روح بعد غیر مادی انسان


بخش اصیل وجود انسان آن جنبه‌ای است که هویت شخصیت و انسانیت او بدان وابسته است.

آن دسته از ادله عقلی که از عهدة اثبات وجود جوهری غیر مادی در انسان به خوبی برآیند و بتوانند نفس را به عنوان محور و فاعل شناسایی و احساس و تجربه و میل و اراده به کرسی قبول بنشانند خود دلیلی بر اصالت روح خواهند بود.

علاوه بر ادله فراوان عقلی که بر اثبات وجود نفس اقامه کرده‌اند وجود پاره‌ای پدیده‌های فرا روانشناختی (نظیر برهان نظم) زمینة مساعدی را برای استدلال بر اصالت روح فراهم می‌سازند. اینگونه پدیده‌ها اگرچه مشاهداتی تجربی هستند اما به ضمیمة قضایایی عقلی می‌توان آنها را در قالب براهینی عقلی بر اصالت روح عرضه داشت.
سه نمونه از شواهد تجربی:

1-تله پاتی ذهنی: ارتباطی ذهنی و نفسانی است و دو نفس انسانی با یکدیگر به طور ناشناخته‌ای ارتباط برقرار می‌کنند.

2-مشاهده جسم خود (آتوسکپی): افرادی که دچار حوادثی شده‌اند درخارج از جسم خویش به مشاهدة بدن خود مشغول شده‌اند و به وضوح کلیه اقداماتی را که برای زنده نگاه‌داشتن آنها انجام می‌پذیرفته مشاهده کرده‌اند این حالت را آتوسکپی می‌نامند.
آتوسکپی به خوبی نشان می‌دهد که محور و کانون شعور آدمی در خارج از مغز و جسم او واقع شده و نفس انسان قادر است که بدون استمداد از جسم او و در حالی که بدن کاملاً بیهوش است از محیط خود شناخت و آگاهی داشته باشد.

img/daneshnameh_up/f/f4/CAARVVQX.jpg

3-رویای صادقه: این واقعیت که انسان در عالم رویا اموری را مشاهده می‌کند که ممکن است روزها یا ماهها و حتی سالها بعد ناظر تحقق یافتن آنها باشد. قابل هیچ‌گونه تحلیل مادی و فیزیکی نیست.



تعداد بازدید ها: 24826