بوئینگ


کمپانی هواپیما سازی بوئینگ

فهرست:
  • مقدمه
  • تاریخچه مختصر بویینگ
  • آغاز عصر جامبوجت
  • اثر بویینگ در اقتصاد آمریکا
  • جدول تنوع محصولات تولیدی

مقدمه:
نام بویینگ مترادف است با هواپیما .
هواپیماهای جت مسافربری بویینگ از زمان شروع به خدمت تا به حال 31 میلیارد نفر مسافر حمل کرده اند . روزانه 3 میلیون نفر بوسیله هواپیماهای ساخت بویینگ سرتاسر دنیا را زیر پا می گذارند . گرچه این کمپانی در سال 1915 تاسیس شد ولی موفقیت عظیم آن در دنیای حمل و نقل غیرنظامی از سال 1960 و با به بازار آمدن هواپیمای جت چهار موتوره 707 آغاز گردید . راز موفقیت بویینگ ارائه محصولات با کیفیت خوب و همچنین سیاست مدیریت در اهمیت دادن به انجام تحقیقات گسترده جهت بهبود تکنولوژی می باشد همچنین کاربرد نظریات و طرحهای پیشنهادی شرکتهای هواپیمایی در این موفقیت سهمی بسزا دارد این روش در 77 سال عمر این کمپانی همیشه مورد استقبال مشتریان قرار گرفته است .

  • تاریخچه مختصر بویینگ
سالهای نخست :
ویلیام بویینگ در سال 1881 بدنیا آمد و برخلاف تصور و انتظار عموم خلبان یا مهندس هواپیما نبود . او بعد از فارغ التحصیل شدن از دانشگاه در شهر سیاتل (شمال غربی امریکا ) مشغول تجارت چوب شد . در سن 33 سالگی به همراه یکی از دوستان خلبان خود به نام سرگرد کانراد وسترولت با یک هواپیمای کوچک برای یک پرواز نیم ساعته تفریحی بالا رفت . بعد از چند روز آنان شرکتی تاسیس کردند تا بتوانند در زمینه تعمیر و ساخت هواپیماها فعالیت کنند و نام آن را (b&w) گذاشتند . اولین هواپیمای این کمپانی که بویینگ c-700 نام داشت در سال 1916 وارد خدمت شد . این هواپیما توسط سرگرد وسترولت و ویلیام بویینگ و یک مکانیک موتور و یک نجار طراحی و ساخته شد . یکسال بعد سرگرد وسترولت به شهر دیگری منتقل شد و سهم خود را به ویلیام بویینگ فروخت و بدین ترتیب بزرگترین اشتباه زندگی خود را مرتکب شد.
ویلیام بویینگ بلافاصله نام شرکت را به کمپانی هواپیمایی بویینگ تغییر داد و با تلاش فراوان توانست قرارداد ساخت 50 فروند هواپیمای سی – هفتصد را از نیروی دریایی دریافت کند و در سال 1919 محل کارخانه را به ساختمان قرمز دو طبقه ای که در جنوب بندر سیاتل قرار داشت انتقال داد .
بویینگ تا سال 1330 فقط هواپیماهای نظامی سبک می ساخت . در سال 1930 به جهت وضع وخیم آمریکا ( به دنبال سقوط اقتصادی سال 1929 ) و خروج کارخانجات فورد و جنرال موتور از رده سازندگان هواپیماهای مسافری،بویینگ اقدام به طراحی و ساخت اولین هواپیمای مسافربری خود نمود . هواپیمای بویینگ 247 گنجایش 10 نفر مسافر را داشت و با سرعت 360 کیلومتر در ساعت یکی از سریعترین هواپیماهای آن زمان به شمار می آمد .
بویینگ از لحظه ورود خود به دنیای هواپیمای مسافری سعی در ساختن هواپیماهای سریعتر و بزرگتر از رقبای اصلی خود یعنی شرکت های مکدانل داگلاس و لاکهید مارتین داشت . در سال 1938 هواپیمای بویینگ 314 را که با گنجایش 74 نفر بزرگترین هواپیمای حمل ونقل در دنیا بود به بازار عرضه کرد . این هواپیما طبق نیازها و درخواست مستقیم شرکت پان آمریکن برای مسافرت های طولانی بر فراز اقیانوسها ساخته شد . به سبب هزینه قابل توجه طرح و ساخت هواپیماهای جدید بویینگ سعی در فروش هواپیماها به شرکت های مسافری و همچنین مشتریان نظامی داشت . از جمله این هواپیماها می توان بویینگ 307 را که طرح آن از مدلb-17‌ اقتباس شده بود و همچنین بویینگ 377 (star cruiser)‌را که همان (c-9) نظامی بود نام برد .
کمپانی بویینگ در سالهای جنگ جهانی دوم به سبب احتیاج شدید متفقین بر روی ساخت محصولات نظامی تاکید نمود و همین امر باعث شد که در مسابقه طرح و ساخت هواپیماهای مسافربری عقب بماند . بویینگ نتوانست هواپیماهایی در رده (Dc-7) یا لاکهید کانسوشین ارائه دهد و از قافله عقب ماند . بدون شک می توان گفت که از سال 1945 تا 1957 کمپانیهای لاکهید و داگلاس یکه تاز صنعت هواپیمایی بودند و بویینگ تماشاگری بیش نبود و بویینگ بتدریج می رفت تا از رده سازندگان هواپیماهای مسافری خارج شود . بنابراین به پروژه ای احتیاج داشت تا بتواند یکبار دیگر این کمپانی را در مقام نخست قرار دهد . در سال 1955 ببل آلن سرپرست معروف بویینگ تصمیم گرفت مبلغ 16 میلیون دلار ( این رقم معادل سرمایه کل بویینگ در آن زمان بود ) در پروژه بویینگ 707 سرمایه گذاری کند . این خطری بود که نتیجه آن مشخص نبود .

  • آغاز عصر جامبوجت
در سال 1950 و در آستانه شروع جنگ کره بویینگ سعی در انجام سفارشات بیشمار نظامی داشت . با بکار گرفتن هواپیماهای جت بمب افکن B-52 توسط نیروی هوایی امریکا نیاز آنان به یک تانکر جت ( هواپیمای سوخت رسان ) امری واضح به نظر می رسید . بویینگ اقدام به ساخت هواپیمای جت چهار موتوره سوخت رسان KC-135 نمود ولی در عین حال در صدد بود تا آن را به یک هواپیمای مسافری تبدیل کند . این جت چهار موتوره بویینگ 707 نامگذاری شد . در ابتدا هیچ خط هوایی اقدام به خرید آن ننمود زیرا قیمت اولیه آن و همچنین هزینه های مستقیم عملیاتی آن گران بود . سرانجام در سال 1955 پان آمریکن طلسم را شکست و 25 فروند بویینگ 707 را خریداری نمود و بدنبال آن تمام رقبای پان آمریکن مانند TWA)))) و برتیش اروتر و ارفرانس اقدام به سفارش تعداد زیادی از این نوع هواپیما نمودند .هیچ شرکت هواپیمایی نمی خواست از قافله عقب بماند و همه مایل بودند هواپمای جت در اختیار داشته باشند و بدین لحاظ سیل سفارشات به طرف بویینگ سرازیر شد .
خط تولید انواع مختلف بویینگ 707 از سال 1958 تا 1968 مشغول ساخت این نوع هواپیما بود . تعداد 900 فروند از این هواپیما ساخته شد . اولین هواپیمای بویینگ 707 که در سال 1954 وارد خدمت شد در تمام آزمایشهای این مدل بلکه مدلهای بعدی بویینگ نیز شرکت داشت . این هواپیما که به شماره 80 معروف است در سال 1974 بازنشسته شد و به موزه اسمیت سونیان در پایتخت آمریکا اهدا شد . چندی قبل این هواپیما دوباره به سیاتل بازگردانده شد تا برای همیشه در موزه بزرگ پرواز در فرودگاه بویینگ نگهداری شود. موفقیت این کمپانی در پروژه 707 و تصمیمات بجایی که مدیریت آن در پروژه های بعدی اتخاذ نمودند باعث تثبیت بویینگ به عنوان معتبرترین و عظیم ترین کمپانی سازنده هواپیما گردید .

  • اثر بویینگ در اقتصاد آمریکا
کمپانی بویینگ علی رغم داشتن رقبای سرسخت و رکود اقتصادی کنونی جهانی همچنان بزرگترین کارخانجات هوا-فضای دنیا می باشد . مقدار فروش بویینگ تاثیر محسوسی بر تعادل تجارت خارجی آمریکا دارد .در حال حاضر بویینگ چهارصدهزار نفر کارمند دارد که یکصدو هفتاد هزار تن از آنان در شهر سیاتل (ایالت واشنگتن ) و حومه آن مشغول به کار هستند . دو کارخانه اصلی بویینگ در شمال و جنوب سیاتل می باشند : هواپیماهای پهن پیکر (747،767،777‌ )در 45 کیلومتری شمال سیاتل در شهرک اورت و هواپیماهای باریک پیکر (737، 757) در جنوب سیاتل در شهرک رنتون ساخته می شود . قابل ذکر است که رنتون محل ظهور و ساخت جت های قدیمی بویینگ مانند 707 . 727 و 737 می باشد و هم اکنون با خرید و نصب ماشین آلات جدید این کارخانه تماما مدرنیزه گردیده و مشغول ساخت مدلهای جدید بویینگ می باشد . شعبات و کارگاههای بزرگ و کوچک فراوان این کمپانی در سرتاسر کشور ایالات متحده مسئولیت ساخت قطعات مختلف را به عهده دارند . دهها شرکت خارجی نیز کار طراحی و ساخت قطعات جزئی یا کلی هواپیماهای بویینگ حاصل زحمات کارگران و کارکنان در ده یا پانزده کشور دنیا می باشد . هواپیماهای مسافربری تنها فرآورده های این کمپانی نمی باشند . بیش از 30 درصد فروش بویینگ از قسمت محصولات نظامی
( هلیکوپتر ، هواپیما و راکت ) تامین می شود .
همانطوریکه در ابتدای مقاله ذکر شد روزانه سه میلیون نفر با استفاده از محصولات بویینگ اقیانوسها و جنگلها و صحراهای دنیا را در مدت اندکی زیر پا می گذارند و با راحتی کامل به مقصد میرسند . این نتیجه مستقیم آن روز سرد زمستانی است که آقای ویلیام بویینگ در صندلی پشت یک هواپیمای کوچک قرار گرفت و بعد از پایان پرواز تصمیم به وارد شدن به صنعت هواپیمایی را اتخاذ کرد .

جدول تنوع محصولات تولیدی

هواپیماهای شناسایی
هواپیماهای شکاری تهاجمی
هواپیماهای جنگنده بمب افکن
هواپیماهایبمب افکن
نظامی
هواپیماهای آواکس
هواپیماهای استراتژیک
هواپیماهای ترابری
هواپیماهای آموزشی
هواپیماهای ناونشین
هواپیماهای پشتیبانی نزدیک
هواپیماهای مسافربری
هواپیماهای باربری
هواپیماهای آتش نشانی
هواپیماهای آمبولانس
غیرنظامی
هواپیماهای خصوصی
هواپیماهای ویژه
هواپیماهای آموزشی
هواپیماهای
هواپیماهای
هواپیماهای


تعداد بازدید ها: 24507