منو
 صفحه های تصادفی
تقدیر پیامبر اکرم از علی علیه السلام در جنگ خندق
آزمایش جوهر نامر‌‌یی
کارل رانر و شمول گرایی دینی
امام حسین علیه السلام و مهلت برای راز و نیاز
مغز انسان
نظریه کپرنیک
حتمی بودن خروج سفیانی - به روایت امام صادق علیه السلام
جدول انتگرال توابع هیپربولیک
نیروی چسبندگی
روانشناسی تمهای موسیقی
 کاربر Online
242 کاربر online
 : روان شناسی
برای پاسخ دادن به این ارسال باید از صفحه قبلی اقدام کنید.   کاربر offline فلاحیان 3 ستاره ها ارسال ها: 93   در :  شنبه 20 اسفند 1384 [10:23 ]
  انتقال یافته از عمومی >> روشهاي صحيح مطالعه
 

روش‌های صحیح مطالعه



مطالعه یکی از اساسی‌ترین ‌و بنیادی‌ترین روشهای علم آموزی و در نهایت، علم‌آوری وگسترش

محدوده‌ی آگاهیها است. روش صحیح مطالعه، امری است که از بررسی جنبه‌های روانشناختی

انسان حاصل می‌شود. اینکه چه چیزی را چقدر بخوانیم مهم نیست. مهم طریقه‌ی مطالعه و افزایش

بازدهی در مطالعه است.

انجام یک مطالعه‌ی صحیح ، ازدو بعد قابل بررسی است:


__عوامل درونی__:

این عوامل انگیزه‌های فردی هستند. در واقع مطالعه‌ای می‌تواند نتیجه‌ی مطلوبی در پی داشته باشد که:

1) فرد با علاقه و آگاهی آن را انجام دهد.

2) هدف از انجام آن برای شخص، مشخص باشد.


این عوامل به جهت اینکه کاملاً فردی‌اند، قابل سنجش و اندازه‌گیری نیستند و به همین خاطر نمی توان آنها را از خارج کنترل کرد

بعبارت دیگر، نحوه‌ی کنترل آنها در فرد، از راه‌های محدودی قابل انجام است که عمده‌ترین آنها، تقویت تلقینی است. البته تلقین نه

به این معنی که فرد چنین توانایی ندارد، بلکه مقصود از تلقین همان القا و تحریک فرد است تا خود او به یاری همت و پشتکارش،

به چنین مهمی دست یابد. پیاده کردن این روش ، نیاز به روانشناسی فرد دارد. برای مثال، معلمی که در حالت روانی دانش‌آموزش

دقیق است، راه‌های تحریک و تلقین برای افزایش انگیزه در دانش‌آموز را به خوبی می‌داند.



عوامل محیطی:

این دسته عوامل در حقیقت فاکتورهای خارجی هستند به این معنی که فرد آنها را از محیط پیرامون درک می‌کند. بر خلاف عوامل

درونی که جنبه‌ی اختصاصی دارند، عوامل محیطی در اکثر افراد، تاثیر یکسانی دارند و به همین جهت، دستیابی به یک نظام و

چارچوب کلی برای کنترل این عوامل در میان افراد مختلف، آسان‌تر است.

از جمله‌ی این عوامل می‌توان موارد زیر را بر شمرد:


محیط مطالعه:



از عمده عواملی که در بازده مطالعه‌ی فرد مؤثر است محیطی است که برای مطالعه انتخاب می‌شود. محیط مطالعه بایستی مرتب و

منظم باشد. به هم ریختگی محیط، باعث آشفتگی خاطر و پرت شدن حواس افراد می‌شود. از این رو بایستی محیطی برای مطالعه

انتخاب شود که حدالامکان، منظم بوده و به دور از آلودگی صوتی، باشد. البته دور بودن از آلودگی صوتی با دور بودن از سر و صدا

تفاوت دارد. منظور از آلودگی صوتی سر و صدای ناهنجاری است که علاوه بر پرت کردن حواس موجب ناراحتی و پریشانی افکار

می‌شود حال آنکه وجود سر و صدای غیر مزاحم در محیط مطالعه اشکالی ندارد. یعنی، سکوت مطلق نیز کاملاً مناسب نیست.

دمای محیط مطالعه نیز در مطالعه تاثیر دارد. اصولاً، در محیطی بایستی مطالعه کرد که احساس گرمی یا سردی به فرد دست ندهد.

گرما موجب کسالت و پریشانی شده و سرما نیز از تمرکز ذهنی می‌کاهد. یعنی متعادل نبودن دمای محیط مطالعه، قسمتی از مغز را

مشغول خود می‌کند (البته ممکن است این مشغولیت ذهنی، قابل ادراک نباشد و فرد متوجه آن نشود ولی در هر صورت از تمرکز

ذهنی می‌کاهد)
رنگهای پیرامون فردی که مطالعه می‌کند در آمادگی ذهنی او مؤثر است. رنگهایی که در مقابل دیدگان فرد مطالعه کننده قرار می‌گیرد

بایستی برایش آرامش‌بخش باشد. خود فرد بهتر می‌داند که چه رنگی برایش آرامش دهنده است. پس بایستی سعی شود ، که

مسئله‌ی رنگهای محیط و نیز تنوع آن‌ها مورد توجه قرار گیرد. در ضمن اشیائی که موجب پرت شدن حواس می‌شود ، تا حد امکان از

محیط خارج شوند تا فرد با آرامش بیشتری مطالعه کند.


زمان مطالعه:


مطالعه مطالبی که نیازمند بررسی محاسبات ریاضی است، زمانی مناسب است که جسم کاملاً استراحت کرده و ذهن آماده‌ی

تجزیه و تحلیل است. توصیه‌شده است که‌در مواقعی که جسم و ذهن خسته است، مطالعه انجام نشود. مطالعه مطالب غیر

محاسباتی که در کل، حالت به خاطر سپاری جملات را دارند نیز زمانی که ذهن به سبب انجام تجزیه و تحلیل‌های محاسبه‌ای خسته

شده است مناسب است. البته استراحت ذهنی، همگام با استراحت جسمی نیست. یعنی زمانی که مغز به‌خاطر فعالیت در

بکارگیری آموخته‌ها، خسته شده است، از طریق افزودن دانسته‌های حفظی به آن استراحت می‌دهیم. برای مثال مطالعه درس

ریاضی و حل تمرینات آن بکارگیری آموخته‌هاست و همان فکر کردن و به نتیجه رسیدن است. حال آنکه مطالعه تعلیمات دینی، فقط

افزودن بر اطلاعات است و تفکر و نتیجه گیری در آن، انرژی چندانی مصرف نمی‌کند. به عبارت دیگر در مطالعه محاسباتی، برای فکر

کردن انرژی صرف می‌شود حال آنکه در مفاهیم غیر محاسباتی، مغز فقط انرژی را برای طبقه‌بندی و افزودن جملات و مفاهیم در خود

صرف می‌کند.


مدت مطالعه:


کاملاً واضح است که مطالعه‌ای که نیازمند محاسبات فراوان است در صورتی که زمان زیادی به آن اختصاص داده شود سبب خستگی

ذهنی و کاهش بازدهی می‌شود. به گونه‌ای که پیشرفت در مطالعه با افزایش زمان، کاهش می‌یابد. پس بایستی در هنگام مطالعه

، هر زمان که خستگی احساس شود، مطالعه متوقف شده به میزان 5 تا 10 دقیقه استراحت صورت گیرد. لازم به توجه است که

حتماً بعد از هر بار استراحت، مطالب گذشته، باید کاملاً گذرا مرور شود تا پیوستگی مطالب در ذهن از بین نرود و یادگیری کامل صورت

گیرد. میزان مدت مطالعه در مطالب تحلیلی و حفظی با همدیگر متفاوت است. طبیعتاً مطالب تحلیلی، زمان بیشتری نسبت به

مطالبی که جنبه‌ی حفظی دارند، می‌طلبد و هر فرد با توجه به نیاز خود می‌تواند آنها را تغییر دهد.


کیفیت مطالعه:


همان میزان مطالعه در زمان مشخص است، به نحوی که مطالب مورد مطالعه، کاملاً آموخته شده و یاد گرفته شوند. در واقع مطالعه‌ی

مطلوب مطالعه‌ای است که با کیفیت مناسبی انجام گیرد. یعنی مهم آنست که مورد مطالعه چقدر یاد گرفته شده می‌شود، نه اینکه

چقدر کند انجام می‌شود. پس بایستی سعی کرد که کیفیت مطالعه را افزایش داد نه زمان آن‌را. مسئله‌ی مهم دیگر بررسی روشهای

مطالعه‌ی شخصی است. یعنی بعد از انجام هر مطالعه، فرد به این مسئله فکر کند که "چگونه می‌توانم مطالعه‌ام را بهتر کنم؟" این

فعالیت زمانی بهتر نتیجه می‌دهد که شخص، تجزیه و تحلیل خود را در مورد نحوه‌ی مطالعه‌اش یادداشت کند و هر بار سعی کند، از

نتیجه‌ای که در دفعه‌ی قبل بدست آورده، استفاده کند.

جمع بندی:


مطالب زیر جمع بندی موارد اشاره شده است، که به اختصارذکر می‌شود.

1) قبل از مطالعه، انگیزه کافی در شخص ایجاد شود.

2) هنگام مطالعه، شرایط فردی مؤثر در مطالعه مشخص شده و نقاط ضعف برطرف گردیده و نقاط قوت، تقویت شوند.

3) شرایط محیطی، رعایت شده و تمرکز ذهنی ایجاد گردد.

4) از مطالعه‌ ارزیابی بعمل آورده و نتایج آن را به صورت کتبی نوشته و جمع آوری کرد و در دفعات بعدی از آنها استفاده کرد.



منابع:

سایت میرزا نژاد

  امتیاز: 0.00