منو
 صفحه های تصادفی
از کار انداختن Balloon Tip
ابزار کمکی قلب
هجوم سپاه عمر سعد به خیمه های امام حسین علیه السلام و آتش زدن خیمه ها
انواع جهان بینی
گرافهای اشتراکی
عبدالملک بن هاشم
برهمکنش ژنتیکی
درخت المپیاد فیزیک
محمد بن ملکشاه سلجوقی
ام فضل «لبابه»
 کاربر Online
796 کاربر online
 : زیست شناسی
برای پاسخ دادن به این ارسال باید از صفحه قبلی اقدام کنید.   کاربر offline سمیه فارابی اصل 4 ستاره ها ارسال ها: 1188   در :  یکشنبه 13 خرداد 1386 [08:26 ]
  توصیه کارشناسان تغذیه به دانش آموزان در ایام امتحانات
 

توصیه کارشناسان تغذیه به دانش آموزان در ایام امتحانات

مدیر کل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت با تاکید بر ضرورت وجود مواد قندی در رژیم غذایی دانش آموزان در ایام امتحان گفت: ‌انرژی مورد نیاز سلولهای مغزی از مواد قندی موجود در برنامه غذایی روزانه تامین می‌شود. دکتر سید مرتضی صفوی در گفت و گو با خبرنگار «بهداشت و درمان» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با بیان اینکه برای تامین قند مورد نیاز، ‌دانش آموزان باید به فواصل متوالی مواد قندی دریافت کنند، اظهار داشت: چنانچه قند مورد نیاز سلولهای مغزی در حین فراگیری دروس تامین نشود میزان یادگیری و ماندگاری مطالب در حافظه کاهش می‌یابد.

وی در ادامه توضیح داد: دانش آموزان بایستی به جای سه از پنج وعده غذایی در شبانه روز استفاده کنند (سه وعده غذای اصلی و دو میان وعده) تا میزان سطح خونی قندشان حفظ شود. مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت بر ضرورت حفظ و تامین میزان مناسب فسفر در رژیم غذایی دانش آموزان تاکید کرد و افزود: مغزها به علت فسفرزیاد میان وعده مناسبی برای دانش آموزان در ایام امتحان هستند زیرا امروزه به خوبی ثابت شده که فسفر بر روی کارکرد مغز، تمرکز و ایجاد حواس و ادارک مطلوب موثر است.

وی گوشت، بقولات،‌ مغزها ، لبنیات و غلات را حاوی میزان مناسب فسفر عنوان کرد و یادآور شد: این مواد بیش از میوه و سبزیجات دارای فسفر هستند. صفوی در ادامه گفت: ‌گوشت مرغ و به طور عام گوشت سفید، عدس، لوبیا، بادام،‌ گوشت چرخ کرده گاو، شیر سویا و کره بادام زمینی منابع خوبی از فسفر محسوب می‌شوند.

به گفته وی، وجود شیر، گوشت و تخم مرغ به علت دارا بودن پروتئین و فسفر در برنامه غذایی دانش آموزان الزامی است. مدیر کل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت با بیان اینکه جگر گاو، ماست، تخم آفتاب گردان، غلات با سبوس کامل، ماهی، شیر، پنیر،ماکارونی، بادام، جو دو سر، میگو و لوبیا منابع غنی از فسفر هستند، گفت: مصرف این مواد هم در ایام امتحان خالی از فایده نیست.

وی افزود: در مراحل بعدی نیز می‌توان نخود، شکلات، کاهو، گل کلم و پرتقال را به عنوان منابعی از ماده معدنی فسفر به رژیم غذایی روزانه افزود. صفوی با تاکید بر اینکه در شبهای امتحان باید از مصرف غذاهای نفاخ و سنگین پرهیز کرد ادامه داد: نوشیدن آب میوه‌های تازه سرشار از ویتامین ث هم در جذب آهن و پیشگیری از بروز کم خونی تاثیرگذار است.

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت گفت: امروزه در دنیا تاثیر کم خونی در کاهش قدرت یادگیری ثابت شده است. وی با اشاره به میان وعده مختصر و مغذی دانش آموزان ادامه داد: میان وعده در عین حالی که نباید اشتهای آنان را برای مصرف ناهار و شام کاهش دهد باید مانع از افت قند خون حین مطالعه شود.

صفوی با توصیه به دانش آموزان مبنی بر نوشیدن یک لیوان شیر قبل از خواب شبانه در ادامه گفت: از آنجایی که ذخیره کبدی گلیکوژن در کودکان سنین مدرسه 4 تا 6 ساعت است بنابراین این دانش آموزان برای تامین قند خون و حفظ فعالیت سیستم عصبی و عملکرد مغزی باید ضمن صرف سه وعده اصلی غذا دو میان وعده را نیز فراموش نکنند.

وی وجود ویتامین‌های گروه A,B,C,E را برای رشد بافتی ضروری برشمرد و افزود: بنابراین نیاز به مصرف میوه وسبزیجات در سنین کودکی (دانش آموزان دبستانی) چند برابر می‌شود. صفوی در خاتمه مصرف غذاهای نفاخ را در شبهای قبل از امتحان عاملی برای ایجاد مشکلات گوارشی و نقصان در تمرکز عنوان کرد.

  امتیاز: 0.00