تاریخچه ی:
کمال نهایی انسان
تفاوت با نگارش: 3
- | !~~green:::کمال نهایی انسان::~~ | |
- | مقاصد دنبال شده از سوی انسان در فرآیند زندگی ،همسان و هم عرض نیستند . /> ~~orange:برخی از این هدفها __هدفهای مقدماتی آلی__ و __زمینه ساز نیل به هدفهای میانه __و واسط میان هدفهای مقدماتی و نهایی هستند. به عبارت دیگر این سه دسته هدف در طول یکدیگر قرار دارند.~~ |
+ | مقاصد دنبال شده از سوی انسان در فرآیند زندگی ،همسان و هم عرض نیستند . برخی از این هدفها ،هدفهای مقدماتی آلی و زمینه ساز نیل به هدفهای میانه و واسط میان هدفهای مقدماتی و نهایی هستند. به عبارت دیگر این سه دسته هدف در طول یکدیگر قرار دارند. |
| | | |
- | __مقصود از هدف و کمال نهایی انسان نقطهای است که کمال فراتر از آن برای انسان متصور نیست و همة تلاشها و اوج گرفتنها برای رسیدن به آن است__ قرآن مجید از این نقطة __اوج انسانی با واژگان فوز __( کامیابی )__فلاح__ ( رستگاری )__سعادت__ (خوشبختی) یاد کرده و میفرماید: |
+ | *__~~brown:مقصود از هدف و کمال نهایی انسان نقطهای است که کمال فراتر از آن برای انسان متصور نیست و همه تلاشها و اوج گرفتنها برای رسیدن به آن است قرآن مجید از این نقطه اوج انسانی با واژگان فوز ( کامیابی )فلاح ( رستگاری )سعادت (خوشبختی) یاد کرده~~__ و میفرماید: |
- | __و من یطع الله و رسوله فقد فاز فوزاً عظیماً __هر کس از خدا و رسولش فرمانبرداری کند حقیقتاً به کامیابی بزرگی دست یافته است |
+ | ~~green:__و من یطع الله و رسوله فقد فاز فوزاً عظیماً ::هر کس از خدا و رسولش فرمانبرداری کند حقیقتاً به کامیابی بزرگی دست یافته است:: __~~ |
- | « __اولئک علی هدی من ربهم و اولئک هم المفلحون__» آنان برخوردار از هدایتی از سوی پروردگارشان هستند و آنان رستگارانند |
+ | ~~green:__اولئک علی هدی من ربهم و اولئک هم المفلحون ::آنان برخوردار از هدایتی از سوی پروردگارشان هستند و آنان رستگارانند::__ ~~ |
- | « __و اما الذین سعدوا ففی الجنه خالدین فیها __» و اما کسانی که خوشبخت شده در بهشت جاودانه خواهند بود |
+ | ~~green: __و اما الذین سعدوا ففی الجنه خالدین فیها ::و اما کسانی که خوشبخت شده در بهشت جاودانه خواهند بود::__~~ |
- | قرآن نقطه مقابل مفاهیم یاد شده را __عدم رستگاری__(__ انه لا یفلح الظالمون__) به راستی که ستمکاران رستگار نمیشوند |
+ | *__~~brown: قرآن نقطه مقابل مفاهیم یاد شده را عدم رستگاری ،نومیدی و ناکامی~~__
__~~green: انه لا یفلح الظالمون ::به راستی که ستمکاران رستگار نمیشوند ::~~__
__ ~~green:وقد خاب من دیسها ::و به تحقیق ناکام ماند آن کس که نفس خویش را به پلیدی پوشاند و شقاوت و بدبختی میداند::~~__ __~~green:فاما الذین شقوا ففی النار لهم فیها زفیر و شهیق ::اما آنان که بدبخت شدند در دوزخ گرفتارند و برایشان ناله و زاری است ::~~__ |
- | نومیدی و ناکامی « __وقد خاب من دیسها __» و به تحقیق ناکام ماند آن کس که نفس خویش را به پلیدی پوشاند و شقاوت و بدبختی میداندr /> __« فاما الذین شقوا ففی النار لهم فیها زفیر و شهیق__»اما آنان که بدبخت شدند در دوزخ گرفتارند و برایشان ناله و زاری است با توجه به آن چه گذشت میتوان دریافت که استکمال و به فعالیت رسیدن هر یک از توانشهای انسان فقط به میزانی ارزشمند و کمال آفرین است که زمینة تحقق کمال جاودانه را فراهم سازد و مقدمة دستیابی به کمال نهایی باشد. |
+ | __~~darkorange:با توجه به آن چه گذشت میتوان دریافت که استکمال و به فعالیت رسیدن هر یک از توانشهای انسان فقط به میزانی ارزشمند و کمال آفرین است که زمینة تحقق کمال جاودانه را فراهم سازد و مقدمة دستیابی به کمال نهایی باشد.~~__ |
- | ~~maroon:به عبارت دیگر، رشد و کمال بودن آنها مقدماتی است و با فقدان جنبه مقدماتی، ارزش و مطلوبیت انسانی خود را از دست می دهد.~~ |
+ | به عبارت دیگر، رشد و کمال بودن آنها مقدماتی است و با فقدان جنبه مقدماتی، ارزش و مطلوبیت انسانی خود را از دست می دهد. |
| کتاب: انسان شناسی | | کتاب: انسان شناسی |
| نویسنده: محمود رجبی | | نویسنده: محمود رجبی |
| صفحه: 224 | | صفحه: 224 |