منو
 کاربر Online
388 کاربر online
 : فیزیک
برای پاسخ دادن به این ارسال باید از صفحه قبلی اقدام کنید.   ناشناس   در :  چهارشنبه 15 آذر 1385 [09:45 ]
  چند سوال از مغناطیس
 

قطار های مغناطیسی چگونه حرکت می کنند؟

راه های افزایش میدان مغناطیسی؟

طرز کار دینام خودرو؟

  امتیاز: 0.00     
برای پاسخ دادن به این ارسال باید از صفحه قبلی اقدام کنید.   کاربر offline مجید آقاپور 4 ستاره ها ارسال ها: 1637   در :  یکشنبه 02 مهر 1385 [13:35 ]
  قطارهای مغناطیسی
 

قطارهای مغناطیسی یا شناور در هوا نوید بخش تحولی در صنعت حمل و نقل. مهندسان دهها سال است به دنبال تکمیل و گسترش استفاده از الکترومغناطیس نیرومند برای به حرکت درآوردن قطار بر روی بالشتکی از هوا هستند که در نتیجه آن سرعت قطار می‌تواند به سرعت هواپیما برسد. به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، این قطارها که در حال حاضر در ژاپن و چین مورد استفاده قرار می‌گیرند باوجود آنکه نویدبخش انقلابی در حمل و نقل هستند مورد استقبال جهانی قرار نگرفته‌اند.

تصویر


حادثه تصادف یک قطار مغناطیسی پرسرعت در آلمان که به کشته شدن ‪۲۵‬ مسافر منجر شد مانع دیگری بر سر راه شکوفایی این فناوری ایجاد کرد. این حادثه که عامل آن اشتباه انسانی اعلام شده است و فناوری در بروز آن نقشی نداشته است، در تاریخ قطارهای مغناطیسی پرسرعت بی‌سابقه است. قطارهای مغناطیسی ‪ maglev‬برای حرکت دادن قطار روی لایه‌ای از هوا با سرعت ‪ ۴۳۸‬کیلومتر دردساعت، از ابرمغناطیس‌هایی استفاده می‌کند تا اصطکاک چرخها با ریل راه‌آهن، سرعت قطار را نگیرد.

از آنجا که هیچ تماس و در نتیجه هیچ اصطکاکی بین قطار و ریل وجود ندارد قطار مغناطیسی می‌تواند بسیار سریعتر از قطار معمولی حرکت کند. توجه به فناوری قطارهای مغناطیسی طی چند دهه گذشته که اولین نمونه‌ها در برخی کشورها ساخته شد قوت گرفت. در آمریکا عدم حمایت دولت، بالا بودن هزینه، و نیز گسترش خطوط متعارف راه آهن مانع از رشد این فناوری شده است. یکی از موانع بر سر راه گسترش این قطارها مسئله هزینه است. خطوط قطارهای پرسرعت مغناطیسی نیازمند ایجاد زیرساخت کاملا جدید مخصوص قطارهای شناور است.

اما قطارهای مغناطیسی نمی‌توانند از صدها هزار کیلومتر خط آهن معمولی که در سراسر جهان ایجاد شده است استفاده کند. ایجاد چنین شبکه‌ای نیازمند صرف میلیاردها دلار برای تحقیق، آزمایش و ساخت قطار و ریل‌های مخصوص آن است. چین در سال ‪ ۲۰۰۳‬اولین قطار مغناطیسی تجاری را با هزینه ‪ ۱/۲‬میلیارد ین ساخت. این قطار فرودگاه بین‌المللی پودونگ در شانگهای را به ناحیه تجاری شهر متصل می‌کند. این قطار که با سرعت ‪ ۴۳۵‬کیلومتر در ساعت حرکت می‌کند، مسافتی را که یک تاکسی یک ساعته طی می‌کند، در هفت دقیقه می‌پیماید.

دولت چین امسال ساخت دومین خط قطار مغناطیسی را آغاز می‌کند. احداث این خط که شهر شانگهای را به شهر گردشگری هانگژو متصل می‌کند ‪ ۴/۴‬میلیارد دلار هزینه در بر دارد و با استفاده از آن، مسیر دو ساعته، در مدت نیم ساعت طی خواهد شد. `ری پتل` کارشناس حمل و نقل در موسسه فناوری ویرجینیا می‌گوید اگر دانشمندان بتوانند شبکه قطارهای مغناطیسی کم هزینه ایجاد کنند، نحوه زندگی و سفر مردم تغییرات بنیادی خواهد کرد. در سال ‪ ۲۰۰۳‬یک قطار مغناطیسی در ژاپن حد نصاب سرعت در جهان را شکست. این قطار یک مسیر آزمایشی ‪ ۱۸‬کیلومتری را با سرعت ‪ ۵۸۰‬کیلومتر در ساعت پیمود.
در ساخت قطار آزمایشی ‪ JR-Maglev MLX01‬از مغناطیس‌های ابررسانا و تعلیق الکترودینامیکی یا ‪ eds‬استفاده شده است.

  امتیاز: 0.00    نمایش یاسخ های این پست