|
| |||
1- مسافرتهای ناصرالدین شاه به اروپا فکر احداث خط آهن را در ایران به وجود آورد. 2- شاه ایران در لندن در این باب مذاکره کرد و امتیازاتی نیز به اتباع انگلستان داد. 3- او سپس به یک مهندس فرانسوی به نام بواتال Boitale و بعضی از بازرگانان ایرانی مانند حاجی محمد حسن خان امین الضرب و مؤسسات بیگانه مانند بانک استقراضی روس در ایران برای احداث خط آهن امتیازاتی اعطا نمود. 4- پس از الغای امتیاز بارون رویتر و شدت یافتن رقابت سیاسی روس و انگلیس در ایران هر گونه اقدامی برای کشیدن راه آهن در این کشور عقیم ماند. 5- در سال 1301 خط کوچکی بین پایتخت و مزار حضرت عبدالعظیم کشیده شد که عوام آنرا ماشین دودی نام داده بودند. 6- در سال 1307 خطی دیگر بین آمل و محمودآباد مازندران به مساعی حاجی محمد حسن امین دارالضرب ساخته شد . 5- مهمترین خط آهن که در این زمان شروع به راه اندازی شد، خط بین جلفا و تبریز بود که امتیاز آنرا روسها گرفته بودند و آنرا در سال 1334 به اتمام رساندند . 6- علاوه بر خط آهن راه موسوم به چاپار در این ایام در ایران بالنسبه زیاد ساخته شد که از آن قبیل بود راه طهران به مازندران و طهران به سرحد غرب که تأسیس آن را یک نفر مهندس اتریشی در عهده داشت. اصلاحات گوناگون در عهد ناصرالدین شاه : 1. اصلاح هیئت دولت 2. اصلاحات در امور نظامی 3. تأسیس پست و تلگراف 4. تأسیس ضرابخانه 5. اقدامات و اصلاحات در امور فرهنگی 6. تأثیر سفرهای خارجی شاه 7. اصلاحات مختلف | منبع:CDایرانیا مرحله اول قاجاریه در تکاپوی قدرت مرحله دوم : شکل گیری رسمی حکومت قاجاریه حکومت آقا محمد خان ( 1203-1212 ه . ق ) مرحله سوم : تثبیت و استواری حکومت قاجاریان سلطنت فتحعلی شاه ( 1212-1250 ه . ق) مرحله چهارم : حکومت محمد شاه مرحله پنجم : حکومت ناصر الدین شاه مرحله ششم : مظفر الدین شاه مرحله هفتم : مشروطه و محمد علی شاه مرحله هشتم : استقرار مشروطه و احمد شاه | | |
1.معماری 2.علوم 3.دین 4.فنون 5.هنر 6.شهرسازی 7.نژادها 8.مهاجرت ها | 1.روش های پژوهش در آداب و رسوم گذشتگان 2.فلسفه تاریخ | ||