|
کارتون ؛ برخلاف باور عام ،تاریخ متحرک سازی ،با فیلم ناطق والت دیزنی باعنوان استیم بوت ویلی (1928) آغاز نمیشود . پیش از این تاریخ ،سنتی پرطرفدار ،یعنی همان سینما وتعداد بسیاری فیلم کهحدودا صدفیلم دیزنی نیز شامل آن میشد پا به عرصه وجود گذاشته بود . در سالهای 1912 ، کارتون همراه با پا گرفتن فیلمهای چند حلقهای به استثنای چند کارتون بقیه هم چند حلقهای شدند . کارتون در همین زمان در حافظه جمعی تهیهکنندگان و مخاطبان با داستانهای مصور(Comic Strips) ارتباط یافت ،به این دلیل که کارتونها اقتباسی بودند از ماجراهای قهرمانان پاورقیهای نشریات عامهپسند و امضای کارتونیستها ( نقاشان داستانهای مصور) را بر خود داشتند . تعریف: کارتون رابه طور کلی میتوان نوعی فیلم تعریف کرد که حاصل چیدن طرحها یا اشیا به شیوهای است ک پی از عکسبرداری و نمایش مسلسل و زنجیرهای آنها توهم حرکت ایجاد میکند . کارتون درسال 1906 به یک شیوه تولید آشنا و رسمی بدل شد . فیلم شکلهای خندهدار صورتهای مسخره ( بلکتون ،1906) دست نقاشی را در حال کشیدن کاریکاتورهایی نشان میداد که چشمةا و دهانشان را حرکت میدادند . این درواقع نخستین کارتون واقعی است . پیش از سال 1913 ،معمولا اشیایی چون عروسکها و اسباب بازیها و عکسهای بریده در این فیلمها به حرکت در میآمد ،اما به تدریج تعداد نقاشیها و طرحها نسبت به اشیا افزایش یافت تا آنجا که پس از سال 1915 کارتونها به عنصر غالب این نوع گونه سینمایی بدل شد . | ||
متحرکسازی در دیگر کشورها؛ تمامی کشورهایی که در حیطه سینمای صامت از صنعت چشمگیری برخوردار بودند ،صنعت متحرک سازی محلی نیز داشتند . باتوجه به برتری یافتن اقتصادی آمریکا در زمان جنگ جهانی اول ،تاثیر صنعت سینمای این کشور بر سینمای جهان از رواج و محبوبیت کارتونهای آمریکایی درکشورهای دیگر پیداست . برای مثال آمریکاییها سریال تازه عروس و داماد رابه فرانسه صادر کردند و درآنجا مسئولیت توزیع این سریال به عهده شرکت مادر یعنی اکلر بود . همیشه همراه فیلمهای کوتاه و موفق چارلی چاپلین کارتونهای آمریکایی نیز فرستاده میشد . | |