منو
 صفحه های تصادفی
جنس پرتوی کاتدی
دانشکده الهیات دانشگاه فردوسی مشهد
ابوبکر
عوامل تعیین کننده شدت سوختگی
مدیریت برای نقد ینگی واستحکام مالی
امپراتوری مالی
گروه گرایی
اسپیرولوبه
صاف کردن و انواع صافی‌ها
رده بندی سنگهای آذرین
 کاربر Online
198 کاربر online
 : شیمی
برای پاسخ دادن به این ارسال باید از صفحه قبلی اقدام کنید.   کاربر offline دبیر گروه شیمی 1 ستاره ها ارسال ها: 32   در :  دوشنبه 26 مرداد 1388 [18:14 ]
  آيا مي دانيد كه ...(2)
 

ويتامين ث يكي از شناخته شده ترين ويتامين هاي محلول در آب است. اين ويژگي سبب مي شود برخي بر اين باور باشند كه خوردن بيش از اندازه ي ويتامين ث بر بدن تاثير بدي ندارد زيرا مقدار اضافي آن از طريق ادرار از بدن خارج مي شود. اگرچه اين باور خيلي هم بي راه نيست ولي نبايد فراموش كرد كه ويتامين ث يا همان آسكوربيك اسيد به هر حال يك اسيد است و افزون بر اين مانند همه ي مواد شيميايي از جمله داروها مقدار مجازي براي مصرف متناسب با سن و سال و شرايط مصرف كننده دارد. اين مقدار مجاز كه توسط سازمان هاي بهداشت جهاني تعيين مي شود براي ويتامين ث 11900 ميلي گرم به ازاي هر كيلوگرم از وزن بدن مصرف كننده است. يعني يك فرد بالغ با وزن 50 كيلوگرم حداكثر مي تواند 595 گرم (كمي بيش از نيم كيلو گرم!!) ويتامين ث بخورد و خوردن بيش از اين مقدار به احتمال قوي باعث مرگ او خواهد شد. البته خوردن همين مقدار هم 50 درصد احتمال مرگ فرد را در پي خواهد داشت. از اين رو اطلاق اين مقدار به عنوان دوز(1) كشنده ي 50 درصدي يا LD50 مي گويند. مقدار LD50 را با آزمايش روي جانوران آزمايشگاهي مانند موش صحرايي يا خوكچه ي هندي تعيين مي كنند.
از آن جا كه ويتامين ث يك اسيد است خوردن بيش از اندازه ي آن سبب كاهش pH و بروز اختلالاتي در بخشي از سامانه ي گوارشي(معده و ابتداي روده ي كوچك) مي شود. در عين حال به دليل تبديل بخشي از آسكوريبك اسيد به يون اگزالات طي فرايندهاي زيستي بدن و افزايش مقدار آن تا دو برابر در ادرار مصرف ويتامين ث براي افرادي كه استعداد توليد سنگ كليه آن هم از نوع اگزالات كلسيم دارند خطرناك است و بايستي كنترل شده باشد. در ضمن در افراد عادي نيز خروج ادرار با احساس سوزش همراه خواهد بود.
__داروسازان مقدار لازم ويتامين ث براي افراد بالغ را روزانه 75 ميلي گرم براي زنان و 90 ميلي گرم براي مردان توصيه كرده اند. ضمن آن كه مصرف روزانه حداكثر تا 500 ميلي گرم ويتامين ث براي بزرگسالان به منظور جلوگيري از سرماخوردگي را نيز بي ضرر دانسته اند. بنابراين شايسته است بر مبناي نياز بدنتان ويتامين ث مصرف كنيد. اضافي آن از بدن دفع مي شود و مصرف بي حساب نيز زيان بار خواهد بود.
شما خواننده ی گرامی در صورت تمایل می توانید با جست و جو در اینترنت فهرستی از میوه های مختلف و مقدار ویتامین ث هر یک تهیه کنید و برای آگاهی کاربران ارجمند ما به انجمن بفرستید. به فرستنده ی کامل ترین جدول جایزه ی ارزنده ای تقدیم خواهد شد.
دبیر گروه شیمی

(1) دوز يعني مقدار مجاز مصرف

  امتیاز: 0.00