موسیقی می تواند روشی موثر در درمان کودکان مبتلا به اختلال یادگیری باشد.
موسیقی به دلیل برخورداری از عناصر مهم به ویژه صدا که با جنبه های ارتباطی زبانی و کلامی درآمیخته است و ریتم که بیانگر نظم و هماهنگی است توانسته جنبه اثربخش خود را بر فعالیت ها و مهارت های تحصیلی چون خواندن، نوشتن و ... که خود دارای ساختاری موزون و هماهنگ می باشند به اثبات برساند.
واحد علوم پزشکی تهران پژوهشی با هدف مطالعه تأثیر موسیقی بر درمان کودکان مبتلا به اختلال خواندن و املاء توسط طلعت رافعی، کارشناس ارشد مشاوره انجام شد.
این مطالعه موردی بر روی دو کودک پسر دوم ابتدایی و یک کودک دختر اول ابتدایی که هر سه در مهارت های خواندن و املاء دارای مشکل بودند به صورت 12 جلسه در چهار هفته انجام شد.
گفتنی است این تمرینات شامل ترانه های آوایی، همراه کردن متون با ریتم و ملودی یا حرکات موزون، تطبیق سکوت در موسیقی با سکوت در جملات، تقویت مهارت های ادراکی- شنیداری، ادراکی- دیداری به کمک موسیقی و سازها و نظیر آن بوده است.
طبق نتایج این بررسی که با استفاده از روش آمار توصیفی نمودارها به دست آمد پیشرفت قابل ملاحظه و تفاوت معنی داری در هر سه مورد در سرعت و دقت خواندن و کاهش میزان خطای آنها در خواندن و املاء نسبت به قبل از تمرینات نشان می داد.
منبع:خبرگزاری دانشجویان ایران
امتیاز: 0.00
وزارت آموزش و پرورش > سازمان پژوهش و برنامهريزی آموزشی
شبکه ملی مدارس ایران رشد
شما باید یک عنوان و متن وارد کنید!