مبانی ارزشی تعلیم و تربیت لیبرال


  • تعلیم و تربیت لیبرال، همچون خود لیبرالیسم دارای قدمتی طولانی است و برداشت‏ های متفاوتی را در خود جای داده است. اصول ارزشی تعلیم و تربیت لیبرال را به خوبی می‏توان در اصول و مبانی ارزشی لیبرالیسم جستجو نمود. ارزش‏هایی همچون خودگردانی شخصی، نقدپذیری ، استقلال نظام آکادمیک ، تساوی فرصت‏ها، اخلاق مستدل، احترام به عقاید و علائق مختلف، پرهیز ازالقاء ارزش‏ ها، و طرد هر تعریف شخصی از «خوب‏» همه و همه، مبتنی بر سه ارزش پایه‏ای لیبرالیسم، یعنی آزادی، تساوی و عقلانیت است. تاکیدات اخیر در تفکر تعلیم و تربیت لیبرال بر ارزش‏های دمکراتیک، حقوق شهروندان و حقوق کودکان نیز بر همین پایه استوار است. حامیان تعلیم و تربیت لیبرال ، این نوع رویکرد راتنها راه قابل حمایت و توجیه در تعلیم و تربیت دانسته‏اند تا آنجا که به عقیده ایشان تعلیم و تربیت (صحیح) در واقع همانا تعلیم و تربیت لیبرال است.

عقلانیت


تعلیم و تربیت تعهد به عقلانیت است، نه کمتر و نه بیشتر با این بیان، هرست محوریت عقلانیت در تعلیم و تربیت لیبرال را به خوبی بیان می‏دارد. به عقیده وی برای آموزش و رشد عقلانیت در کودکان بایستی آن‏ها را منتقد و آزاداندیش‏ بار آورد، به ‏گونه‏ای که هر عقیده‏ای را قابل انتقاد و قابل تحول عقلانی بدانند و هیچ امری را حقیقت آخر نپندارند. بر همین اساس انتقال و القاء ارزش‏ ها به کودکان در مبانی تعلیم و تربیت لیبرال پذیرفته نیست. بر همین اساس برخی طرفداران لیبرالیسم معتقدند که تعلیم و تربیت اخلاقی تنها باید در صدد رشد استدلال اخلاقی و قدرت انتخاب باشد و هرگز درصدد معرفی ارزش‏های معینی به عنوان، فضائل اخلاقی نباشد.

خودگردانی


رشد خودگردانی یا خودمختاری شخصی از ارزش‏ های آزادی و عقلانیت در لیبرالیسم تفکیک ‏ناپذیر است. از دیدگاه تعلیم و تربیت لیبرال، رشد خودگردانی در کودکان امور زیادی را به همراه دارد که از آن جمله‏اند: توسعه دانش و فهم ایشان، آگاهی از عقاید و روش‏های مختلف زندگی، تصمیم‏گیری‏های عقلانی و توانایی تفکر شخصی مبتنی بر استدلال و نه تفکرات ناشی از حکم قدرت دیگران.

تساوی حیثیت و حرمت


تساوی حیثیت وحرمت‏ یک ارزش کلیدی در تعلیم و تربیت لیبرال است. سیاست آموزش و پرورش لیبرال در مقابله با تبعیض نژادی ، جنسیتی، ملیتی، دینی، طبقات اجتماعی و امثال آن، بر اساس همین ارزش پایه‏ریزی می‏شود.

منابع

  • شعاری نژاد، علی اکبر، فرهنگ علوم رفتاری، ص. 233
  • فصلنامه معرفت ، شماره 33


تعداد بازدید ها: 17013