منو
 صفحه های تصادفی
عمرو عاص
پیش بینی رایانه‌ای زلزله
پاک کننده
تکامل گیاهان
ابابیل
سخت افزار پایگاه داده
واکسن آنفلوانزا و سرماخوردگی
معلومات فطری
داشت
سالاد سیب زمینی
 کاربر Online
1064 کاربر online
 : خلاقیت
برای پاسخ دادن به این ارسال باید از صفحه قبلی اقدام کنید.   کاربر offline مجید آقاپور ارسال ها: 1637   در :  دوشنبه 22 آبان 1385 [06:25 ]
  خودروی الکتروهیدرولیک
 

یک کارشناس طراحی صنعتی از ساخت خودروی الکتروهیدرولیک بدون نیاز به سوخت خبر داد. این مخترع ‪ ۲۷‬ساله گفت در این خودروی الکتروهیدرولیک هیچ نوع ماده سوختی که بسوزد و انرژی و نیروی محرکه ایجاد کند، وجود ندارد. شاپور فریدی سیال کاربردی در این خودروی هیبرید، روغن ویسکوزیتی است که بعد از مدتی به صورت روغن قابل بازیافت در می‌آید و می‌توان باز هم از آن در صنایع استفاده کرد.

به گفته او، فعالیت خودروی یاد شده هیچگونه آلودگی برای محیط زیست ندارد و از نظر استانداردهای زیست محیطی راندمان بالایی دارد. فریدی گفت سیستم فرمان روی هر چهار چرخ خودروی الکتروهیدرولیک وجود دارد و همزمان می‌توان چهار چرخ را ‪ ۹۰‬درجه چرخاند و خودرو را از بغل به حرکت در آورد و هنگام پارک کردن اگر فقط به اندازه خودرو جای خالی برای پارک وجود داشته باشد می‌توان در کنار پارک ایستاد و خودرو را از بغل و با استفاده از فرمان چرخش، لاستیک‌ها را تا زاویه ‪ ۹۰‬درجه چرخاند و به سهولت پارک کرد.

در این خودرو از دو باطری استفاده می‌شود که به صورت سری به هم وصل می‌شوند که توسط شارژور بهینه‌سازی شده، شارژ می‌شوند و مدت هشت ساعت کار می‌کنند. فریدی خاطرنشان کرد بر این اساس در حالیکه باطری اول نیروی محرکه الکتروموتور را تامین می‌کند، باطری دوم در حال شارژ است و این عملیات به‌عکس نیز انجام می‌شود.

وی گفت ترمز دستی این خودرو دارای سیستم ترمز الکترومکانیکی برای قفل کردن چرخ هاست. این مخترع کامیارانی افزود هر چهار چرخ همزمان و با یک دوران حرکت می‌کنند. دوران چرخ‌ها و موتور همزمان و هم دور است و قدرت موتور به طور مستقیم و بدون واسطه به چرخ‌های عقب انتقال می‌یابد و توسط چرخ دنده‌های مخروطی و محور به چرخ‌های جلو منتقل می‌شود.

وی تصریح کرد هنگام پنچر شدن و نقص در چرخ‌ها و سیستم‌های زیر خودرو می‌توان با استفاده از جک‌های مخصوص، خودرو را تا ارتفاع ‪ ۲۰‬سانتی متر از زمین بلند کرد که این امر، سرویس دهی و دسترسی را آسان تر می‌کند. سرعت دورانی این خودرو ‪ ۳۲۷‬کیلومتر بر ساعت، حجم موتور ‪ ۸/۱‬لیتر و تمام سیستم از لحاظ وزن نسبت به سیستم‌های دیگر سبکتر است.

به گفته فریدی ساخت نمونه دستی این خودرو منهای اتاق ‪ ۱۵‬میلیون تومان هزینه در برداشته که اگر تولید آن به حد انبوه برسد و در کارخانه تولید شود این هزینه از هشت میلیون تومان تجاوز نخواهد کرد. لازم به ذکر است ساخت خودروی الکتروهیدرولیک بدون نیاز به سوخت در اداره کل ثبت شرکت‌ها و مالکیت صنعتی به ثبت رسیده است.

  • ایرنا

  امتیاز: 0.00