- | بر اساس آنچه از آیات 67 تا 73 سوره مبارکه بقره تفاسیر یل این آیات استاده می ود. جریان گاو بنی اسرائیل از این قرار است که: یک نفر از ((بنی اسرائیل)) به طرز مرموزی کشته ی ود ر ای که قاتل به هی وه معلوم نیست ر میان قبائل و اسباط بنی اسرائیل نزاع و درگیری خ می ده و هر یک آن را به طایفه و افراد قبیله دیگر نسبت می دهد و خوی را تبرئه می کند. مت نزد ((حضرت موسی علیه السلام)) می رند و حل مشکل را از او خواستار می شوند و چون از طریق عادی حل این یه ممک نبود و از طرفی ادامه ی کشمکش ممکن بود مر به فتنه عظیمی ر یا ی اسرائیل می گردد وسی ا استمداد از لطف پروردگار از طریق اعجاز آمیزی به حل این مشکل پرداخت بدین نحو که ا نحیه خداوند به موسی ابغ د و داند آنها را امر کرد که گاوی را ذبح کنند و جسد میت را به قسمتی از آن گاو بزنند تا مقتول زنده شود و قاتل خود را معرفی کند.
لی بعد ا طر ین مسئله ز نایه ت موسی لیه اسلم نها تداءً استبعاد نمود و رفی مخره آمی تقی کدند وی بعد ا لام رئت حضر وی لیه السام از مسئله استهزاء کن و مطمئن شد نه به جدی بودن مله ا خصوصیات و ویژگیهای زئی این رنگ و سن و . . . سولای ا ی در پی مر نمودن ن ترتی خود را د یفتن چنان گاوی ا خصصیت رح ده دچار زحم سختند وری داء دن ئوله پی ی و به عبیری دون بنه وئی اقدام ب گاوی می کردند نی کافی بو و هف از آن مقق می شت. نگاه آنه پس از یاتن آن گاو و ح ن و اجرای دست خداوند منی بر زدن بد می را به بشی از آن گاو مبوح ی را زنده یفتند ک قاتل خوی را معرفی نمود. |
+ | بر اساس آیات 67 تا 73 سوره بقره و تفاسیر نا مجرای گاو بنی اسرائیل از این قرار است: یکی از ((بنی اسرائیل)) به طرز مرموزی کشته شد ود و کی نمیاست قاتل کیست. به همی لی میان قبائل بنی اسرائیل درگیری د چون هر یک، آن را به طایفه و افراد قبیله دیگر نسبت میداد و خو را تبرئه میکرد. راام میگ همه گروهها جهت داوری نزد ((حضرت موسی علیه السلام)) رتند و از او خواستند این ک را کند. می ی سلام ی از پروردگار کمک خوا. خداوند به موسی ی کد آنان امر کند که گاوی را بکشند و جسد مقتول را به قسمتی از آن گاو بزنند تا زنده شود و قاتل خود را معرفی کند. بی اریل ا موسی ا سه کند. بعد وی مم دند موضع جدی ا رو کر ه سالات ئی یدن باه خصوصیات و ویژگهای گوی که بایست ب رنگ پوستش، سنش و . . . هر پاسی که موی ا سوی دا یداد کار پیا کرن گاو مورد نر تتر مد. اگر همان ابتد مفتن گاوی ا یکت ه هدفشان میسیند ن مت ا کالتر د و، پس جستجی بیار ناگزیر دند مب یادی بز و گاو مورد نر را بند. رانا گاو رید و ر بریدند سد را به بن گاو زدد. مقول ی زنده د قاتل خو را معرفی کرد. |
| تفسیر نمونه، ج 22، ص 286 تا 489 | | تفسیر نمونه، ج 22، ص 286 تا 489 |