برای پاسخ دادن به این ارسال باید از
صفحه قبلی
اقدام کنید.
ناشناس
در : پنج شنبه 18 خرداد 1385 [07:45 ]
هنر فرمالیستی
چیزی که دربارهاش صحبت میکنیم هنر فرمالیستی است که به خود اثر و حس درونی آن اهمیت میدهد. دعواهای طولانی بر اثر اهمیت فرم یا محتوا در واقع همین موضوع را مطرح میکنند.
در یک سو هنر فرمالیستی قرار گرفته که در سینما، شعر، موسیقی، تئاتر، ادبیات داستانی و همه صور هنر وجود دارند. هنر فرمالیستی به زیباییهای نوع بیان میپردازد، زیباییهایی که لزوماً در راستای معنی خاصی قرار نمیگیرند. در سوی دیگر هنر رمانتیست – بویژه شعر رمانتیست – جا میگیرد که از محتوای ساختاریافته پرهیز میکند. نویسندگان رمانتیست عقیده دارند که هرچه در لحظه احساس کنند و به بیان آورند، بهترین و کاملترین چیزی است که حاصل میشود. هر نوع اصلاح و ویرایش بعدی، اثر هنری را ناقص خواهد کرد.
اکثراً تئوریپردازان هنر و خود هنرمندان به چیزی بین دو حد عقیده دارند و میگویند که یک حالت تعادلی که هم محتوا و هم فرم را رعایت کند، بهترین است. اما اصلاً نمیشود اینطور مطلق هنر فرم یا هنر رمانتیسم را کنار گذاشت.
در سینما، سکانسهای عالی و ماندگاری وجود دارند که فقط کار فرم اند و در واقع بخش عمده زیبایی سینما در همین سکانسهای فرمالیستی است. میشود صدها نمونه که همه دیدهاند و به یاد دارند اشاره کرد. اما همین فیلم چهارشنبهسوری که چند وقت اکران شد یک نمونه خوب است. بعد از حدود نیم ساعت از فیلم، در صحنهای که فرخنژاد (مرتضی)، مژده (هدیه تهرانی) را از پنجره شرکت میبیند و سوار آسانسور میشود و پایین میرود واو را کتک میزند، دوربین در داخل آسانسور جا میماند و همراه با آن بالا میرود. این سکانس خود، چنان موثر و قوی است که همراه با یکی در سکانس دیگر به فیلم روح میبخشند و بدون آنها، چهارشنبهسوری اصغر فرهادی ناقص به نظر میآمد.
از طرف دیگر هنرهای رمانتیست هم زیباییها و قدرتهای مطلقای در خود نهفته دارند که آن برندگی را خیلی کمتر در هنرهای میانه میشود پیدا کرد. یک سری از بهترین اشعار انگلیسی (آمریکا) و فرانسوی جزو ادبیات رمانتیست به شمار میآیند. اشعاری که اینقدر صادقانه و عالی سروده شدهاند که بلافاصله در حس مخاطب جا میگیرند.
امتیاز: 0.00
وزارت آموزش و پرورش > سازمان پژوهش و برنامهريزی آموزشی
شبکه ملی مدارس ایران رشد
شما باید یک عنوان و متن وارد کنید!