منو
 صفحه های تصادفی
گرایش مستقیم دیود
پدیده ابر رسانی
سیال
گاو قطبی
بانک مرکزی
سحابی سیاره نما
امام علی علیه السلام و راهنمایی عمر درباره زیورآلات کعبه
سس کچاپ
اپتیک موجی
قطرپایین رو در عکاسی
 کاربر Online
720 کاربر online
 : بهداشت وسلامت
برای پاسخ دادن به این ارسال باید از صفحه قبلی اقدام کنید.   کاربر offline سبحانی 3 ستاره ها ارسال ها: 327   در :  سه شنبه 03 بهمن 1385 [12:30 ]
  بهترین تغذیه در زنگ تفریح مدرسه
 

بهترین تغذیه در زنگ تفریح مدرسه

چنین غذاهایی باید از نظر تغذیه‌ای سالم باشد، راحت و آسان به مدرسه برده شود و نباید هضم آن به قدری سنگین باشد که اشتهای کودک به شام را از بین ببرد. این غذا باید:

- مقداری پروتئین داشته باشد. این پروتئین می‌تواند: گوشت، پنیر یا تخم مرغ باشد.
- دارای مقداری سبزیجات باشد.
- دارای مقداری میوه تازه باشد.
- به‌ همراه این غذا باید مقداری آب یا شیر نوشیده شود.
- شیرینی، آب نبات، تافی و ... حذف شود.
- از نا‌ن‌ها یا بیسکویت‌های غله (مانند: نان یا بیسکویت گندمی، جویی و...) استفاده شود.
- هیچ گونه مزه، طعم و رنگی به آن اضافه نشده باشد.

البته این نکته را فراموش نکنید که باید اشتهای فرزند خود را در نظر بگیرید و به مقدار لازم هر کدام از موارد فوق را به او بدهید.
اگر غذایی برای بردن به مدرسه نداشته باشید، میوه ی تازه و آجیل 10409 از بهترین مواد غذایی می‌باشند، زیرا این مواد غذایی علاوه بر تولید انرژی زیاد باعث افزایش قدرت فکری کودک می‌شود. بطور کلی اگر کودکان بین غذای سالم و ناسالم فرق بگذارند و سعی کنند که از غذای سالم استفاده کنند، در بزرگسالی هم میل به خوردن غذای سالم دارند.
  • پایگاه اطلاع رسانی تبیان

  امتیاز: 0.00     
برای پاسخ دادن به این ارسال باید از صفحه قبلی اقدام کنید.   کاربر offline سمیه فرشباف 3 ستاره ها ارسال ها: 213   در :  پنج شنبه 24 اسفند 1385 [07:23 ]
  توصیه‌هایی ساده درباره تغذیه برای ایام نوروز
 

نوروز نزدیک است، سال نو را تبریک می‌گوییم.

  • توصیه‌هایی ساده برای پذیرایی از میهمانانمان:
میز پذیرایی عید را با میوه ها، شیرینی‌های کوچک ، آجیل کم نمک ، قطعات کوچک از میوه‌های خشک شده یا برگه‌ها تزیین کنید. از پذیرایی با شیرینی‌های تر و چرب ،شکلات ها، شیرینی‌های بزرگ و کیک بپرهیزید.

از میهمانانتان با چای کمرنگ و در استکان یا فنجان‌های کوچک پذیرایی کنید، بهتر است به جای قند از کشمش یا توت خشک یا خرما استفاده کنید اگر چاق هستید یاد بگیرید که چای را تلخ بنوشید.

اگر میهمانتان را دوست دارید خیلی به او تعارف نکنید، بعضی افراد به خصوص افراد میانسال و سالمند ممکن است رژیم‌های خاصی داشته باشند و تعارف بیش از حد آنان را مجبور به مصرف خوردنی‌هایی می‌کند که برایشان مضر است.

کودکان هم باید حدی را در مصرف مواد شیرین رعایت کنند که دچار مشکل نشوند، فرصت زیبای نوروز برای دیدار، شادباش گفتن روز و سال نو ، آرزوی سلامتی و بهروزی کردن ،خوبی‌ها و خاطره‌های خوب را به یاد آوردن و چشم پوشی از دلگیری‌ها و به فراموشی سپردن دلتنگی‌ها است.


  • سالادهای خوشمزه درست کنید:
اگر در این ایام به دلیل دید و بازدید ها، فرصت پختن غذا ندارید از غذاهای حاضری ، کم چرب همراه با انواع سالاد استفاده کنید.

می‌توانید برای یک هفته، سبزیجات شسته شده را به طور مناسبی در یخچال نگهداری کنید و هر شب با آنها برای خود و خانواده سالادهای خوشمزه درست کنید.

کاهو، کرفس، هویج، انواع کلم ، انواع فلفل‌های دلمه‌ای، خیار،گوجه- فرنگی، گل کلم از دوستان همیشگی سلامت هستند.

به خصوص اگر `سس سالاد` را خودتان با روغن زیتون ،ماست ،سبزیهای خشک- معطر و ادویه‌ای که دوست دارید درست کنید.

اگر گاهی با توجه به سلیقه و ذایقه اعضای خانواده تن ماهی و یا انواع حبوبات پخته، کشمش شسته شده، پنیر رنده شده را به این سالاد اضافه کنید غذای سالم و کاملی خورده‌اید و همه سلولهایتان را راضی کرده‌اید.


  • اگر در این ایام به مسافرت می‌روید:
- خوردن غذاهای چرب، سرخ شده، شیرینی ها، شکلات و خامه را محدود کنید تا حد ممکن به جای مصرف غذاهای سرخ شده، از غذاهای آب پز، کبابی و تنوری استفاده کنید.

- برای جلوگیری از کم آبی و یبوست، مقادیر مناسبی آب همراه داشته باشید و همه همراهان را هم به نوشیدن آن توصیه کنید.

- در مورد آب آشامیدنی در صورت امکان از آب معدنی استفاده شود و در غیر این صورت به بهداشت پارچ و لیوان‌ها توجه کنید.

- میوه‌ها و سبزیهایی مثل هویج ، گوجه فرنگی، ساقه کرفس ، در طول مسافرت بهترین دوستان سلامت شما هستند، چون حاوی آب و املاح و ویتامین‌های مورد نیاز بدن هستند. درخانه آنها را تهیه ،پاک و و خوب خوب بشویید و در ظروف مناسب دربسته با خودتان ببرید.

- آب بهترین نوشیدنی است ولی اگر می‌خواهید نوشیدنی دیگری سر میز باشد بهتر است به جای نوشابه، از دوغ کم نمک و نوشیدنی‌های کم کالری استفاده کنید. اگر چاق نیستید ماء‌الشعیر هم جانشین خوبی است.

- در طول سفر لبنیات دوست استخوانهایتان را فراموش نکنید و روزانه حدود ‪ ۲‬تا ‪ ۳‬لیوان شیر کم چرب یا ماست استفاده کنید.

- تا حد امکان از مصرف سوسیس و کالباس بپرهیزید.


  • برای حفظ ایمنی غذا و پیشگیری از انواع مسمومیت ها:
- غذای مورد مصرف باید کاملا پخته شود، ممکن است با توجه به مدت تعطیلات و احتمالا تعجیل در ساعت حرکت در تهیه غذا کوتاهی شود، به گونه‌ای که غذا به ویژه گوشت‌ها به طور کامل پخته نشده باشد که همین سبب آلودگی و فساد آن بشود.

- از ظاهر گوشت می‌توان به میزان پخت آن پی برد، به عنوان مثال رنگ گوشت پخته باید قهوه‌ای باشد، ولی اکثر مواقع مغز(درون) کباب کوبیده یا برگ ، قرمز رنگ است. مردم فکر می‌کنند چون گوشت روی شعله مستقیم قرار گرفته، بنابراین قسمت درونی آن پخته می‌شود ولی چنین تفکری اشتباه است.

- بارها دیده شده که روی (سطح) کباب به حالت سوخته در آمده اما درون آن همچنان نپخته مانده است. در چنین مواردی باید گوشت را دوباره روی آتش قرار داد تا به اصطلاح مغز پخت شود.

- همچنین ماهی زمانی پخته است که گوشت آن به صورت لایه لایه در آید. در مورد پخت مرغ آب پز، وقتی آب مرغ شفاف و گوشت مرغ سفید شود مرغ پخته و آماده شده است.

- این روزها از خوردن گوشت پرندگان وحشی صرف نظر کنید.

- در صورت مصرف غذاهای کنسروی قبل از مصرف از سلامت آن‌ها اطمینان حاصل کنید، در صورت مشاهده برآمدگی و فرورفتگی از مصرف آن‌ها خودداری کنید. قبل از مصرف حتما آن‌ها را ‪ ۲۰‬دقیقه بجوشانید.

- اگر نمی‌توانید سبزی هارا ضد عفونی کنید بهتر است آنها را آب پز کرده و مصرف کنید.

- به رستوران‌های معتبر که اصول بهداشتی بیشتر در آن‌ها رعایت شده است مراجعه کنید. وضعیت بهداشت سالن، دستشویی ها، کارگران و ... تا حدی می‌تواند معیار ارزیابی سطح بهداشت رستوران باشد.

- در صورت امکان، لوازم شخصی مانند قاشق، چنگال و لیوان مخصوص خود را همراه داشته باشید.

- از مصرف بعضی از مواد غذایی مانند سالاد الویه، همبرگر، کباب کوبیده، پیاز در مکان‌هایی که قابل اطمینان نیستند، خودداری کنید.

- هنگام خرید آجیل ، به تازگی آن توجه کنید تا حد امکان از فروشگاههای معتبر که اجناس با کیفیت مرغوب و تازه عرضه می‌کنند خرید کنید.

- از خرید خشکباری که علایم کپک زدگی در آن‌ها مشاهده می‌شود و یا کهنه به نظر می‌رسند خودداری کنید. بهتر است انواع کم نمک را انتخاب کنید.


  • در این ایام ورزش کنید:
- برای پیشگیری از اضافه وزن و شادابی بیشتر در این ایام بیش از سایر مواقع ورزش و تحرک بدنی داشته باشید.

از فرصت طلایی نوروز برای با هم بودن بیشتر، ورزش‌های دسته جمعی خانوادگی ، راهپیمایی ،کوهپیمایی ، استفاده از طبیعت در کنار خانواده ، و برقراری ارتباط صمیمانه‌تر، استفاده کنید.

  امتیاز: 0.00