تاریخچه ی:
کودکیاری
تفاوت با نگارش: 1
| V{maketoc} | | V{maketoc} |
| + | {picture=Koodki.jpg} |
| ! مقدمه | | ! مقدمه |
| زمان ما، زمانی است که فرایند شهرنشینی، وجود وسائل ارتباط جمعی، رفت و آمدهای اجتماعی، ظهور و بروز استعدادهای متفاوت، ما را به جایی رسانده که برای حمایت و هدایت هدفمند و همه جانبه کودکان که می توانند در این زمان آسیب های جدی ببینند رشته تخصص ایجاد کنیم. | | زمان ما، زمانی است که فرایند شهرنشینی، وجود وسائل ارتباط جمعی، رفت و آمدهای اجتماعی، ظهور و بروز استعدادهای متفاوت، ما را به جایی رسانده که برای حمایت و هدایت هدفمند و همه جانبه کودکان که می توانند در این زمان آسیب های جدی ببینند رشته تخصص ایجاد کنیم. |
| نقش پدر و مادر برای تربیت فرزندان هیچ گاه نمی تواند به دیگران منتقل شود، تربیت یک فرایند تدریجی، هدفمند و در مکانی مناسب به نام خانواده است و ریشه ها و جوهره آن باید در خانواده دیده و تدبیر شود و هنرجویان این رشته عمدتا به عنوان مشاور و مسئولین تغذیه و آموزش برای اموری هستند که نیاز پدران و مادران را تامین کند. | | نقش پدر و مادر برای تربیت فرزندان هیچ گاه نمی تواند به دیگران منتقل شود، تربیت یک فرایند تدریجی، هدفمند و در مکانی مناسب به نام خانواده است و ریشه ها و جوهره آن باید در خانواده دیده و تدبیر شود و هنرجویان این رشته عمدتا به عنوان مشاور و مسئولین تغذیه و آموزش برای اموری هستند که نیاز پدران و مادران را تامین کند. |
| با توجه به اهمیت دوره کودکی و سرعت یادگیری و اثر پذیری کودکان از محیط اطراف خود، تربیت افرادی که بتوانند از کودکان بر پایه اصولی علمی و عملی مراقبت نموده و در جهت حفظ و ارتقاء سطح سلامت جسمی و روانی کودکان عمل نماید، رشته ((کودکیاری)) طراحی گردیده است تا فارغ التحصیلان آن بتوانند در این امور مهم و حیاتی نقش مشاور را به خوبی ایفا نموده و نوید بخش جامعه ای سالم و شاداب، پرطراوت و با نشاط باشند. | | با توجه به اهمیت دوره کودکی و سرعت یادگیری و اثر پذیری کودکان از محیط اطراف خود، تربیت افرادی که بتوانند از کودکان بر پایه اصولی علمی و عملی مراقبت نموده و در جهت حفظ و ارتقاء سطح سلامت جسمی و روانی کودکان عمل نماید، رشته ((کودکیاری)) طراحی گردیده است تا فارغ التحصیلان آن بتوانند در این امور مهم و حیاتی نقش مشاور را به خوبی ایفا نموده و نوید بخش جامعه ای سالم و شاداب، پرطراوت و با نشاط باشند. |
| کسانی که علاقمند به این رشته مهم هستند با سلامت جسمی و روانی کودکان و عوامل موثر در آن، ساختار و چگونگی کار اندامهای بدن، نیازهای تغذیه ای مادران و کودکان، بهداشت فردی و عمومی، ((بهداشت روانی))، بهداشت مادر و کودک، ((پرورش)) خلاقیت در کودکان، تغذیه و بهداشت مواد غذائی، شناخت مراحل رشد و تکامل کودک، بیمار های شایع کودکان، ایجاد مهارت های علمی در تهیه و تولید مواد آموزش، ایجاد نگرش علمی در زمینه ی پرورش، نگهداری و آموزش کودکان قبل از دبستان آشنا می شوند. | | کسانی که علاقمند به این رشته مهم هستند با سلامت جسمی و روانی کودکان و عوامل موثر در آن، ساختار و چگونگی کار اندامهای بدن، نیازهای تغذیه ای مادران و کودکان، بهداشت فردی و عمومی، ((بهداشت روانی))، بهداشت مادر و کودک، ((پرورش)) خلاقیت در کودکان، تغذیه و بهداشت مواد غذائی، شناخت مراحل رشد و تکامل کودک، بیمار های شایع کودکان، ایجاد مهارت های علمی در تهیه و تولید مواد آموزش، ایجاد نگرش علمی در زمینه ی پرورش، نگهداری و آموزش کودکان قبل از دبستان آشنا می شوند. |
| !درسهای رشته | | !درسهای رشته |
| |
| | | |
| | | | | |
| || سال دوم | | || سال دوم |
| ردیف| نام درس |نظری |عملی | | ردیف| نام درس |نظری |عملی |
| 1| آمادگی دفاعی | 2| 0 | | 1| آمادگی دفاعی | 2| 0 |
| 2| ادبیات فارسی (2)| 2| 0 | | 2| ادبیات فارسی (2)| 2| 0 |
| 3| اصول و مفاهیم آموزش و پرورش پیش از دبستان| 2| 0 | | 3| اصول و مفاهیم آموزش و پرورش پیش از دبستان| 2| 0 |
| 4| بهداشت فردی و عمومی| 2| 0 | | 4| بهداشت فردی و عمومی| 2| 0 |
| 5| تربیت بدنی (2) |0| 1 | | 5| تربیت بدنی (2) |0| 1 |
| 6| تعلیمات دینی و قرآن (2)| 3| 0 | | 6| تعلیمات دینی و قرآن (2)| 3| 0 |
| 7| تولید و کاربرد مواد آموزشی| 1| 1 | | 7| تولید و کاربرد مواد آموزشی| 1| 1 |
| 8| جغرافیای عمومی و استان| 3| 0 | | 8| جغرافیای عمومی و استان| 3| 0 |
| 9| روانشناسی عمومی| 2| 0 | | 9| روانشناسی عمومی| 2| 0 |
| 10| ریاضی (2)| 4 |0 | | 10| ریاضی (2)| 4 |0 |
| 11| زبان خارجه (2)| 2| 0 | | 11| زبان خارجه (2)| 2| 0 |
| 12| زبان فارسی (2) |2| 0 | | 12| زبان فارسی (2) |2| 0 |
| 13| زیست شناسی ( کودکیاری)| 3| 1 | | 13| زیست شناسی ( کودکیاری)| 3| 1 |
| 14| عربی (1/2) |1| 0 | | 14| عربی (1/2) |1| 0 |
| 15| فنون مراقبت و نگهداری کودک| 1 |1 | | 15| فنون مراقبت و نگهداری کودک| 1 |1 |
| || | | || |
| | | |
| | | | | |
| | | |
| | | | | |
| || سال سوم | | || سال سوم |
| ردیف| نام درس |نظری| عملی | | ردیف| نام درس |نظری| عملی |
| 1| ایمنی و کمک های نخستین| 1| 1 | | 1| ایمنی و کمک های نخستین| 1| 1 |
| 2| بهداشت روانی | 3| 0 | | 2| بهداشت روانی | 3| 0 |
| 3| بهداشت مادر و کودک| 2| 1 | | 3| بهداشت مادر و کودک| 2| 1 |
| 4| بیماریهای شایع کودکان| 3| 0 | | 4| بیماریهای شایع کودکان| 3| 0 |
| 5| پرورش خلاقیت در کودکان| 1| 1 | | 5| پرورش خلاقیت در کودکان| 1| 1 |
| 6| تاریخ معاصر ایران | 2| 0 | | 6| تاریخ معاصر ایران | 2| 0 |
| 7| تربیت بدنی (3)| 0| 1 | | 7| تربیت بدنی (3)| 0| 1 |
| 8| تعلیمات دینی و قرآن (3)| 3| 0 | | 8| تعلیمات دینی و قرآن (3)| 3| 0 |
| 9| تغذیه و بهداشت مواد غذایی| 2| 0 | | 9| تغذیه و بهداشت مواد غذایی| 2| 0 |
| 10| عربی (2/2)| 1 |0 | | 10| عربی (2/2)| 1 |0 |
| 11| فعالیت های آموزشی پیش از دبستانی| 2| 2 | | 11| فعالیت های آموزشی پیش از دبستانی| 2| 2 |
| 12| مبانی و کاربرد رایانه| 1| 1 | | 12| مبانی و کاربرد رایانه| 1| 1 |
| 13| مشاهده کودک | 0 |2 | | 13| مشاهده کودک | 0 |2 |
| 14| کارآموزی| 0| 2 | | 14| کارآموزی| 0| 2 |
| || | | || |
|
| |
|
| | | |
| | | |
| | | | |
|
|
| |
|
|
| |
|
|
| |
|
|
| |
|
| ! صنعت و بازار کار | | ! صنعت و بازار کار |
| زمینه های شغلی رشته مذکور عبارت است از : | | زمینه های شغلی رشته مذکور عبارت است از : |
| *مسوول ((تغذیه)) و بهداشت مواد غذایی | | *مسوول ((تغذیه)) و بهداشت مواد غذایی |
| *مسوول کودکان پیش از دبستان | | *مسوول کودکان پیش از دبستان |
| *((بهداشتیار)) مادر و کودک | | *((بهداشتیار)) مادر و کودک |
| *فعالیت در واحد فوریت های پزشکی | | *فعالیت در واحد فوریت های پزشکی |
| *مسوول آموزش و تنظیم خانواده | | *مسوول آموزش و تنظیم خانواده |
| *همکاری با تیم های پزشکی | | *همکاری با تیم های پزشکی |
| *سرپرستی خانه های بهداشت | | *سرپرستی خانه های بهداشت |
| *برنامه ریز ((رژیم)) غذایی مادر و کودک | | *برنامه ریز ((رژیم)) غذایی مادر و کودک |
| *مراقبت و پرستاری از کودک و .... | | *مراقبت و پرستاری از کودک و .... |