منو
 کاربر Online
498 کاربر online
تاریخچه ی: کنترل رفتارها و افکار: اعتماد به نفس در تنیس

V{maketoc}
~~maroon:__کنترل رفتارها و افکار__
__اعتماد به نفس (نایدیفر 1994)__


!تعریف و اهمیت
انتظار بازیکن از شکست یا پیروزی ((اعتماد به نفس)) نام دارد . اعتماد عقیده ای است مبنی بر اینکه فرد می تواند به طور موفقیت آمیزی یک رفتار دلخواه را در یک موقعیت خاص انجام دهد . همخوان ترین عامل مشخص که موفقیت سطح بالا را ازموفقیت سطح پایین در بازی ((تنیس)) متمایز می سازد ،‌ اعتماد بازیکن می باشد . بازیکنان عالی رتبه به توانائی هایشان عقیده قوی دارند .

برای نمونه هنگامی که یک بازیکن افکار تدافعی یا منفی دارد معمولا موجب می شود که حرکاتش به سمت اندام قسمت پشتی (بیشتر وزن بر روی پای عقب قرار می گیرد) سوق پیدا کند و در راست ایستادن (عدم تعادل در ایستادن و به پشت خمیده شدن) دچار عدم توازن گردد. هنگام وقوع چنین اتفاقی ، بازیکن معمولا هیچ قدرتی برای ضربه زدن به ((توپ)) ندارد و بیشتر سعی می کند . از طریق زور بازوی خود هر کاری را انجام دهد .

جملات و رفتار شما در مقام یک ((مربی)) به مقدار اعتماد شما به بازیکنتان اشاره دارد . بازیکنان در می یابند که اگر دیگران به آنها اعتماد داشته باشند (مربی) ، می توانند به خود اعتماد نمایند .

اعتماد باعث رشد هیجانات و تفکر مثبت ، تسهیل تمرکز ، انتخاب اهداف چالش انگیز بیشتر ، پافشاری و تلاش ، تاثیر بر انتخاب زدن ضربه و نهایتا منجر به اعمال سریع روانشناختی می شود ، همچنین موجب می گردد که بازیکن واقع گراتر و خوش بین تر شود . بدیهی است که بین شایستگی فنی و اعتماد یک رابطه قوی وجود دارد .

!روابط بین اعتماد و عملکرد
رابطه بین اعتماد و عملکرد در نمودار زیر نشان داده شده است :

{picture=_ggttqq_trust.gif}

!مشکلات
(وینبرگ 1988)

__اتفاقات نامطلوب اعتماد به نفس__

*از دست دادن تعداد زیادی از ضربات.
*از دست دادن ((شلیک)) های ساده .
*باختن در مقابل حریف سطح پایین .
*از دست دادن یک امتیاز بزرگ.
*از دست دادن ((رهبری)) و منحرف شدن .
*اشتباهات دو گانه .
*از دست دادن ((سرویس)) .
*ایجاد اشتباهات ساده و پیش پا افتاده .

__فقدان اعتماد__
*بطور خاصی ممکن است در ((مسابقات)) راکد و طولانی رخ دهد .
*ممکن است در موقعیتهای معین رخ دهد (توپ اخر ،‌ از دست دادن امتیازات : پایان یافتن ((مسابقه)) و ....).
*می تواند به چگونگی جریان بازی ربط داشته باشد (از پشت افتادن - زمین خوردن - یا از دست دادن سرویس) .
*بعد از باخت پیاپی در مسابقات مختلف .
*هنگام از دست دادن یک ضربه به خصوص و معین .
*بسیاری از اوقات از دست دادن ( فقدان ) اعتماد یک بازیکن ممکن است تنها با یک ضربه خاص ( ضربه ((فور هند)) ، زدن سرویس دوم ، ضربات بالا سر و غیره ) ایجاد گردد. در این وضعیت موضوع معمولا یک مساله ذهنی و روانی نیست بلکه یک مشکل فنی یا تاکتیکی است که در چنین مواقعی باید آنها را تصحیح و رفع نمود .

__اعتماد بیش از حد__
اعتماد بیش از حد باور عقیده ای است مبنی بر اینکه شما خود را نسبت به توانایی های واقعی تان بهتر می دانید . این مساله زمانی بسیار معمول و شایع است که بازیکنان سطوح متفاوت با یکدیگر بازی کرده و بازیکن خود را نسبت به حریف بیش از آنچه که هست دست بالا برآورد می کند و حریف را با حداقل توانایی در نظر بگیرد .
اعتماد بیش از حد در طول مسابقه منجر به بازی اتفاقی و الکی می گردد و اغلب باعث میشود که بازیکن خیلی زود در مسابقه عقب گرد و عقب نشینی داشته باشد و به همین خاطر حریف را برای بازی و پیروزی حتی بسیار سخت تر از آنچه که فکر می کرده در خواهد یافت .

__افکاری که باعث ایجاد فشار شده و اعتماد به نفس راتحت تاثیر قرار می دهد__

*اگر خوب بازی نکنم چه خواهد شد.
*زندگی و حرفه من روی خط ( مسابقه ) قرار گرفته است .
*اگر من هم اکنون سعی خودم را نکنم ، همه چیز را از دست خواهم داد.
*ابعادی که به اعتماد به نفس پایین اشاره دارد ( ال تی ای 1995).
*اجتناب از تمرین به خاطر دلایل مختلف .
*به سادگی تسلیم شدن در هنگام یاد گرفتن چیزهای جدید .
*فقدان تلاش و ایجاد اهداف غیر واقع گرایانه .
*ایجاد بهانه ها و دلایل دائمی .

!چطور اعتماد به نفس را افزایش دهیم

پیشنهادات ، روش ها و آموزش ها
(لوهر 1995، اسپارگو 1990،‌ تنیس کانادا1993)

__استفاده از گفتگو باخود( خود گویی)__
گفتگو با خود یک فرایند تفکر درونی می باشد . دو نوع گفتگو با خود وجود دارد : گفتگو با خود مثبت و گفتگو با خود منفی ، گفتگو با خود مثبت دارای تاثیر بزرگی بر واکنش های بازیکن به موقعیتهای گوناگون دارد و به طور مستقیم اعمال یا احساسات آنها را تحت تاثیر قرار میدهد پاسخ بازیکن به پیامدهای مسابقه بستگی به چگونگی تفسیر آن بازی دارد . روش های متفاوتی برای به کار بردن گفتگو با خود وجود دارد :
*برای کسب مهارت
*برای از بین بردن عادت های بد
*برای ایجاد عمل و فعالیت
*برای حفظ تلاش و کوشش
*گفتگو با خود مثبت باید دارای دو جنبه باشد : __گفتگو با خود هیجانی__ (مثل عالی بود ، ضربه خوبی بود) و __گفتگو با خود تکلیف مدار__ (برای مثال زانوهایت را خم کن ، سخت تر تلاش کن).

__تکنیک های دیگر برای ایجاد اعتماد به نفس__

پرسش ازخود را بکار ببرید : مثلاچه زمانی شک و تردید به خود رخ می دهد ؟ چطور بازیکن پس از اشتباهات بهبود می یابد ؟ آیا من از زدن بعضی ضربه ها می ترسم ؟ آیامن واقعا از خود انتظار دارم که خوب بازی کنم ؟ من چگونه به گوناگونی موقعیت ها واکنش نشان می دهم ؟ آیا اعتماد من در طی یک مسابقه تغییر می کند ؟ چه زمانی بیش از اندازه به خود اعتماد دارم ؟ آیا من از مسابقات سخت و دشوار لذت می برم ؟
*آگاهی راا فزایش دهید
*حریفان برجسته را در مقابل خود الگو قرار دهید ( برای مثال ادبرگ ،‌ چانگ )
*به یاد داشته باشید که با چه درجه و شدتی کار کرده اید و تاچه اندازه آمادگی دارید .
*خود را در مقابل حریف قرار دهید . مهارت به مهارت.
*زمان بیشتر را در تمرین برای زدن ضرباتی که از ان اطمینان ندارید صرف کنید .
*تجسم سازی ( تصویر سازی ) را بکار ببرید و نوارهای ویدئوئی بهترین عملکردهایتان را بررسی نمایید .
*سعی کنید در زمین بازی از خود یک تصویر مطمئن نشان دهید ، سربالا ، شانه ها عقب ، سر ((راکت)) را بطرف بالا نگاه دارید و ماهیچه های صورت را به حالت آرام و آسوده قرار دهید .
*به طور مثبت و مطمئن فکر کنید ( از روش گفتگو با خود استفاده نمایید ) و به همین خاطر بدن نیز به صورت مطمئن تری عمل خواهد نمود .
*از شرایط جسمانی مناسب خود مطمئن شوید : نیرومندی فیزیکی و سطوح تحمل خود را افزایش دهید .
*برای بهبود سایر کمبود ها و نقص های ذهنی سخت کار کنید .
*پیش از مسابقه به انجام امور عادی بپردازید .
*بابازیکن خوب تمرین و بازی نمایید نه با بازیکن سطح بالا.
*در حالت برد با نسبت اختلاف 1:2 باقی بمانید .
*هنگامی که حریف خوب بازی می کند ، به خود مطمئن و با اعتماد باقی بمانید .
*اهداف شخصی و واقع گرایانه ای را ایجاد کنید .
*خود نظم دهی و انظباط را افزایش دهید .
*با ایجاد اهداف عملکردی قابل دسترسی ، از شکست هایتان ، موفقیتهایی را بدست آورید .
*مربی باید به بازیکن اجازه دهد بفهمد که به خود اعتماد دارد . مردم این گونه اند که اگر دیگران به آنها اعتماد داشته باشند ، بیشتر احتمال دارد که به خود اعتماد نمایند .

__افکاری که باعث کاهش فشار می شوند__

*به خود اجازه دهید بفهمید که منفی بوده اید ،‌ زیرا این به شما کمک می کند که فشار را کاهش دهید .
*من می توانم آنچه که در توان دارم را انجام دهم .
*برد و باخت برای طرفداران و تماشاچیان است ، من تمام سعی خود را خواهم کرد.
*من موقعیتهای دشوار را دوست دارم ، هر چقدر موقعیت سخت تر باشد من بهتر عمل می کنم .
*مربی ام از من انتظار دارد که حداکثر تلاش خود را مبذول دارم و برنامه طرح شده بازی ام را پیگیری کنم .

__چگونه اشتباهات رابه گونه مناسب اداره کنیم__

*بازیکن نمی تواند آنچه را که اشتباه انجام داده است کنترل نماید ، اما میتواند این مساله را تحت کنترل داشته باشد که چگونه به اشتباهات واکنش نشان دهد .
*اشتباهات را بپذیریم .
*از اشتباهات درس بگیریم .
*اشتباهات را فراموش کنیم .
*برای امتیاز گرفتن ( سرویس ) بعدی حاضر شویم .

__هنگامیکه بازیکن گفتگو با خود منفی به کار می برد ، مربی باید کارهای زیر را انجام دهد :__
*از بازیکن بخواهد آن را تکرار کند .
*از بازیکنان بپرسید اگر مربی این افکار گفتگو با خود منفی را به آنها بگوید ،‌ چه احساسی خواهند داشت .
*آنها را وادار کنید به شما بگویند مربی چه چیزی باید بگوید .
*از آنها بپرسید کدام شکل باز خورد ،‌ بارورتر و سودمندتر خواهد بود .
*آنها را وادارکنید تا عبارت و جمله را به شکل مثبت تکرار کند .

__برنامه ریزی مسابقه__

*دارای برنامه ریزی باشید و برنامه رابرای اطمینان از برد بانسبت اختلاف 2:1 انطباق دهید .

__آموزشهایی برای بهبود اعتماد به نفس__

*امتیازات بازی : بازیکن باید برنامه تاکتیکی شان را در مورد هر امتیاز به مربی پیشاپیش اعلام نماید .
*امتیازات بازی : بازیکنان باید در طی تعویض زمین به مربی شان برنامه تاکتیکی خود را برای هر بازی پیشاپیش اعلام نمایند .
*اموزش های سبد : مربی باید از نیمه دیگر زمین توپ های بلند را برای ((ضربات فورهند)) بفرستد ، بازیکن نیز باید با یک ضربه کشنده و پیروزمندانه توپ حاصله را پاسخ دهد .
*بازیکن بایستی عبارات مثبتی که آنها می بایست برای موقعیت های متفاوت به کار ببرند را یادداشت نمایند (سرویس اول ، ضربه برگشت سرویس ،‌ اعمال عملکردی پس از باختن ست اول ، عملکردهای پایانی در تعویض زمین ، امتیازات ، امتیاز مسابقه و سپس این جملات و عبارات به عنوان لغات گفتگو با خود بازیکن به کار گرفته می شود .
*در صورت امکان بعضی از آموزش های انگیزشی را بکار ببرید .~~



تاریخ شماره نسخه کاربر توضیح اقدام
 شنبه 08 بهمن 1384 [09:03 ]   3   مهدی رضی      جاری 
 یکشنبه 29 آبان 1384 [08:04 ]   2   بابک خسروشاهی      v  c  d  s 
 سه شنبه 25 مرداد 1384 [09:27 ]   1   مهدی رضی      v  c  d  s 


ارسال توضیح جدید
الزامی
big grin confused جالب cry eek evil فریاد اخم خبر lol عصبانی mr green خنثی سوال razz redface rolleyes غمگین smile surprised twisted چشمک arrow



از پیوند [http://www.foo.com] یا [http://www.foo.com|شرح] برای پیوندها.
برچسب های HTML در داخل توضیحات مجاز نیستند و تمام نوشته ها ی بین علامت های > و < حذف خواهند شد..