منو
 صفحه های تصادفی
مکانیسم های اپیستازی
فیزیولوژی گیاهی
3-خیام
مینیوم
پلی میالژی روماتیکا یا آرتریت گیجگاهی
سد کرخه
نشانه‌های مردمک چشم
هموگلوبین
انگور کولی
کامرریت
 کاربر Online
1336 کاربر online
 : بهداشت وسلامت
برای پاسخ دادن به این ارسال باید از صفحه قبلی اقدام کنید.   کاربر offline معصومه قاسمی 3 ستاره ها ارسال ها: 372   در :  دوشنبه 04 اردیبهشت 1385 [05:21 ]
  سبد غذایی کودکان، جوانان و زنان
 

__وزارت بهداشت جزئیات سبد غذایی گروههای مختلف سنی را اعلام کرد.
مرتضی صفوی، مدیر کل دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اعلام این مطلب افزود: وزارت بهداشت پس از بررسی های دقیق کارشناسی، سبد غذایی مطلوب گروههای مختلف سنی شامل گروه سنی نوزادان ۶ تا ۱۲ ماه، کودکان یک تا ۲سال، کودکان ۳ تا ۶ سال، گروه سنی ۷ تا ۱۸ سال به تفکیک جنسیت، افراد بالغ ۱۸ تا ۵۰ سال، گروه سنی بالای ۵۰ سال و سبد غذایی زنان باردار و شیرده را بر اساس استانداردهای جهانی تعریف کرد و برای اجرا به دانشگاههای علوم پزشکی و مدارس کشور اعلام کرد.
وی گفت: بر اساس این دستورالعمل پسران بالغ در گروه سنی ۱۸ تا ۵۰ سال ماهانه باید معادل ۲۸۰۰ کیلوکالری و ۵۶ گرم انرژی مصرف کنند و زنان این گروه سنی به ماهانه ۲۲۰۰ کیلو کالری و ۴۶ گرم انرژی نیاز دارند.
وی افزود: به عنوان مثال بر اساس این سبد غذایی تعریف شده، به طور میانگین مردان و زنان گروه سنی ۱۸ تا ۵۰ سال باید ماهانه بین ۸ تا ۵/۹ کیلوگرم نان، ۵/۳ تا ۴ کیلوگرم برنج، ۷۰۰ گرم ماکارونی، دو کیلوگرم سیب زمینی، ۹۰۰ گرم عدس یا دیگر حبوبات جایگزین، ۸ لیتر شیر، سه کیلوگرم ماست، ۵/۱ کیلوگرم گوشت قرمز، ۷/ ۱ کیلوگرم گوشت سفید(شامل مرغ یا ماهی)، ۱۰ عدد تخم مرغ، ۴۵۰ گرم پنیر، ۷۵ واحد ( معادل یک سیب یا پرتقال) میوه، ۶۰ واحد( معادل یک لیوان سبزی خام یا نصف لیوان سبزی پخته) سبزیهای برگ سبز و ۶۰ واحد دیگر سبزیها، ۲/۱ لیتر روغن مایع، ۲/۱ کیلوگرم شکر مصرف کنند.
صفوی ادامه داد: در گروه سنی بالای ۵۰ سال مردان باید ۲۵۰۰ کیلوکالری و ۵۶ گرم و زنان باید حدود دو هزار کیلوکالری در ماه مصرف کنند که به طور میانگین معادل ۷ تا ۸ کیلوگرم نان، ۳ تا ۵/۳ کیلوگرم برنج، ۷۰۰ گرم ماکارونی، ۷/۱ کیلوگرم سیب زمینی، ۹۰۰ گرم عدس یا حبوبات جایگزین، ۸ لیتر شیر، ۵/۴ کیلوگرم ماست، ۵/۱ کیلوگرم گوشت قرمز، ۲ کیلوگرم گوشت سفید، ۱۰عدد تخم مرغ، ۴۵۰ گرم پنیر، ۷۵ واحد میوه، ۶۰ واحد سبزیهای برگ سبز و ۶۰ واحد سبزیهای دیگر، یک لیتر روغن مایع و یک کیلوگرم شکر در ماه می شود.
وی گفت: بر این اساس دختران ۷ تا ۱۸ ساله نیز باید ماهانه ۶ تا ۷ کیلوگرم نان، ۳ تا ۵/۳ کیلوگرم برنج، ۷۰۰ گرم(یک بسته) ماکارونی، یک کیلوگرم سیب زمینی، ۸۰۰ گرم عدس یا سایر حبوبات، ۱۰ لیتر شیر، ۵/۴ کیلوگرم ماست، ۲ کیلوگرم گوشت قرمز، ۷/۱ کیلوگرم گوشت سفید، ۱۰ عدد تخم مرغ، ۴۵۰ گرم پنیر، ۷۵ واحد میوه، ۶۰ واحد سبزیهای برگ سبز و ۶۰ واحد سبزیهای دیگر، یک لیتر روغن مایع و ۲/۱ کیلوگرم شکر در ماه مصرف کنند که معادل ۲۲۰۵ کیلوکالری و ۵۰ گرم در ماه می شود.
وی سبد پسران گروه سنی ۷ تا ۱۸ سال را نیز به این شرح اعلام کرد: ماهانه۸ تا ۵/۹ کیلوگرم نان، ۴ تا ۵/۴ کیلوگرم برنج، ۷۰۰ گرم(یک بسته) ماکارونی، ۲/۲ کیلوگرم سیب زمینی، یک کیلوگرم عدس یا سایر حبوبات، ۱۰ لیتر شیر، ۳ کیلوگرم ماست، ۲ کیلوگرم گوشت قرمز، ۷/۱ کیلوگرم گوشت سفید، ۱۰ عدد تخم مرغ، ۴۵۰ گرم پنیر، ۷۵ واحد میوه، ۶۰ واحد سبزیهای برگ سبز و ۶۰ واحد سبزیهای دیگر، ۳/۱ لیتر روغن مایع و ۲/۱ کیلوگرم شکر در ماه مصرف کنند که معادل ۲۶۴۰ کیلوکالری است . مدیر کل دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت اضافه کرد: کودکان ۶ تا ۱۲ ماه نیز باید ماهانه معادل ۹ قوطی شیرخشک، شیر مادر مصرف کنند که بیش از ۵۰ درصد کل رژیم غذایی آنان را تشکیل می دهد .علاوه بر آن ۳ بسته بیسکویت مادر، ۱۰۰ گرم رشته فرنگی و ۳۰۰ گرم عدس یا ماش در کنار شیر مادر برای این کودکان لازم است.
صفوی گفت: کودکان یک تا دو سال نیز باید هر ماه معادل ۶ قوطی شیر خشک، شیر مادر یا شیر پاستوریزه مصرف کنند و در کنار آن مصرف ماهانه ۳۰۰ گرم ماکارونی یا رشته فرنگی، یک کیلوگرم سیب زمینی، نیم کیلو عدس، ماش یا سایر حبوبات و حدود ۳۰۰ گرم شکر یا عسل و مربا مصرف کنند.
وی افزود: کودکان ۳ تا ۶ سال نیز باید ماهانه معادل ۶ کیلوگرم نان، ۲ کیلوگرم برنج، ۷۰۰ گرم ماکارونی، ۵/۱ کیلوگرم سیب زمینی، ۶۰۰ گرم عدس یا سایر حبوبات، ۷ لیتر شیر، ۳ کیلوگرم ماست، یک کیلوگرم گوشت قرمز، ۵/۱ کیلوگرم گوشت سفید، ۱۰ عدد تخم مرغ، ۵۰۰ گرم پنیر، ۶۰ واحد میوه، ۳۰ واحد سبزیهای برگ سبز و ۶۰ واحد سبزیهای دیگر، ۷۵۰ سی سی روغن مایع و ۹۰۰گرم شکر و ۱۵۰ گرم کره در ماه مصرف کنند.
مدیر کل دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت سبد غذایی زنان باردار و شیرده را نیز به شرح توضیح داد: ۷ تا ۵/۸ کیلوگرم نان، ۳ تا ۵/۳ کیلوگرم برنج، ۷۰۰ گرم ماکارونی، ۵/۱ کیلوگرم سیب زمینی، یک کیلوگرم عدس یا حبوبات جایگزین، ۱۵ لیتر شیر، ۵ کیلوگرم ماست، ۲ کیلوگرم گوشت قرمز، ۲کیلوگرم گوشت سفید، ۱۰عدد تخم مرغ، ۴۵۰ گرم پنیر، ۱۰۰ واحد میوه (هر واحد میوه معادل یک سیب یا پرتقال است)، ۶۰ واحد سبزیهای برگ سبز و ۹۰ واحد سبزیهای دیگر، ۲/۱ لیتر روغن مایع و یک کیلوگرم شکر در ماه برای زنان باردار یا شیرده لازم است.
__

  امتیاز: 0.00