06:12 ]
  آثار کودکان در هنرهای تجسمی
 

خصوصیّات آثار کودکان در گرایش هنرهای تجسّمی

تصویر


1- تسطیح: کودک صفحه‌ی خالی را پُر از سطوح می‌کند، بدون آن که به «ابعاد» توجّهی نماید.

2-تلخیص: کودک از میان عناصری که می‌بیند آن‌هایی را بر می‌گزیند که به نظرش مهم‌تر هستند.

3-اجتماع اماکن: او مکان‌های گوناگونی را در یک صفحه می‌گنجاند بدون آن که به اختلافات فیزیکی آن‌ها توجّهی داشته‌باشد.

4-اجتماع زمان‌های مختلف: او زمان‌های مختلف را در یک نقّاشی جمع می‌کند و این با واقعیت خارجی سازگار نیست.

5-دگرگونی: کودک آن‌چه را که می‌بیند در نقّاشی خود تغییر می‌دهد، اشیاء را جا به جا می‌کند و بر حسب تخیّل و تصوّر خودمتحوّل می‌سازد.

6-سمبل: کودک برای بیان هنری به رمزهای مخصوص خود پناه می‌بَرد. هر کودکی رمزی دارد که در قالب رنگ یا فرم و خط تجلّی می‌یابد.

7-شفّافیّت: او اشیاء داخل خانه یا پشت دیوار را به ما نشان می‌دهد بدون آن که دیوار مانع باشد! زیرا هدفش «بیان » آن‌هاست.

تصویر


نتیجه:
هنر کودک در اکثر موارد فوق، با هنر معاصر و هم چنین هنر انسان ابتدایی شریک است. هنر کودکان گر چه از درک زمان، مکان، کادر بندی، پرسپکتیو معمولی و آگاهانه و هارمونی رنگ‌ها برخوردار نیست؛ولی برای خودش زمان، مکان، پرسپکتیو و ... را دارد. ابعاد و نسبت‌ها را طبق رمزهایی که فقط خودش می‌فهمد دگرگون می‌کند. لذا هنر کودکان را نباید کمتر از هنر بزرگسالان به شمار آورد. آن‌چه در این جا تذکّرش لازم است، عدم ارزیابی هنر کودکان (نقّاشی) با معیارهای مخصوص بزرگسالان است.

تصویر


قابل توجّه!
برخی از محقّقین چون «هربرت رید» و «رن هویگ» در کتاب «هنر و انسان» نقّاشی کودکان را جزء هنر به شمار نیاوردند، علّت این امر به دو چیز برمی‌گردد:
الف) آنان عقیده دارند نقّاشی کودکان هنری است که هر کودکی در مرحله‌ای از دوران کودکی و نوجوانی بدان می‌رسد و پس از عبور از آن ناپدید می‌شود. لذا کمتر کودکی پس از عبور از مرحله‌ی کودکی آن را حفظ می‌کند، پس نمی‌توان آن را اثر هنری به شمار آورد. لذا افراد پس از عبور از دوران کودکی به فراگیری می‌پردازند.
ب) از مهم‌ترین شرایط اثر هنری «آگاهی» هنرمند نسبت به اثر خودش می‌باشد در حالی که هنر کودکان فاقد این ویژگی است.

تصویر


انجمن هنر شبکه رشد


  امتیاز: 0.00