منو
 کاربر Online
230 کاربر online
 : تربیت بدنی
برای پاسخ دادن به این ارسال باید از صفحه قبلی اقدام کنید.   دبیر گروه تربیت بدنی   در :  چهارشنبه 20 آبان 1388 [05:43 ]
  پیدایش بازیها
 

شروع بازی را می‌توان به گذشته‌های دور، حتی از بدو پیدایش انسان نسبت داد. در حقیقت بازی جزئی از زندگی انسان از بدو

تولد تا زمان مرگ است. زیست شناسان و روان شناسان نیز در مورد بازی نظرات مختلفی ارائه داده‌اند. زیست شناسان براین

باورندکه : علاقه‌ی انسان به بازی به کنجکاوی وی درکشف و شناخت محیط اطراف ارتباط دارد و روان‌شناسان نیز می‌گویند : نیاز

انسان به بازی در حقیقت مصرف انرژی نهفته در وجود اوست و البته جامعه شناسان نیز: بازی را وسیله‌ای برای تمرین انسان در

زندگی اجتماعی توصیف می‌کنند.برخی بر این باورند که: بازی خود هنری است که ناشی از فرهنگ و آداب وسنن هر جامعه
است.
در ابتدا بازیچه بشر، مواد و اشیاء خام و طبیعی به دست آمده از طبیعت بود. قطعه‌ای سنگ، به دست گرفتن آن، حرکت دادن آن

و سرانجام غلتاندن یا پرتاب آن همه نوعی بازی محسوب می‌شد.

رشد ذهنی و اجتماعی انسان و تسلط پیش رونده او بر طبیعت، امکان دست‌کاری در اشیاء طبیعی را به وجود آورد و از این زمان

اشیاء به خواست انسان تغییر شکل دادند تا بتوانند اندیشه او را در شکل‌دهی به بازی پرورش داده و روح او را راضی‌تر کنند .

تعریف بازی :

در فرهنگ‌نامه «و بستر» بازی به صورت‌های ذیل تعریف شده است:

الف) حرکت، جنبش و فعالیت به مثابه حرکت عضلات.

ب) آزادی یا محدوده‌ای برای حرکت یا جنبش.

ج) فعالیت یا تمرین برای سرگرمی، تفریح یا ورزش

یا این گونه تعریف کرد که : «بازی» عبارت است از هرگونه فعالیتی که برای تفریح و خوشی ، و بدون توجه به نتیجه نهایی است

که انسان به طور داوطلبانه به این فعالیت می پردازد و هیچ نیروی خارجی یا اجباری در آن دخیل نیست.

ولی با این وجود تعریفی جامع و فراگیر از آن که مورد تأیید همه صاحب نظران باشد، وجود ندارد.

پیاژه، روان شناس معروف سویسی، برای تشخیص بازی پنج معیار را به عنوان شاخص های بازی معرفی می کند:

1- بازی دارای هدف در خود است.

2- بازی اختیاری است، نه اجباری.

3- بازی دلپذیر و خوشایند است.

4- بازی ترتیب و سازمانی ندارد.

5- بازی از قید کشاکش و پرخاش آزاد است.

او معتقد است که بازی راهی است برای دسترسی به جهان و لمس آن به‌گونه‌ای که با وضع کنونی فرد مطابقت کند.

براساس این تعریف بازی در رشد هوش نقش اساسی داشته و تا حدودی حضور آن در رفتار انسانها همواره مشهود است. پیاژه

بازی کودکان را به چند دوره تقسیم می‌کند. نوزاد از ابتدای زندگی برای لذت‌جویی از طریق حواسش به بازی متوسل می‌شود.

این بازی‌ها، حسی - حرکتی نامیده می‌شود مانند: تقلید صدا یا مکیدن شست.

با رشد کودک و دگرگونی‌های جسمی و هوشی، بازی کودکان به نوع بازیهای تمرینی تغییر شکل می‌یابد که در آن کودک از تکرار

یک رفتار و حصول نتیجه مجدد آن لذت می‌برد و بعد از آن بازی‌های نمادین شروع می‌شود که بر مبنای تخیل و تجسم کودک است

و از آنجا‌ که ارتباط نزدیکی بین تخیل و خلاقیت کودک وجود دارد، این بازی‌ها ارزش زیادی از نظر تربیتی دارد و بازی‌های مبتنی بر

رقابت با دیگران، بخش دیگری از بازی‌های کودکان بزرگ‌تر است که بازی‌های باقاعده نامیده می‌شود و در آموزش قواعد و شناخت

واقعیت و منطق و اخلاق مؤثر است.

فواید بازی

بازی فواید بسیار دارد که می‌توان آن‌ها را به اختصار در سه بخش بیان کرد.

۱) جسمانی

۲) عقلانی

۳) اجتماعی و عاطفی

نیاز به بازی حتی دردوران پیری

افراد در تمام دوره های سنی خود نیاز به بازی و تفریح دارند.

دانشمندان زیادی تاکید می‌کنند که برای خلاق بودن، انسان باید تا می‌تواند از عادت‌های رایج دوری کند و به بازی‌هایی که گاهی

طبق عرف جامعه مناسب حال او نیست، بپردازد. در این باره مارک بکوف از دانشگاه کلورادو معتقد است که : مردم برای بازی در

زندگی نقشی حاشیه‌ای در نظر می‌گیرند اشتباه است. او به نقش بازی در زندگی حیوانات گوشتخواری همچون گرگ و سگ

پرداخته و به این نتیجه رسیده است که این بازی‌ها به شخصیت‌های فردی این اجازه را می‌دهد که تجربه‌های جدید و اشتباهی

داشته باشند بدون اینکه مجازاتی به خاطر آن در انتظار آنها باشد.

وی می‌گوید: بازی به انسان این جرأت را می‌دهد که ریسک‌های منطقی بیشتری انجام دهد و او را منعطف و خلاق می‌کند. وی

طبیعت بازی را جست‌وجو برای چیزی تازه و نو می‌داند و تاکید می‌کند: برای خلاق بودن، انسان باید همیشه به‌دنبال چیزی تازه

بگردد.

این دانشمند بازی را در زندگی انسان حالتی بیولوژیکال و همانند خواب توصیف می‌کند و معتقد است که : در دوره‌های مختلف

زندگی انسان به بازی نیاز دارد. البته مهم‌ترین دوره از زندگی که بازی می‌تواند نقش مهمی در شکل‌گیری شخصیت انسان

داشته باشد دوران کودکی است ولی این به آن معنا نیست که در دیگر دوره‌ها نیاز کمتری در انسان به بازی کردن وجود دارد

(www.shaparakdaily.ir ) .
شاید به توان گفت : وجود بازی های گوناگون و میزان شدت نشاط یا خشونت موجود در بازی ها نشان دهنده خلق وخوی

مردمی است که آن بازی ها را انجام می دهند .

بازی درمانی سالمندان:

یک مرکز نگهداری سالمندان در ژاپن برای حفظ توان فیزیکی و ذهنی سالمندان به بازی درمانی روی آورده است.به گزارش شبکه

تلویزیونی ان اچ کی ژاپن . ( www.irannews.ir )

یک مرکز نگهداری افراد سالمند در ژاپن با بکارگیری شیوه ای نوآورانه تلاش می کند ازطریق` بازی درمانی ` نه تنها توان فیزیکی

سالمندان را حفظ کند بلکه از زوال عقل(دمانس ) در انان نیز جلوگیری کند.

در این مرکز افراد کهنسال بازی های مخصوص جوانان را انجام می دهند . در این مرکز نگهداری سالمندان که در منطقه کوماموتو

واقع شده است ، برنامه های بازتوانی به شیوه خاص خود برگزار می شود .

دراین مرکز افراد کهنسال از طریق بازی کردن توان فیزیکی خود را حفظ یا بازیابی می کنند .

در این مرکز چهار نوع بازی مختلف وجود دارد که اجرای هرکدام مستلزم بکارگیری بخش های مختلف بدن یا ذهن افراد سالمند

است .

ساتوشی کاواتا فیزیوتراپ این مرکز می گوید..وقتی افراد کهنسال بازی می کنند به طور طبیعی توجه انها به بازی است ،کمتر ا

احساس درد می کنند و این مسئله باعث می شود انان فرصتی برای تمرین کردن بدست آورند.

بازی در ایران :

در ایران از زمان ها ی قدیم بازی های متعددی رایج بوده که در جشن های کوچک و بزرگ، در مهمانی ها و گروه های دوستانه

همیشه موجب شادمانی کودکان و بزرگسالان بوده ومتناسب با وضعیت اقلیمی و فرهنگی هر منطقه طراحی شده بودند و

همین هماهنگی و همراهی با جغرافیا و فرهنگ، رمز ماندگاری آنها تاکنون بوده است ،این بازی ها دارای تنوع بسیاربوده ،

هریک به جنسیت خاصی تعلق داشته و نیز شامل حالت های مختلف انفرادی و گروهی می باشند وبخشی از سرمایه های

فرهنگی ما محسوب می شوند، بازیهایی همچون عموزنجیرباف، بازی وسطی، الک‌دولک ،، قایم باشک، لی لی و حتی اسب

سواری با تکه ای چوب و.....این بازیها گرچه ساده بودند و بی تکلف، اما بچه ها را مثل رود، مثل باد، مثل موج به حرکت وا می

داشتتند و اجازه سکون و رکود را به آنها نمی دادند . آنچه را از آن روزها در خاطرها مانده ، پویایی بدنی بچه ها و خنده ها و

قهقهه ها است که درهم می آمیخت. درحالی که امروز دیگر رفته رفته آن همه صدا در حال گم شدن در باد هستند آنهم به بهانه

هایی چون شهرنشینی، آپارتمان نشینی، مشکلات معیشت و هجوم بازی های مدرن .

بازیهای محلی :

بازی‌های محلی درحقیقت نوعی سخن گفتن، انتقال اطلاعات و معلومات،ایجاد و حفظ آمادگی جسمانی برای جنگ‌ها،ایجاد

سرور ونشاط، شکرگذاری به درگاه خداوند و … بوده‌است.

در حال حاضر برخی از این بازیها جزو رشته های ورزشی به شمار می روند. بازیهایی مثل تیروکمان، چوگان، کشتی، مسابقه

دو،کبدی و....
.
برای نمونه بازی محلی کبدی توضیح داده می شود .

کبدی در اصل یک بازی ایرانی است و به اسامی مختلف نامیده می شود، این بازی در گیلان شیرین دودو و در خراسان، گلستان

و مازندران زو و در سیستان و بلوچستان کبدی نامیده می شود.

کبدی یک بازی کم خرج و یک بازی بیرون سالنی و سالنی پرتحرک است که ترکیبی از کشتی و راگبی است. برای گرفتن مهاجم

یا فرار از دست حریف در این بازی به مهارت، انعطاف پذیری چابکی، استقامت، حضور ذهن و جرأت نیاز است.


قوانین و مقررات بازی :

1. هر تیم شامل 12 بازیکن (7 نفر بازیکن اصلی و 5 نفر بازیکن ذخیره) می باشد.

2. تعویض در بازی در مواقع تایم اوت پزشکی و تایم مربی مجاز می باشد و محدودیت تعویض وجود ندارد.

3. وقت بازی 2 وقت 20 دقیقه ای می باشد و در صورت تساوی دو تیم در پایان وقت قانونی پنج حمله از سوی دو تیم و

اگر باز هم مساوی شدند حمله یک به یک پیگیری می شود، تا تیم برنده مشخص گردد.

4. وقت استراحت بین دو نیمه، 5 دقیقه می باشد.

  • زمین کبدی :

زمین بازی قطعه زمینی است مسطح با تشک تاتامی با ابعاد 10*5/12 متر برای مردان که توسط یه خط میانی به دو قسمت

تقسیم می شود،‌ هر نیمه از زمین 10 متر عرض و 6 متر و 25 سانتی متر طول دارد که اندازة هر نیمه به عرض 8 متر و طول 5

متر و 50 سانتی متر است

نحوه بازی :

1. طرفی که برنده شیر یا خط می شود، حق انتخاب زمین یا حمله را دارد و در نیمه دوم زمین باید عوض شود و طرفی

که مهاجمان خود را اول نفرستاده است باید حمله را آغاز کند. بازی در نیمه دوم با همان تعداد بازیکنانی که در نیمه اول وجود

داشته اند ادامه پیدا می کند .

2. . در صورتیکه هر یک از قسمتهای بدن بازیکن با زمین خارج از محدوده تماس پیدا کند باید از زمین خارج شود اما

هنگام درگیری اگر هر یک از قسمتهای بدن بازیکن یا بازیکنانی که در محدوده زمین بازی است برخورد کند، وی نباید از زمین خارج

شود(قسمت تماس باید در داخل محدوده زمین بازی باشد )

3. . در صورتیکه بازیکن در زمان بازی از محدوده زمین بازی خارج شود، وی باید از زمین بازی خارج گردد یا سر داور با

اعلام شماره بازیکن به وی دستور خروج از بازی را می دهد در این حالت صورت زده نمی شود و بازی ادامه می یابد .

4. . مهاجم می بایست کلمه کبدی را به صورت بلند ادا کند چنانچه او نتواند کلمه مذکور را مکرر ادا کند داور او را با دادن

تذکر بر می گرداند و حمله به تیم مقابل داده می شود .

5. . پس از برگشت مهاجم به زمین خودش تیم مقابل باید بلافاصله مهاجم خود را روانه حمله نماید. اگر حمله را بیشتر

از 5 ثانیه به تأخیر بیاندازد، سر داور حمله را به تیم مقابل میدهد. بنابراین هر تیم مهاجم خود را تا آخر بازی به نوبت به حمله

می فرستد.

6. . چنانچه مهاجم یا مهاجمین پس از یک اخطار، عمداً قوانین شماره 5 و6 را نقض کنند داور یا سرداور بایستی برگشت

او را اعلام کرده و یک امتیاز به حریف بدهد

7. . چنانچه افراد تیم مقابل، مهاجم را گرفتند و او با تلاش از چنگ آنها بیرون آید و خود را به زمین خودی رساند

نبایستی دنبال شود. اما چنانچه مهاجم فقط حریف یا حریفان خود را لمس کرد باید دنبال شود و در زمین خودشان او را زمین گیر

کنند تا 1 امتیاز بگیرند .

8. . در یک زمان بیش از یک مهاجم نباید داخل زمین حریف شود، چنانچه بیش از یک مهاجم داخل زمین حریف شود، سر

داور می بایست دستور دهد همه آنها برگردند وحمله را به تیم مقابل می دهد .

9. در صورت تکرار مورد 8، سر داور یا داور بایستی به آنها اخطار دهد و اگر علیرغم اخطار آنها این کار را ادامه دهند داور

یا سرداور تمامی مهاجمینی که به زمین حریف وارد شده اند و قوانین را نقض کرده اند به زمین خود برگردانده و حمله را به تیم

مقابل می دهد .

10. چنانچه مهاجم هنگامی که در زمین حریف است نتواند امتیاز کسب کند و هنگامی که مهاجم نگه داشته شده

است حریفان نمی دانند عمداً با بستن دهان مهاجم او را ساکت کنند. داور یا سرداور بایستی مهاجم را به زمین خود برگرداند و

مدافع خطاکار را از زمین بازی اخراج کند و یک امتیاز به حریف بدهد .

11. هیچ حریفی نباید خودسرانه مهاجم را هل بدهد و از خط وسط خارج کند . ( تنه قانونی مجاز است )

12. تا زمانی که مهاجم به زمین خود نرسیده باشد هیچ یک از حریفان نباید با سطح زمین مهاجم تماس پیدا کند و

تمامی بدن آنها باید در پشت خط میانی باشد

13. اگر وی مرتکب چنین عملی شود در مورد او اعلام اوت می شود از بازی اخراج میگردد .

14. اگر حریف یا حریفانی که از بازی بیرون شده اند از قانون شماره 13 تخطی کرده باشند، مهاجمی را بگیرند یا در

هنگام گرفتن یا کمک به گرفتن مهاجم از قانون مذکور تخطی کنند در مورد مهاجم اعلام اوت نباید کرد و حریف یا حریفانی که در

زمین مهاجم هستند به زمین خود برمی گردند و فرصت حمله به تیم مقابل داده می شود .

15. . چنانچه مهاجمی خارج از نوبت خود وارد زمین شود یا بازی را شروع کند، سرداور یا داور می بایست به او دستور

برگشت و اخطار بدهند اگر به عقیده سرداور یا داور چنین ورودی به طور مداوم و مصرانه صورت گیرد وی به حریف مقابل یک امتیاز

می دهد (چنین امتیازی می بایست حداقل پس از دادن یک اخطار به مهاجمین اعلام شود ).

16. هنگامیکه یک تیم اخراج می شود یا تمام تیم حریف در بیرون زمین هستند و هیچ یک از حریفان حق دوباره بازی

کردن را نداشته باشند می بایست امتیاز لونا که دو امتیاز می باشد علاوه بر امتیازات کسب شده از سوی بازیکنان اخراج شده

بدهند. بازی ادامه می یابد و تمامی بازیکنان دو گروه ظرف مدت 10 ثانیه وارد زمینهای خود می شوند و در غیراینصورت سرداور یا

داور می بایست یک امتیاز به حریفان بدهند و سپس چنانچه تیم وارد زمین نشود سرداور یا دارو برای هر 5 ثانیه یک امتیاز

می بایست بدهد. در نتیجه بازی تا آخر به همین ترتیب ادامه می یابد .

17. . چنانچه که مهاجمی در برابر یک بازی خطرناک اخطار داده شود و یا به هر طریقی از سوی تیم خود راهنمایی شود

سرداور یا داور می تواند بازیکن خاطی را دیسکالیفه نماید و 2 دقیقه یا بیشتر از بازی اخراج نماید .

18. چنانچه امتیازات دو تیم یکسان باشد قانون پنج حمله ای اجرا می شود. از هر تیم 5 نفر مهاجم انتخاب می شود و

به ترتیب حمله (حمله اول مهاجم از تیمی که برنده سکه بوده انجام می شود) انجام می شود و در صورت قطع کردن خط باک

توسط مهاجم منجر به کسب امتیاز می شود و مدافعین هفت نفر کامل هستند، اگر باز هم مساوی شدند قانون حمله ناگهانی

اعمال می شود .
19. در سیستم لیگ طرفی که برنده است صاحب دو امتیاز لیک می شود و طرف بازنده هیج امتیاز لیگ کسب نمی کند.

در صورتیکه دو تیم مساوی شدند هر دو طرف یک امتیاز کسب خواهند کرد .

20. اگر نور سالن و زمین کافی نباشد یا باران شدیدی ببارد یا بنا به هر دلیل دیگری در ادامه مسابقه اختلال پیش آید و

مسابقه تا آخر ادامه نیابد، چنین مسابقه ای می بایست دوباره برگزار شود . در صورت توقف موقتی مسابقه، باید مسابقه ادامه

یابد.
21. . مربیان و سرپرستاران تیمها نباید از روی نیمکت بلند شده و سر و صدا نمایند بلکه در وقت تایم اوت و در دو نیمه تیم

خود را راهنمایی نماید چنانچه از قانون تخطی نمایند اخطار و جریمه خواهند شد .

منبع : ( گروه تربیت بدنی دانشگاه علم و صنعت )

  امتیاز: 0.00