منو
 کاربر Online
449 کاربر online
Lines: 1-30Lines: 1-31
 
 
 
 
  
-{picture file=img/daneshnameh_up/c/c5//Ghadir1.JPG} +{picture=Ghadir1.JPG}
  
 
 
 
 
-پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله وسلم روز یکشنبه 18 ((ماه ذی الحجه|ذی حجه)) سال 10 هجری در بازگشت از ((گزارشی از حجه الوداع آخرین حج پیامبر - ص |حجه الوداع)) به غدیر خم رسیدند پنج ساعت از روز گذشته بود که جبرئیل فرمان خداوند را به پیامبر ابلاغ کرد: ای محمد خداوند تو را سلام می رساند و می گوید ای رسول ما آنچه را از سوی پروردگارت درباره معروفی ((حضرت امیرالمؤمنین علی علیه السلام|علی بن ابی طالب علیه السلام)) برای جانشینی پس از تو به تو نازل شده است به مردم ابلاغ کن اگر این کار را نکردی رسالت خداوند را ابلاغ نکردی . +((حضرت محمد مصطفی صلی الله علیه و آله|پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم)) روز یکشنبه 18 ((ماه ذی حجه|ذی حجه)) سال 10 هجری در بازگشت از ((گزارشی از حجه الوداع آخرین حج پیامبر - ص |حجه الوداع)) به ((غدیر خم)) رسید. پنج ساعت از روز گذشته بود که ((جبرئیل)) فرمان خداوند را به پیامبر ابلاغ کرد:« ای محمد، خداوند به تو سلام میرساند و میگوید: ای رسول ما، آنچه را از سوی پروردگارت (درباره معرفی ((حضرت امیرالمؤمنین علی علیه السلام|علی بن ابی طالب علیه السلام)) برای جانشینی پس از تو) به تو نازل شده است به مردم ابلاغ کن ک اگر این کار را نکنی رسالت خداوند را ابلاغ نکرده‌ای.»
-با نازل شدن این آیه پیامبر در غدیر توقف کرد و منتظر ماند تا افراد عقب مانده ل وند و دستور داد تا آنانی که جلوتر رفته اند باز گردند.
ابر پس از نماز جماعت ظهر بر بالای سکوی ساخته شده ایستاد و به علی علیه السلام دستور اد که ی ایی ر در سمت راتش بایست و طبه ای را برای مردم خواند که محور های ن به اینونه بود.
+با نزول این آیه، پیامبر در غدیر توقف کرد؛ منتظر ماند تا افرادی که از قافله عقب مانده بد، رسند و دستور داد آنانی که جلوتر رفته اند بازگردند.
آگا پس از نماز جماعت ظهر بر بالای سکویی ایستاد و به علی علیه السلام دستور داد قدری پایین‌تر در سمت راستش بایستد و خطبه ای را برای مردم خواند که محورهای آن عبارت بود از:
*حمد و ثنای ال
هی، تبیین صفات حق تعالی، شهادت به بندگی خود و خضوع در برابر پروردگار.
*اعلان نزول فرمان اله
ی برای معرفی علی بن ابی طالب به جانشینی.
*اعلان ر
سمی ولایت و امامت دوازده امام پس از خود، با تأکید بر این که نسل هر پیامبر از صلب همان پیامبر است ولی نسل او از صلب علی علیه السلام است.
*بالابردن
دست علی علیه السلام و معرفی و برای امامت و ولایت، و تاکید بر این که ام او از سوی خداند امر شده و علی علی اسلام، به دستور خداوند، برترین مردم پس از اوست و هر که امامت او را نپیرد، به لعنت و خشم پرودگار گرفتار می شود.
*اعلان کامل شدن دین اسلام
با امامت علی علیه السلام.
*اشاره به
توئه منافقان و نگ‌های علی علیه السلام با ((ناکثین - قاسطین - مارقین)).
*سفارش
به تدبر در قرآن.
*جد
ایی ناپذیر بودن قرآن و عترت از یکدیگر.
بیین جایگاه دوازده امام در قرآن.
*اشاره به
اینکه ((حضرت امام مهدی ارواحنا له الفداء|مهدی)) آخرین امام است که با انتقام از ستمکاران، عدل و داد را در جهان می‌گستراند.
*اشاره به این
که صراط مستقیم، محمد است و پس از او علی و فرزندان علی که پیشوایان ق هستند.
*
کید بر اینکه پس از او علی حقایق را به مردم می فهمان.
*تبیین فضایل
و آثار دنیوی و اخروی حج و عمره و تاکید بر اقامه نماز و پرداخت زکات.
*ضرورت مراجعه به علی و امامان پس از او در موارد ابهام
-1. ح و ثنای لهی، بین صفات حق تعالی، شهادت به بندگی خود و خضوع در برابر ذات الهی.

2. اعلان
نزول فرمان الهی برای معرفی علی بن ابی طالب به جانشینی پیامبر.

3.
علان رسم ولایت و اممت دوازده امام پس از خود با تاکید بر این که ذریه هر پیامبر از صلب همان پیامبر است ولی ذریه پیابر از صب علی علیه السلام است.

4. بلند کردن دست علی علی
ه لسلام و معرفی و بری ام و ولات و اکید ر این که ممت لی ن بی الب از سوی خداوند است و به ستر خداوند لی علیه السلام برترین مردم پس از اوست و هر که امامت او را نپذیرفت و به لعنت و خشم پرودگارت گرفت م شود.

5. اع
ان کال دن دین اسلام با امامت عی یه اسلام.

6. ا
شره به توئه منفقان جنگ هی لی لیه السلام با نکثین و قاسطین و مارقین.

7.
فارش به تدر در رآن.

8. ج
دایی ناپذیر بودن قرآن و عترت از یکدیگر.

9. تبی
ی ایگاه وزده امام در آن.

10. مه
دی آخرین امام است که با انتقام از ستمکاران دل را می گتراند.

11.
صراط مستیم پیامبر است و س از او عی است و ن اه فرزندان لی که پیشایان حق هستد.

12. پس از پی
امبر ی حایق را مدم ی فهمان.

13. تبیی
فضای و آثار دنیی و خروی حج و عمره تاکید بر اقمه نماز و پرداخت زکات.
+ ا خنان پیامبر، مدم به سوی ا علی علیه السلام هوم ور، ا نان ت ((ی)) ادند و به دو بریک و تهنیت گفتن، و ن مت شه بون ک جیل ا سوی دند این آی ا ود امر دین تان را رای ما کام و عت خود را ر شا تام کر رای دم ک اا دی ما باد.»
-14. مراجعه به علی و امامان پس از او در موارد ابهام . . . پس از سخنرانی پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله وسلم مردم به سوی ایشان و علی علیه السلام هجوم آوردند و با آنان دست بیعت می دادند و به آن دو تبریک و تهنیت می گفتند. هنوز مردم متفرق نشده بودند که جبرئیل این آیه را آورد: (امروز دینتان را برای شما کامل و نعمت خود را بر شما کامـل و نعمت خود را بر شما تمام کردم و راضـی شدم که اسلام دین شما باشد. )

منابع:
بحارالانوار ،‌ج 40، ص 136 - 162 - 167
+!منابع:
*بحارالانوار، ‌ج 40، ص 136 - 162 - 167

تاریخ شماره نسخه کاربر توضیح اقدام
 یکشنبه 20 شهریور 1384 [10:48 ]   7   شکوفه رنجبری      جاری 
 یکشنبه 20 شهریور 1384 [10:47 ]   6   شکوفه رنجبری      v  c  d  s 
 سه شنبه 21 تیر 1384 [05:34 ]   5   شکوفه رنجبری      v  c  d  s 
 سه شنبه 21 تیر 1384 [05:31 ]   4   شکوفه رنجبری      v  c  d  s 
 دوشنبه 26 اردیبهشت 1384 [08:36 ]   3   امیرمهدی حقیقت      v  c  d  s 
 چهارشنبه 26 اسفند 1383 [05:05 ]   2   شکوفه رنجبری      v  c  d  s 
 یکشنبه 11 مرداد 1383 [08:22 ]   1   محمد سالم      v  c  d  s 


ارسال توضیح جدید
الزامی
big grin confused جالب cry eek evil فریاد اخم خبر lol عصبانی mr green خنثی سوال razz redface rolleyes غمگین smile surprised twisted چشمک arrow



از پیوند [http://www.foo.com] یا [http://www.foo.com|شرح] برای پیوندها.
برچسب های HTML در داخل توضیحات مجاز نیستند و تمام نوشته ها ی بین علامت های > و < حذف خواهند شد..