احداث راه آهن در ایران








1- مسافرتهای ناصرالدین شاه به اروپا فکر احداث خط آهن را در ایران به وجود آورد.
2- شاه ایران در لندن در این باب مذاکره کرد و امتیازاتی نیز به اتباع انگلستان داد.
3- او سپس به یک مهندس فرانسوی به نام بواتال Boitale و بعضی از بازرگانان ایرانی مانند حاجی محمد حسن خان امین الضرب و مؤسسات بیگانه مانند بانک استقراضی روس در ایران برای احداث خط آهن امتیازاتی اعطا نمود.
4- پس از الغای امتیاز بارون رویتر و شدت یافتن رقابت سیاسی روس و انگلیس در ایران هر گونه اقدامی برای کشیدن راه آهن در این کشور عقیم ماند.
5- در سال 1301 خط کوچکی بین پایتخت و مزار حضرت عبدالعظیم کشیده شد که عوام آنرا ماشین دودی نام داده بودند.
6- در سال 1307 خطی دیگر بین آمل و محمودآباد مازندران به مساعی حاجی محمد حسن امین دارالضرب ساخته شد .
5- مهمترین خط آهن که در این زمان شروع به راه اندازی شد، خط بین جلفا و تبریز بود که امتیاز آنرا روسها گرفته بودند و آنرا در سال 1334 به اتمام رساندند .
6- علاوه بر خط آهن راه موسوم به چاپار در این ایام در ایران بالنسبه زیاد ساخته شد که از آن قبیل بود راه طهران به مازندران و طهران به سرحد غرب که تأسیس آن را یک نفر مهندس اتریشی در عهده داشت.

اصلاحات گوناگون در عهد ناصرالدین شاه :
1. اصلاح هیئت دولت
2. اصلاحات در امور نظامی
3. تأسیس پست و تلگراف
4. تأسیس ضرابخانه
5. اقدامات و اصلاحات در امور فرهنگی
6. تأثیر سفرهای خارجی شاه
7. اصلاحات مختلف



منبع:CDایرانیا

مرحله اول قاجاریه در تکاپوی قدرت
مرحله دوم : شکل گیری رسمی حکومت قاجاریه حکومت آقا محمد خان ( 1203-1212 ه . ق )
مرحله سوم : تثبیت و استواری حکومت قاجاریان سلطنت فتحعلی شاه ( 1212-1250 ه . ق)
مرحله چهارم : حکومت محمد شاه
مرحله پنجم : حکومت ناصر الدین شاه
مرحله ششم : مظفر الدین شاه
مرحله هفتم : مشروطه و محمد علی شاه
مرحله هشتم : استقرار مشروطه و احمد شاه













1.معماری
2.علوم
3.دین
4.فنون
5.هنر
6.شهرسازی
7.نژادها
8.مهاجرت ها
1.روش های پژوهش در آداب و رسوم گذشتگان
2.فلسفه تاریخ



تعداد بازدید ها: 22136