اخبار علمی زمین شناسی




افزایش دمای زمین
این مطالعه که قرار است تحت عنوان "ارزیابی تاثیر در ناحیه قطب شمال" منتشر شود نتیجه چهار سال مطالعه توسط بیش از 250 دانشمند است و احتمالا دقیقترین مطالعه‌ای است که تاکنون در مورد تاثیر پدیده گرمتر شدن زمین در یک ناحیه خاص انجام می‌شود. این مطالعه دریافته است که در برخی نواحی ، قطر لایه یخی این ناحیه طی 30 سال گذشته عملا نصف شده است.

مدلهای رایانه‌ای نشان می‌دهد که اگر روندهای فعلی ادامه یابد، زمانی فرا خواهد رسید که در ماههای تابستان در این ناحیه یخی وجود نخواهد داشت و این وضع ممکن است در سال 2050 پیش آید، هرچند احتمال آنکه چند دهه بعد از آن روی دهد بیشتر است. پروفسور تری کالاگان از دانشگاه شفیلد که یکی از دانشمندان ارشد این مطالعه است می‌گوید این یافته ها باید جدی گرفته شود.وی گفت که تاثیر گرم شدن ناحیه برای حیات وحش می‌تواند فاجعه بار باشد. برای مثال خرسهای قطبی برای لانه ساختن برای بچه‌هایشان به یخ و برف نیاز دارند. اما پیامدهای جهانی آن می‌تواند بالقوه جدی باشد.

یخ ، نور خورشید را به فضا منعکس می‌کند، اما با ناپدید شدن یخ ، زمین مقدار بیشتری از انرژی خورشید را جذب خواهد کرد. بنابراین پدیده گرم شدن زمین تشدید خواهد شد. ناحیه قطب شمال همچنین حاوی مقادیر زیادی گازهای گلخانه‌ای است که با ذوب شدن یخها در جو منتشر خواهد شد و این عامل دیگری است که به پدیده گرم شدن زمین دامن می‌زند.


حفاری سوراخ در بستر اقیانوس جهت بررسی تغییرات جوی زمین
جزئیات مربوط به یک سفر علمی استثنایی به منطقه قطب شمال برای حفر سوراخی به عمق تقریبا 400 متر در بستر اقیانوس شمالگان فاش شده است. هدف این مطالعه جمع آوری اطلاعاتی درباره تغییرات جوی در منطقه و درک این مساله است که نازک شدن یخهای منطقه قطب شمال چه تاثیری بر تغییرات جوی زمین در آینده دارد. سه تا از کشتیهای یخ شکن در این سفر، که به یکی از نامساعدترین مناطق زمین انجام می گیرد، شرکت خواهند داشت.

مه غلیظ ، بادهای متغییر ، سرمای کشنده و قطعات شناور یخ به ضخامت چند متر ، از جمله دلایلی است که نشان می‌دهد چرا در گذشته تحقیقات اندکی در مورد اقیانوس قطب شمال انجام شده است. دانشمندان می‌خواهند بدانند چرا این منطقه در گذشته بسیار گرمتر بوده است. سه کشتی یخ شکن از نروژ راه افتاده تا نقطه‌ای که تنها 160 کیلومتر از قطب شمال فاصله دارد، پیش خواهند رفت. یکی از آنها سوراخی به عمق تقریبا 400 متر در بستر دریا حفر خواهد کرد.

دو یخ شکن دیگر با شکستن قطعات عظیم یخ سعی خواهند کرد تعادل یخ شکن مسوول حفاری را حفظ کنند. هدف این عملیات این است که کشتی حفاری برای دو هفته در یک نقطه ثابت بماند. دانشمندان انتظار دارند نمونه‌های جمع آوری شده حاوی فسیل موجودات ذره بینی باشد. این آثار سرنخهایی درباره حرارت منطقه طی 50 میلیون سال گذشته بدست خواهد داد. یخهای ناحیه قطب شمال هم اکنون نازک و نازکتر می‌شود و دانشمندان برای این که بتوانند تغییرات جوی آینده را به دقت پیش بینی کنند باید علت و چگونگی این پدیده را دریابند.


حوادث طبیعی و مخاطرات زمین
فوران آتشفشان لاسکار (Lascar) در شمال کشور شیلی


آتشفشان لاسکار (Lascar) در شمال کشور شیلی به شدت فوران کرد و ابری از خاکستر به وسعت 100 کیلومتر از خود به جای گذاشت که با جریان باد به آرژانتین رسید. آتشفشان لاسکار در استان ال لوا (el loa) در مرز شیلی و آرژانتین و در5.550 متری سطح دریا واقع شده است.

حدود 34 خانواده در منطقه تالابره (talabre) در نزدیکی آتشفشان زندگی می‌کنند و مسئولین حوادث غیر مترقبه خاطر نشان کردند که در وضعیت اظطراری بسر می‌برند. شایان ذکر است فورانی شدید در 5 سال پیش باعث تخلیه منطقه شده بود.


ایمنی متروی تهران در برابر زلزله
معاون بهره‏ برداری شرکت راه ‏آهن شهری تهران و حومه (مترو) ، تصریح کرد: در صورت وقوع زلزله احتمالی در تهران ، تمام مسافران در ایستگاه‏ها و حتی واگنهای مترو در برابر زلزله‏ای با قدرت 8 ریشتر نیز در امان بوده و هیچ خطری آنها را تهدید نخواهد کرد. به گزارش ایلنا ، معاون بهره برداری شرکت راه‏ آهن شهری تهران و حومه (مترو) ، با بیان اینکه موضوع زمین ‏لرزه از زمان احداث مترو مطرح بوده و تمام محاسبات آن منطبق بر استانداردهای بین‏المللی برای مقابله با زمین لرزه تعریف و اجرا شده و بنابراین خطر ریزش تونل‌ها و احتمال آتش سوزی وجود ندارد.

اظهار داشت: تنها عاملی که ممکن است موجب آتش ‏سوزی در مترو شود، کابلهای برق است که از این بابت هم هیچ خطری نیست، چرا که جریان برق بلافاصله پس از زلزله قطع خواهد شد، همچنین برای چنین مواقع احتمالی نیز روشنایی اضطراری به اندازه کافی پیش ‏بینی شده است. وی ، با بیان اینکه در صورت وقوع زلزله مسافران داخل واگنهای مترو چه خواهند شد، افزود: در این شرایط اگر قطار در ایستگاه باشد، حرکتی نخواهد کرد و اگر در داخل تونل باشد به نزدیکترین ایستگاه هدایت خواهد شد.

ایشان در ادامه افزودند: پس از خروج مسافران و بخصوص بانوان و کودکان که همواره نسبت به سایرین در اینگونه شرایط آسیب‏ پذیرتر هستند، مسافران از سکو و تونل‏ها می‏توانند به عنوان یک محل امن تا عادی شدن وضعیت استفاده کنند. به روز بودن دانش و مهارت طراحی و ساخت متروی تهران این سازه را در برابر زلزله‏ای با قدرت 8 ریشتر هم مقاوم کرده است، و نیز در حال حاضر متروی تهران به انواع سیستمهای اطفای حریق مجهز است تا در مواقع نیاز مورد استفاده قرار گیرد، ضمن اینکه این سیستم قابل اتصال به سیستم آتش ‏نشانی تهران است.
متن اصلی


ساخت فیلم مستند پدیده‌های زمین شناسی در جزیره قشم
فیلم مستندى درباره پدیده‌هاى زمین شناسى و ژئوتوریسم جزیره قشم با همکارى موسسه تحقیقات ملى ایتالیا ، سازمان زمین شناسى ایران و سازمان منطقه آزاد قشم در حال ساخت است. مهندس امرى کاظمى مجرى طرح ژئوتوریسم سازمان زمین شناسى و اکتشافات معدنى کشور ضمن بیان این مطلب گفت: در خلال برگزارى سى و دومین کنگره زمین شناسى ایتالیا ، تئودور مرکورى مدیر بخش مستند سازى موسسه تحقیقات ملى علوم ایتالیا (CNR) تقاضاى بازدید از ایران و پدیده‌هاى زمین شناسى کشور و ساخت فیلمى مستند را کردند که با توجه به تنوع و تعدد پدیده‌هاى زیباى زمین شناسى ، وجود امکانات مناسب و سوابق کارهاى صورت گرفته بر روى ژئوپارک و ژئوتوریسم قشم ، این جزیره به عنوان محل ساخت فیلم مورد توجه قرار گرفت.

وى درباره نحوه ساخت این فیلم مستند گفت: این پروژه مشترک با تفکر طبیعت ، زمین ، انسان و زندگى و روابط متقابل آنها باهم طراحى و اکنون مراحل تدوین آن آغاز شده است که پس از مشخص شدن طرح اولیه به تنظیم متون ، توضیحات علمى و طراحى و ساخت مدلهاى سه بعدى و انیمیشنهاى کامپیوترى مى‌پردازیم. کاظمى در پایان ابراز امیدوارى کرد که قشم به عنوان یک نمونه جهانى در رابطه متقابل انسان و طبیعت بدل شود و بتوان آنرا به عنوان یک مدل همزیستى و بهره ورى به دیگر کشورها معرفى کرد.


هنر سد سازی متخصصین داخلی قابل تحصین است.
کارشناسان‎‎ برجسته‎ سد سـازی‎ جهـان از مجموعـه‎هـای‎‎ بـزرگ‎ سـد سـازی در استـان‎ خوزستان‎‎ دیدن کردند. به‎ گزارش‎ واحد مرکزی‎ خبـر از اهـواز این‎‎‎ کارشناسان که‎‎ در اجلـاس‎ کمـیتـه بیـن المللی‎ سدهای‎ بزرگ‎ جهان‎‎ در تهـران شـرکـت‎ کرده‎ بودند شامل‎ کارشناسان‎ و متخصصانی‎ از کشورهای‎ ژاپن‎‎ , چین , روسیـه‎ , بـرزیـل‎ , استرالیا , سوئیس‎ , , آرژانتین‎‎ , آلمان , هند , آفریقای‎ جنوبی‎ , پاکستان‎ , تایلند , زیمبابوه‎‎‎ , فرانسه و مقدونیه ضمن‎ بازدیـد از طرحهای‎ سد و نیروگاه‎ مسجـد سلـیمـان‎ , کارون‎‎ سه‎‎ و کرخه با توانمندی‎ کارشنـاسـان کشورمان‎ در اجرای‎‎‎ طرحهای عـظیـم‎ سـد سـازی همچنین‎ ساخت‎ و بهره‎برداری‎‎ از نیروگاههـای برق‎ آبی‎ آشنا شدند.

دبیر کـل‎ اجلـاس‎ کمـیتـه‎ بیـن‎ المللی‎ سدهای‎ جهان‎‎ گفـت‎: سدهای‎‎ ایران‎‎ را برای دیدن انـتخـاب‎ کـردم‎ چون‎‎ این کشور در سد سازی‎‎ پیشرفت‎ چشمگیـری کرده‎‎ است‎‎ و آینده خوبی‎ برای‎‎ صنعت سد سـازی ایران‎ پیش‎ بینی‎‎ می‌شود. خانم‎ زو عضو موسسه‎ طراحی‎ سد از کشور چین‎ هم‎ عقیده‎‎‎ دارد: سدهای‎ سـاختـه شـده در ایران‎ به‎ لحـاظ فنـی‎ و سـاختـاری‎ در سـطح‎ بالایی‎ قرار دارند. نلیهسن‎ کارشنـاس‎ سـد سـازی‎ از کشـور آلمان‎‎ هم‎ گفت: مـن سـدهـای‎‎ زیـادی را در دنیا دیده‎‎ام‎ از جمله در کشورهای‎ امریکا و ترکیه‎ اما سدهای‎ ایران‎ از نظر طراحی‎ فوق‌‌العاده‎ هستند.


با همکاری و مشارکت دوست و همکار عزیزم آقای اسماعیل حامدی


تعداد بازدید ها: 37458