اول: قانونهای نیوتون حاصل استنتاجهای ریاضی نیستند بلکه ترکیب موضوعاتی هستند که فیزیکدانان از آزمایشهای پُر شماری دربارهی چگونگی حرکت اجسام آموختهاند (نیوتون از نظرات و مشاهدههای بسیاری از دانشمندان پیش از خود از جمله کپرنیک ، براهه ، کپلر و به ویژه گالیله استفاده کرد.) این قانونها به واقع بنیادیاند زیرا آنها را نمیتوان از اصول دیگر نتیجهگیری کرد یا به کمک اصول دیگر آنها را به اثبات رساند.
دوم: قانونهای نیوتون شالودهی مکانیک کلاسیکاند (که مکانیک نیوتونی نیز نامیده میشود) و با استفاده از آنها میتوان بیشتر انواع آشنای حرکت را درک کرد. قانونهای نیوتون تنها در وضعیتهایی که شامل تندیهای فوقالعاده زیاد (نزدیک به تندی نور) یا اندازههای بسیار کوچک (همانند درون اتم) هستند نیاز به اصلاح دارند.
سوم: تبیین قانونهای نیوتون بسیار ساده است ، با این وجود درک این قانونها و کار کردن با آنها برای بسیاری از دانش آموزان و دانشجویان مشکل است. دلیل مهم این امر آن است که همه ی ما پیش از این که به مطالعهی فیزیک بپردازیم سالهای زیادی قدم زدهایم ، توپ پرتاب کردهایم ، جعبه هل دادهایم و دهها کار مشابه که جملگی شامل حرکت بودهاند را انجام دادهایم. به همین دلیل نظراتی را بر اساس `عقل سلیم` دربارهی حرکت و عاملهای ایجاد کنندهی آن به دست آوردهایم. ولی بسیاری از این نظرات مبتنی بر `عقل سلیم` قابلیت تحلیل منطقی را ندارند.
چهارم: بخش بزرگی از کار ما در آموزش مکانیک و فیزیک آن است که به یادگیرنده کمک کنیم تا تشخیص دهد که چگونه بعضی اوقات این نظرات بر اساس `عقل سلیم` او را گمراه میکنند و چگونه درک خود از دنیای فیزیکی را به گونهای تنظیم کند که با نتیجهی آزمایشها سازگار باشد.
امتیاز: 0.00
وزارت آموزش و پرورش > سازمان پژوهش و برنامهريزی آموزشی
شبکه ملی مدارس ایران رشد
شما باید یک عنوان و متن وارد کنید!