منو
 کاربر Online
961 کاربر online
 : خلاقیت
برای پاسخ دادن به این ارسال باید از صفحه قبلی اقدام کنید.   کاربر offline دبیر گروه خلاقيت ارسال ها: 224   در :  شنبه 26 دی 1388 [07:22 ]
  رابطه خلاقیت با فرایندهای ذهنی
 

ارتباط بین خلاقیت باهوش، یادگیری ، حافظه ، هیجانات و ادراکات آگاهی همواره مورد توجه محققان بوده‌است. پژوهش‌های فراوانی در این زمینه انجام شده اند و از آنجائی که مفهوم خلاقیت به نسبت، مفهوم تازه‌تری از سایر مفاهیم مذکور است، طبعاً درک چگونگی این نوع روابط نیاز به گذشت زمان و صرف انرژی و پژوهش های بسیار زیادی دارد . رفتار و ذهن و ویژگی های آدمی به خصوص زمانی که از دستاوردهای وی سخن به میان می آید تا ریشه‌های بنیادین دستاوردهایی‌ که در درون او جستجو می‌شوند و کیفیت و نحوه‌ی چگونه رسیدن یا درک فرایندهای پیچیده ی روانی وی ،آن چنان دشوار می شوند که نباید انتظار داشت تا با فرمول های خاص و ساده ای به پدیده های پیچیده ای مثل خلاقیت پی برده شود. در این نوشتار ضمن برسی هر یک از مفاهیم ذکر شده سعی بر آن است تا با نقد و بررسی به آن‌ها پرداخته شود و از این رهگذر باشد تا پنجره‌ای رو به روشنایی حقیقت گشوده شود از سوی دیگر تلاش شده است تا در حد امکان به برداشت‌های نادرست از مفاهیم فوق در فرایند خلاقیت پرداخته‌شود که در قالب نقد و برسی به آن می‌پردازیم.

هوش چیست؟

در تعریف هوش گفته می‌شود که هوش آن چیزی است که هر آزمون هوش می‌سنجد. هم چنین به توانایی آموختن از راه تجربه، تفکر و رویارویی یا سازگاری موثر با محیط می‌گویند. مفهوم هوش، تاریخی طولانی دارد و در داستان‌های قدیمی با افرادی مواجه می‌شویم که برخی از آن‌ها عاقل و باهوش‌اند و برخی از این نعمت بی‌بهره‌اند. به نظر می‌رسد که انسان پذیرفته است که برخی از آن‌ها باهوش ترند و عملکرد بهتری در زندگی دارند . این افراد احتمالاً همان اطلاعاتی را در اختیار دارند که دیگران دارند اما وقتی به ارزیابی و یا پردازش اطلاعات می‌پردازند،به نتایجی می‌رسند که خیلی بهتر از نتایج دیگران است. در اواخر قرن 19 برای اندازه‌گیری رسمی و علمی هوش تلاش‌های جدی آغاز شد. اولین کسی که در این راه قدم برداشت فرانیس گالتون
franics galton بود اما آلفرد بینه alfred binet در سال 1905 اولین آزمون هوش واقعی را ساخت . این آزمون برای این موضوع ساخته شد که آموزش و پرورش فرانسه بتواند کودکانی را با توانایی های پایین شناسایی کند و به آن ها تعلیمات ویژه و مخصوص و متناسب باهوش آن ها ارائه دهد ولی بعدها، تمایل بر این بود که هوش تمام کودکان را اندازه گیری کنند و لذا تهیه ی وسیله برای اندازه گیری دقیق هوش ، مورد استقبال قرار گرفت و از آن زمان تاکنون، استفاده از این آزمون های هوشی گاهی بحث انگیز بوده است و سوالات بسیاری در نتایج آن ها مطرح شده است که به طور مثال آیا این آزمون ها واقعاً هوش را به معنی دقیق آن می‌سنجد؟ آیا اعتبار کافی دارند؟ و سوالاتی از این دست مطرح شده است زیرا این آزمون‌ها، قسمت بزرگی از تجربه‌ی انسان را که احساسات و تمایلات و انگیزه های آدمی را تشکیل می دهند، کاملاً نادیده می‌گیرند. آزمون‌های هوش بر روی اطلاعات انتزاعی obstract تکیه دارند یعنی هوش، در آن‌ها چیزی تلقی می‌شود که مردم از طریق آن، افکار و عقاید را بررسی می‌کنند. از منطق و استدلال استفاده می‌کنند، با اعداد کار می کنند، در این آزمون‌ها می‌باید شباهت‌ها را مثلاً در تصاویر و اشکال تشخیص دهند و غیره. همه‌ی این کارها به طور واضح در بحث شناخت و عقل قرار دارند. هوش، آن طوری که ما فکر می‌کنیم، تعیین کننده ی قدرتمندی برای چگونگی و نحوه‌ی رفتار آدمی نیست زیرا عوامل بسیار دیگری در این امر نقش دارند. هوش، عاملی برای پیش بینی عملکرد دانش‌آموزان و دانشجویان مهم است ولی وقتی از عملکرد تحصیلی که بگذریم، هنگامی که نوبت به موفقیت در دیگر زمینه‌های زندگی فرا می‌رسد مانند موفقیت شغلی و.... کارایی این آزمون‌ها یا خود مفهوم هوش خیلی جدی و موثر نیست به طور مثال بعضی از پژوهش ها نشان می‌دهند که میزان بهره‌ی هوشی تقریباً کمتر از بیست و پنج درصد برای موفقیت شغلی افراد موثر است و این بدان معناست که موفقیت شغلی حدود 25% مرهون هوش یک فرد است و تا حد زیادی این موفقیت‌ها وابسته به ادراک هیجانات در فرد و سایر عوامل محیطی و شخصی است. از این رو بحث در مورد مفهوم هوش و کارایی آن همواره مورد سوال بوده‌است و متغیر قطعی در زندگی محسوب نمی‌شود. هوش یکی از فرایندهای ذهنی در کنار سایر فرایندهاست که البته بالاتر بودن بهره هوشی افراد می‌تواند زمینه ای برای تخمین و احتمال این موضوع باشد که موفقیت چنین افرادی در زندگی بهتر از سایرین باشد اما قطعاً نمی توان به این موضوع به صورت محض تاکید کرد. در صورت تمایل به اطلاعات بیشتر می‌توانید به کتاب روانشناسی بالینی m.and.perron پرون ترجمه‌ی پریرخ دادستان مراجعه نمایید.

  امتیاز: 0.00