منو
 کاربر Online
1075 کاربر online
تاریخچه ی: عذرپذیری

تفاوت با نگارش: 2

Lines: 1-7Lines: 1-25
-یکی از مکارم بزرگ اخلاقی، عذرپذیری است. اگر شخصی در حق انسان ستمی روا داشت و سپس به اشتباه خود پی برد و زبان به اعتراف و اتار باز نمود، و برای جبران ن عذرخواهی کرد، نباید او را سرخورده، ا ود دا نمود، لکه باید ا حرکتی ناحانه و درانه ا ر بخی و از رگونه انتا وی و سرزنش خودداری رد. +عذرپذیری یکی از مکارم بزرگ اخلاقی است. اگر شخصی در حق انسان ستمی روا داشت و سپس به اشتباه خود پی برد و زبان به اعتراف و عذرخواهی از کرد، نباید او را از خود راند، بلکه باید با حرکتی نصحانه و پدرانه او را بخشید و از انتقام‌جویی و سرزنش خودار کرد.
البته عذرپذیری نباید به گ
ونه‌ای باشد که دیگران را نسبت به تضییع حق وی بی‌پروا کند. به همین دلیل انسان نمی‌تواند پیشاپیش بگوید هر که از من غیبت کند، راضی هستم. زیرا این جمله باعث بازشدن فضای گناه برای دیگران ست. به همین جهت باید عذرپذیر بود ولی طوری باید عمل کرد که انسان خطاکار هم ادب و تربیت شود.
!آث
ار عفو
در قرآن کریم و روایات پیشوایان معصوم ـ علی
هم السّلام ـ آثار و برکات زیادی برای عفو ذکر شده که رخ از آنها عبارتند از:
#شمول عفو اله
ی قرآن کریم عفو و ذشت بندگان خدا از یکدیگر را زمینه ساز عفو خداوند می داند.
«وَلْیَعفُوا وَ لْیَصْفَحوا اَلا تُحِبّون اَنْ یَغْفِ
رَ اللهُ لَکُمْ» (نور؛22)
و باید عفو کنند و درگذرند، آیا دو
ست نمی دارید که خداوند بر شما ببخشاید.
#نصرت ال
هی: مام کاظم ـ عله اللام ـ فمود:
ه
گز و روه با هم رو به رو نشدند؛ مگر آنکه گروه بخشنده ر یار د.
#طو
ل عمر؛ از رسول خدا ـ صلی الله علیه و آله ـ چنین نقل شده است:
آن
که عفوش بسیار شد، عمرش طولانی می شود.
#
وام حکومت: رسول خدا ـ صلی الله علیه و آله ـ عفو و گذشت زمامدار را موجب پایداری حکومتش می داند:
گذشت زم
امار سبب پابرجا شدن حکومت است.
#از بین رفتن کی
نه ها؛ رسول خدا لی الله علیه و آله ـ فرمود:
از یکدی
ر درگذرید تا کینه ها از یانتان رت بربندد.
#عزّ‌ت دنیا و آ
خت؛ پیمبر ـ صلی الله علیه و آله ـ فرمود:
هر که
از غزشی درگذرد، خداوند به سبب این گذشت، عزت دنیا خرت را به او طا می کند.
#رهایی از عذاب د
وزخ؛ حضرت علی ـ علیه السلام ـ عفو را موجب نجات از عذاب جهنّم دانسته است.
گذ
شت هنگام توانایی، سپری در برابر عذاب خداوند است.
#پا
داش بسیار؛ امام علی ـ علیه السلام ـ پاداش انسان با ذشت را غیر قابل سنجش می داند و می فرماید:
پاداش دو چیز را نمی توان سنجید، عفو و عدل.
-البته عذرپذیری انسان نباید به گونه ای باشد که دیگران را نسبت به تضییع حق وی بی پروا کند. به همین دلیل انسان نمی تواند پیشاپیش بوید هر که از م غیبت کند، راضی هستم. زیرا که این جمله باعث بازشدن فضای گناه برای دیگران است. به همین جهت باید عذرپذیر بود ولی طوری باید عمل شود که انسان خاطی هم ساخته شود.
مثلاً انسان به او می گوید: بسیار خوب حالا که چنین است می پذیرم، بشرطی که دیگر تکرار نشود و حق کسی را ضایع نکنی و ما را هم دعا کنی که بنده خوب خدا باشیم.

مراجعه شود به
:
+!همچنین ببینید:
 ((اعتراف به خطا و اعتذار)) ((اعتراف به خطا و اعتذار))

تاریخ شماره نسخه کاربر توضیح اقدام
 سه شنبه 20 تیر 1385 [14:02 ]   4   یاسر ناظم نیا      جاری 
 چهارشنبه 02 شهریور 1384 [08:56 ]   3   امیرمهدی حقیقت      v  c  d  s 
 چهارشنبه 21 بهمن 1383 [08:10 ]   2   شکوفه رنجبری      v  c  d  s 
 سه شنبه 23 تیر 1383 [12:21 ]   1   مینا ورمزیار      v  c  d  s 


ارسال توضیح جدید
الزامی
big grin confused جالب cry eek evil فریاد اخم خبر lol عصبانی mr green خنثی سوال razz redface rolleyes غمگین smile surprised twisted چشمک arrow



از پیوند [http://www.foo.com] یا [http://www.foo.com|شرح] برای پیوندها.
برچسب های HTML در داخل توضیحات مجاز نیستند و تمام نوشته ها ی بین علامت های > و < حذف خواهند شد..