- | گوه دین برای همه ی اقوام و ملل یکسان است. زیرا اولاً جز اسلام، هیچ دینی مقبول حق تعالی نیست. ثانیاً حقیقت انسان که آفریده خداست، واحد و تغییر ناپذیر است. ثالثاً خدا مسوول پرورش این حقیقت است. رابعاً خدا هرگز دچار جهل و فراموشی و سهو نمی شود بلکه همه ی حقایق را از ازل تا ابد می داند. از این رو خداوند در تا دین ندارد و دو گونه دستور ارائه نمی دهد. بر این پایه، کاربرد کلمه ی دین به صیغه ی جمع (ادیان) به عار تکامل دین در مقام تنزل آن است. این ظهورات دین است که تکمیل می شود نه اینکه دین زمانی ناقص بود، سپس کامل شد. یعنی حقیقت دین یکی است گاهی مراحل نازل آن ظهور می کند گاهی مراحل میانی و گاهی نیز مراحل علای آن تجلی می کند. مقتضیات زمان نیز موجب تغییر فروع دین است، ولی اصول و کلیات دین را دگرگون نمی کند. به بیان دیگر، دین واحد، ثابت و همیشگی است اما شریعت و ا متدد متیی است و می تواند وقت باشد. |
+ | .
~~green:__گوهر دین برای همه ی اقوام و ملل یکسان است. __~~
زیرا اولاً جز ((اسلام))، هیچ دینی مقبول حق تعالی نیست.
/>ثانیاً حقیقت ((انسان)) که آفریده خداست، واحد و تغییر ناپذیر است. /> ثالثاً خدا مسوول پرورش این حقیقت است.
/>رابعاً خدا هرگز دچار جهل و فراموشی نمی شود بلکه همه ی حقایق را از ازل تا ابد می داند. از این رو خداوند دو تا دین ندارد و دو گونه دستور ارائه نمی دهد. /> بر این پایه، کاربرد کلمه ی دین به صیغه ی جمع ((منشأ دین یا ادیان|ادیان)) به ر تکامل دین است. این مظاهر دین است که تکمیل می شود نه اینکه دین زمانی ناقص بود، سپس کامل شد. یعنی حقیقت دین یکی است گاهی مراحل نازل آن ظهور می کند گاهی مراحل میانی و گاهی نیز مراحل معالی آن تجلی می کند.
/>::__^~~darkviolet:مقتضیات زمان نیز موجب تغییر فروع دین است، ولی اصول و کلیات دین را دگرگون نمی کند.~~^__:: /> به بیان دیگر، دین واحد، ثابت و همیشگی است اما ((شریعت)) متعدد و تغییر است می توان موقت اشد.
~~blue:__همچنین ببینید:__~~ /> ((دی یا ادیان)) ((منشأ دین یا ادیان)) ((تقیم بندی وبقه بندی ادیان)) ((سیر تکامل دین از نظر مردم شناسان و جامعه شناسان و علمای تاریخ ادیان )) ((مشترکات ادیان)) ((تفاوت ادیان )) ((ارجاع اختلافات ادیان ب تنوع راههای وصول به حقیقت از نظر جان هیک )) ((مبانی و مبادی اتحاد بین مذاهب و ادیان )) ((اعتقاد به گوهر یکسان بشر در ادیان )) ((ایدئولوژى و جهانبینى مشترک در ادیان )) ((حقایق ادیان طولى است نه عرضی )) ((اصول ادیان آسمانی )) |