منو
 کاربر Online
1046 کاربر online
تاریخچه ی: کلینی

تفاوت با نگارش: 1

Lines: 1-10Lines: 1-79
-ابو جعفر محمد بن یعقوب بن اسحق رازی معروف به« ثقه الاسلام »،« شیخ مشایخ شیعه »،« رئیس محدثین علمای امامیه »، از مروجین مذهب شیعه در دوران غیبت امام زمان ات. ی یکی از اب ک ارعه و اب کتاب« کافی» است که در قاید اسلای مجع می برای مققین علما می باشد. +V{maketoc}
-=::صاحب اصول کافی::=-
{picture=kafi.jpg height=300 width=200 align=left}
ابو جعفر محمد بن یعقوب بن اسحق رازی معروف به « ثقه الاسلام »، « شیخ مشایخ شیعه »، « رئیس محدثان علمای امامیه »، از مروجین مذهب ((شیعه)) در دوران غیبت ((حضرت امام مهدی ارواحنا له الفداء|امام زمان)) بود. وی صاب کتاب «کای» -یکی از کب اب- است که عقاید اسلامی مرع مهمی برای محققین و لما ه شمار می‌آید.
به تصدیق ((شیخ مفید))، کتاب « کافی » ارزشمندترین کتاب اسلامی و نفیس‌ترین کتاب شیعه است. کتاب « کافی » شامل شانزده هزار و یکد و نود و نه حدیث است که طی سه قسمت « اصول » و « فروع » و « روضه » تدوین شده است.
ک
لینی الین مدثی بود که به جمع ظم و ترتیب اخبار دینی پرداخت.
از کتب د
یگر او می‌وان « تعبیر الریا »، « رد قرامطه »، « وسائل الائمه »، « کتاب الرجال »، « ما قیل فی الائمه من اشعر » را نام برد. از علمای زمان ((غیبت صغری و غیبت کبری|غیبت صغری)) بود و در ((ماه شعبان)) سال 329 هجری یعنی 69 سال پس از وفات ((حضرت امام حسن عسگری علیه السلام|امام حسن عسگری)) فوت کرد. مزار او در باب الکوفه ((بغداد)) قرار دارد.
-به تدی ((ی مفید))، ک کای» ارزشندتری ک اسامی و نفیس ر کا شی است. کتا« کی» ام ازده ر یک و نو و نه دی اس که ی سمت« او» و « فر» و « رو» بیان ده ات. +!ولادت :
برجسته تین نشمند ((فقیه)) و مـث نادار ((شیع)) در نیه دوم ه سوم و نیمه اول سـده چهرم هجـرى ثه لالام شی حمـد کلینـى است، او ر د مامت ((اام هدی|اام یازدهم)) ر دى به نام کلیـن در 38 کیـومى شهر ((رى)) و در خانه اى مملو ز عشق و حبت به ((اهل بیت)) (ع) شـم به هن شود. پدرش یقوب بـن اساق که مدى با فضیل اک سرشت بـود ا همان اوا کـودکـى تربیت فرزش را بر عهده گـرفت و ا زبـان مل، اخلاق، رفتـار و آداب اسلامـى را به او موخت .
-کلینی اوی محدثی ات که به م م و ترتی اار دیی پرداته است. +کلینـى بعد از کسب ادب از محضر پدر بزرگوار خد نزد دائی خود که از محـدثین بزرگ و ا شیفتگان مکتب اهل بیت به مر ـى ر، به ادامه تعلیم و تعلم پرداخت و با منابع علـم حدی و رجال نا گردید. بعد از طـى تحصیات ابتدایى براى پیمـودن مدارج کمال انسانـى به شهر رى که در آن عصر ا مرتبه علمـى خاصـى برخـوردار بـود مسافرت کرد.
-ا کت یگ ا می و« بیر الیا »،« رد قرمه »،« ل »« کاب ر» « می فی اائمه من الر» را نام برد. از عمای من ((ی ی و یب کبی|یت ی)) ست وفا ا رماه شعبان د ا 329 ی ینی 69 سا پ از فات امم سن سگی ا اتاد ت. زا در اب الکفه باد رار ارد. +!ااتی : />ی کینـى ر ااد برته ک هـ یک ص ز نـوابغ ز گار ر مـى تـد کسب فیض موده ا که بـرخـى از آنها عبـارتند از:
1
ام بن مم ن م کوفى.
سن بن فل بن ی یمنى.
3ـ م
م ن س صفا .
4
هل بن زیاد دمى از . />5 مم ن حس ایى .
6
ممد ن سمعیل نیشا .
7
احمد ب مهن . />8 امد ادریس قمی .
بداله بن ر میری.
-منابع: لغت نامه دهخدا به نقل از ریحانه الارب. +!شاگردان :
بسیاری از فقها و
محـدثیـن بنام شیعه که مشاهیـر علماى ما بـوده انـد از جمله شاگـردان کلینـى به شمار مـى رونـد:
1ـ ابـن ابـى راف
ع صمیـرى.
2ـ احمد بن احمد کاتب کوفى.
3ـ احمد بن على بن سعید کوفى.
4ـ ابو غالب احمد بن زرارى .
5ـ جعفر بن محمد بن قولویه قمى.
6ـ على بن محمد بن موسى دقاق.
7ـ محمـد بن ابـراهیـم نعمانـى معروف به ابـن ابـى زینب.
8ـ محمد بـن احمد صفوانى.
9ـ محمـد بـن احمـد سنـانـى زاهـرى مقیـم رى.
10ـ محمد بن على ما جیلویه .
11ـ محمـد بـن محمـد بـن عصـام کلینى.
12ـ هارون ابن موسى.

!تألیفات
:
1ـ کتاب رجا
ل
2ـ کتاب رد بر قرامطه
3ـ کتـاب رسایل ائمه علیهم السلام
4ـ کتاب تعبیر الرویا
5ـ مجمـوعه شعر، مشتمل بـر قصـایـدى که شعرا در منـاقب و فضایل اهل بیت عصمت و طهارت (ع) سـروده اند.
6ـ کتاب کـافى (کتاب با عظمت کافـى که مهمتـریـن اثـر کلینـى و بلکه جـامعـه شیعه است مشتمل بـر سه بخش است:
الف : اصول کافى
ب : فروع کافى
ج : روضه کافى) کتاب اصول کافى داراى 16199 حدیث از پیامبر (ص) و ائمه اطهار (ع) بـوده و مشتمل بر سـى کتاب است.
معروف تـریـن تألیفات کلینـى کتاب بـا عظمت و گـرانقـدر و نفیـس (کـافـى) است. جمله اى است منسـوب به امام زمان (عج) که فرمـود: (الکافـى کاف لشیعتنا) کافى شیعیان ما را کفایت مى کند.
کافـى نخستیـن کتاب از کتب اربعه است سه کتاب دیگر عبارتنـداز:
1-مـن لا یحضـره الفقیه از شیخ صـدوق
2-تهذیب از شیخ طوسى.
3-استبصار از شیخ طوسى.
ایـن چهار کتاب از یازده قرن پیـش تا کنون ماخذ کتب فقه و حدیث مـا و مـرجع محـدثیـن و مستنـد مجتهدیـن بزرگ شیعه امامیه در استنباط احکام شرعى مى باشند.

!گفتار بزرگان درباره کلینی :
1ـ نجاشى مى گوید: او در زمان خـود، شیخ و پیشـواى شیعه در شهر رى بـود و حدیث را از همه بیشتر ضبط کرده و بیشتر از همه مـورد اعتماد است.
2ـ ابـن طاووس می گـویـد: تـوثیق و امانت شیخ کلینـى مـورد اتفاق همگان است.
3ـ ابـن اثیر می گـویـد: او به فرقه امامیه در قرن سـوم، زنـدگـى تـازه اى بخشیـد و عالـم بزرگ و فاضل مشهور در آن مذهب است.
4ـ ابـن حجر عسقلانى می گوید: کلینـى از روسا و فضلاى شیعه در ایام مقتدر عباسى است.
5ـ محمد تقـى مجلسـى می گـوید: حق ایـن است که در میان علما شیعه مانند کلینى نیامده است و هر کـس در اخبار و ترتیب کتاب او دقت کند، در مـى یابـد که از جانب خـداونـد مـورد تاییـد بـوده است.

!هجرت :
عصر کلینى را باید (عصر حدیث) نامید. نهضتـى که براى یافتـن، شنیـدن و نـوشتـن احادیث و روایات آ
غاز شـده بـود، سراسر ممالک اسلامى را فراگرفته بـود. کلینى را مـى تـوان یکـى از تشنگان پاک باخته علـم حـدیث به شمـار آورد. کلینـى بـا شناخت عصـر خـود و موقعیت زمانى و پى بردن به این مساله که ایـن عصر گذر گاه تشیع است و اگر احادیث و روایات از ایـن بحـران بگذرنـد بـراى همیشه تشیع مى تـواند سالـم و به دور از التقاط و انحراف مسیر خـود را ادامه دهـد. شهر رى را که تازه دوستـداران مکتب علـوى در آن به قدرت رسیده بودند، با همه زیبائیها و جاذبه هایـش رها کرده و به سـوى قـم، شهر محـدثـان و راویـان، هجـرت نمود,گرچه قـم مرکز تشیع بشمار مى رفت و جویندگان کلام اهل بیت (ع) را سیراب مى کرد اما عطـش سیرى ناپذیر کلینى به زمزم زلال نـور ایـن خانـدان او را بـر آن داشت تا آن دیار مقـدس و حرم منـور را به امید یافتـن روایات و احادیث ناشنیده ترک کند. از ایـن رو هجرت را آغاز نمـود و قـم را بـا تمـام ارزشهایـش به قصـد شهرها و روستاهاى دیگر ترک کرد کلینـى روستاها و شهرهاى بیشمارى را پشت سـر نهاد و هر جا محدث یا راوى حدیثى را مـى یافت که حـدیثـى از اهل بیت را در نزد خویـش داشت در مقابلـش زانوى ادب مى زد و پـس از مدتـى باز کـوله بار عشق و صفایـش را بر دوش مـى گرفت و راهى دیارى دیگر مى شد. کوفه یکى از شهرهایى بـود که کلینى به آن قدم نهاد، در آن زمان کـوفه یکـى از مـراکز بزرگ علمى بشمار مـى رفت کوفه شهرى بـود که (ابـن عقده) در آن حضور داشت او در حفظ کردن احـادیث شهره آفاق بـود. و بسیارى از شیفتگان علـم حـدیث را به ایـن شهر بزرگ مـى کشاند. او یکصد هزار حـدیث را با سند در خاطر داشت و کتـابهاى بسیـارى را به رشته تحـریـر در آورده یکى از ارزنده ترین آثارش، (رجال ابن عقـده) است. در ایـن کتاب ابـن عقده شاگردان امام صادق (ع) را که حـدود 4000 نفر بـوده اند نام بـرده و روایات بسیارى را نیز از حضـرت امام صادق (ع) نقل کرده است. ایـن کتاب تا زمان شیخ طوسى وجود داشته و متاسفانه پـس از آن ایـن کتاب ارزشمند به سرنوشت برخى دیگر از میراث فرهنگى اهل بیت (ع) گرفتار شده است.
ثقه الاسلام کلینـى پـس از کسب فیض از دهها استـاد و محـدث در روستـاها و شهرهاى آن زمان سرانجام به بغداد رسیـد. مـدت مسافرت کلینـى به درستـى معلـوم نیست. اما در ایـن شکى نیست که در طـول مسافرتها چنان علم و فضل خـود را به نمایـش گذاشت و تصـویرى از یک عالـم شیعه حقیقى در اذهان مردم هر دیار مجسـم ساخت که وقتى به بغداد پاى نهاد فردى گمنام نبود.

!مقام علمى :
به جرات مـى تـوان گفت که کلینى نام آورترین و بلند آوازه تریـن اندیشمند عصر خود بود. عصرى که اوج تلاش محدثیـن و علماى بزرگ و حتى نـواب خاص امام قائم (ع) مى باشد. ثقه الاسلام شیخ محمد کلینى بـا چهار سفیـر و نماینـده خاص حضـرت امام زمان (ع) که در طـول غیبت صغرى 69 سال رابط بیـن آن حضرت و شیعیان بـودنـد، هـم عصر بود. با اینکه آن چهار تـن از فقها و محدثین بزرگ شیعه بودند و شیعیـان آنها را به جلالت قـدر مـى شنـاختنـد مع الـوصف کلینـى مشهورتریـن شخصیت عالـى مقامـى بـود که در آن زمان میان شیعه و سنى با احترام مـى زیست و به طـور آشکار به ترویج مذهب حق و نشر فضایل اهل بیت عصمت و طهارت (ع) همت مى گماشت عمـوم طبقات او را به راستـى و درستـى گفتـار و کـردار و احاطه کامل بـر احادیث و اخبار مى ستودند.

!وفات :
سیماى مردان خـدا که پـس از تحمل رنجها و مشقت ها امانتـى را که از جانب خـداوند به آنان سپرده است، سالـم به منزل مـى رساننـد، دیدنى است. خدا در دیدگان چنیـن انسانهایى موج مى زند و سبکبالى وصف ناپذیـرى به آنها روى مـى دهـد. آنان در آن حالات روحانـى در شـوق دیدار دوست لحظه شمارى مى کنند. کلینى در حالـى که بیـش از 70 سال از عمرش مى گذشت و پس از 20 سال تلاش در تدویـن کتاب کافى و تحمل رنجها، غربتها و مشقت هـا... اینک در آستـانه ملاقـات بـا خدا نفـس راحتى مى کشید و آرامشى احساس مى نمـود، آرامشى که نشان از ایثـار و خـودگذشتگى و اداى تکلیف او داشت.
سال 329 هجـرى قمرى سالـى است که سال (تناثـر نجـوم) نام گرفته است سال فـرو ریختـن ستاره هاست سالـى که آسمان علـم ایـن دنیاى خاکى بى ستاره ماند. آرى در ایـن سال رادمرد بزرگ عالـم تشیع در ماه شعبان جهان فانـى را وداع کرد. دانشمنـد نامـى بغداد (ابـو قیراط) بر پیکر پاکـش نماز خـواند، شیعیان با دلى پراندوه و با احتـرام خـاصـى آن مـرد خـدا را در (بـاب کـوفه) بغداد به خـاک سپـردنـد. در این سال با رحلت آخریـن نایب امام قائم (علـى بـن محمـد سمـرى) غیبت کبـرى آن حضـرت نیز آغاز گـردید.


!منابع:
*لغت‌نامه دهخدا به نقل از ریحانه الارب.
*[http://www.al-shia.com|پایگاه اسلامی الشیعه]

تاریخ شماره نسخه کاربر توضیح اقدام
 شنبه 24 تیر 1385 [07:49 ]   8   یاسر ناظم نیا      جاری 
 شنبه 24 تیر 1385 [07:45 ]   7   یاسر ناظم نیا      v  c  d  s 
 شنبه 24 تیر 1385 [06:07 ]   6   محمد ورهرام      v  c  d  s 
 سه شنبه 25 مرداد 1384 [15:11 ]   5   امیرحسین محمدیان      v  c  d  s 
 شنبه 17 بهمن 1383 [05:29 ]   4   شکوفه رنجبری      v  c  d  s 
 دوشنبه 14 دی 1383 [08:52 ]   3   شکوفه رنجبری      v  c  d  s 
 دوشنبه 14 دی 1383 [08:51 ]   2   شکوفه رنجبری      v  c  d  s 
 چهارشنبه 08 مهر 1383 [04:18 ]   1   شکوفه رنجبری      v  c  d  s 


ارسال توضیح جدید
الزامی
big grin confused جالب cry eek evil فریاد اخم خبر lol عصبانی mr green خنثی سوال razz redface rolleyes غمگین smile surprised twisted چشمک arrow



از پیوند [http://www.foo.com] یا [http://www.foo.com|شرح] برای پیوندها.
برچسب های HTML در داخل توضیحات مجاز نیستند و تمام نوشته ها ی بین علامت های > و < حذف خواهند شد..