روبر برسون در سال 1901 در فرانسه به دنیا آمد. برسون با فیلم نامه نویسی وارد سینما شد. فیلم سازی را از دوران اشغال آغاز کرد ( اشغال فرانسه توسط آلمان در جنگ جهانی دوم ). دو فیلم مهم او در دوران اشغال عبارت اند از فرشته های گناه ( 1943 – نوشته مشترک برسون و ژیرو دوی نمایش نامه نویس ) و خانم های جنگل بلونی ( 1945 – اقتباسی آزاد توسط برسون و ژان کوکتو از یک داستان قرن هجدهمی). این دو فیلم ، برسون را به عنوان هنرمندی جدی و منضبط در میان فیلم نامه نویسان وابسته به سنت ادبی سینمایی فرانسه تثبیت کردند.
سینمای پس از جنگ فرانسه تا حدودی در سیطره اقتباس های ادبی بود و همین مسئله موجب شده بود که فیلم فرانسوی حالتی کلامی و تئاتری به خود بگیرد ( موج نو در اواخر دهه 1950 و 1960 در واکنش علیه همین گرایش به وجود آمد ) ، اما در این میان روبر برسون با وجود آنکه عمده فیلم هایش را بر اساس اقتباس های ادبی می ساخت اما همین آثار او برگرفته از نواوری ، نبوغ ، جلوه های بصری خاص ، سبک شخصی فیلم سازی بودند که آثار او را متمایز می کردند.
برسون دغدغه های مذهبی دارد ، همه آثار او با دقتی وسواس آمیز بر آنند تا از طریق تلاش های فردی و اخلاقی انسان ، معمای عارفانه نسل بشر را حل کنند.
شما باید یک عنوان و متن وارد کنید!