سید جمال الدین اسدآبادی








(بانی روشنفکری در ایران )

1-سیدجمال الدین در قریه اسدآباد واقع در 42 کیلومتر غرب همدان در شعبان 1254 هجری قمری در خانوادة شیخ الاسلام اسدآباد متولد شد.
2- سید پس از گذراندن دروس ابتدایی در سال 1266 به همراه پدر به نجف رفته و در حوزه درس شیخ مرتضی از مجتهدین آن عصر تلمذ کرد.
3- چون شیخ مرتضی از مدت ذهن و کثرت هوش سید جمال الدین مطلع شد او را به هندوستان فرستاد.
4- در هند سیدجمال علاوه بر مطالعه احوال اجتماعی و سیاسی هند به زبان انگلیسی نیز آشنا شد از هند به مکه رفت از آنجا به اسدآباد برگشت سپس به تهران آمد و شروع به نشر افکار و عقاید خود پرداخت.
5- ناصرالدین شاه چون از وجود او وحشت کرد او را به افغانستان سپس هندوستان فرستاد.
6- از این زمان آوازة سیدجمال الدین در میان کشورهای اسلامی پیچید از هندوستان به حصر رفت پس از 40 روز توقف در مصر به اسلامبول بازگشت. نوأدپاشا از رجال سیاسی و عثمانی او را به گرمی پذیرفت.
7- پس از مدتی دوباره به مصر رفت. و انجمن حب الوطنی را با 30 تن عضو تأسیس نمود. و در جامع الازهر مشغول تدریس و بحث فلسفه ابن سینا گردید.
8- در این زمان خطابه هایی ایرادهی کرد که اساس آن ایجاد وحدت اسلامی برهم زدن تشکیلات جاسوسی و حقه بازی انگلیس و جلوگیری از استعمار آن دولت و تأمین آزادی و استقلال حقیقی ملل اسلام بود.



منبع:CDایرانیا

مرحله اول قاجاریه در تکاپوی قدرت
مرحله دوم : شکل گیری رسمی حکومت قاجاریه حکومت آقا محمد خان ( 1203-1212 ه . ق )
مرحله سوم : تثبیت و استواری حکومت قاجاریان سلطنت فتحعلی شاه ( 1212-1250 ه . ق)
مرحله چهارم : حکومت محمد شاه
مرحله پنجم : حکومت ناصر الدین شاه
مرحله ششم : مظفر الدین شاه
مرحله هفتم : مشروطه و محمد علی شاه
مرحله هشتم : استقرار مشروطه و احمد شاه




9- چون عقاید سیدجمال همه جا با انتشار یافت عمال انگلیس از نفوذ کلام او ترسیدند و وسایل خروج او را از مصر فراهم کردند.
10- سید از مصر به هندوستان و از آنجا عازم اروپا گردید در پاریس سید روزنامه عروه الوثقی را تأسیس کرد که سردبیری آن را برعهدة شیخ محمد عبده شاگرد خود گذاشت.
11- روزنامة عروه الوثقی در سراسر جهان اسلام منتشر می شد. و متضمن آراء و عقاید سیاسی و اجتماعی سید مبنی بر مساوات و آزادی بود. و در روشن کردن افکار مردم ایران وعثمانی اثر بسزایی گذارد.
12- پس از 18 ماه انتشار این روزنامه انگلیسیها دستور توقیف آنرا دادند.
13- در سال 1303 سید به دعوت ناصرالدین شاه به ایران آمد. اما چون درباریان ذهن شاه را نسبت به او مشوب کردند سید با خاطری آزرده به روسیه و از آنجا به اطریش رفت.
14- در سال 1307 بار دیگر ناصرالدین شاه از افکار و عقاید سید به حیرت افتاد و او را به تهران دعوت کرد، لیکن بر اثر دسیسه های دربار، سیدجمال مورد بغض شاه قرار گرفت و در حرم حضرت عبدالعظیم متحصن شد. مأمورین شاه او را از آنجا خارج و به عتبات تبعید کردند.
15- وی ناچار به لندن رفت در لندن روزنامه ای به نام (فیباء الخافقین) به دو زبان عربی و فارسی منتشر کرد.
16- سپس به اسلامبول بازگشت، سلطان بعد الحمید ابتدا به امید آنکه از عقاید سید درباب ایجاد وحدت اسلام استفاده کند، از او دلجویی کرد اما درباریان سلطان و کارگزاران انگلیس به مخالفت با سید برخاستند و در سال 1314 در اسلامبول مسموم و در همان شهر مدفون شد.










1.معماری
2.علوم
3.دین
4.فنون
5.هنر
6.شهرسازی
7.نژادها
8.مهاجرت ها
1.روش های پژوهش در آداب و رسوم گذشتگان
2.فلسفه تاریخ



تعداد بازدید ها: 22258