منو
 کاربر Online
685 کاربر online
تاریخچه ی: کلاسیسم

مکتب کلاسیسیسم در واقع نوعی احیای شیوه هنری یونان و روم به شمار می رود که هر چند در ایتالیا متولد می شود اما در فرانسه رشد می کند و به ثمر می رسد.








{img src=http://daneshnameh.roshd.ir/mavara/show_image.php?id=21993}

اصول این مکتب عبارت است از تقلید از ~~green:طبیعت، تبعیت و تقلید از قدما، دوست داری و رعایت عقل، حقیقت نمایی و آموزندگی و خوشایندی و وضوح و زیبایی کلام~~ از مهمترین شاعرات و نویسندگان فرانسوی که بدین مکتب می گرایند می توان نام "مولیر"، "لافونتن"، "راسین" و از همه مهمتر و معروفتر "بوالو" را ذکر کرد، بوالو بزرگترین مدافع مکتب کلاسیک و معروف ترین نقاد این مکتب است.

وی در سال 1674 در منظومه "فن شعر" خود اصول مکتب کلاسیسیسم را بیان می دارد.

به اعتقاد او شعر باید تابع طبیعت و عقل باشد و از هر امری که آن را از این اصل منحرف کند باید اجتناب کرد.

او می گوید: "جز حقیقت هیچ چیز زیبا نیست" و این حقیقت از نظر او چیزی جز طبیعت نیست، طبیعتی که کلی و عمومی باشد و در عین حال هنرمند آن را به حکم ذوق و منطق انتخاب و تقلید کرده باشد.

هنرمند جز به آنچه کلی و طبیعی است دل نمی بندد. هدف شاعر آن نیست که چیزی تعلیم یا اثبات کند، بلکه باید بهجت و سرور در دلها برانگیزد.

به اعتقاد او آنچه می تواند لذت و سرور را در خاطر مردم سبب گردد چیزی جز طبیعت نیست و برای جستجوی آنچه طبیعی و حقیقی است ملاکی نداریم جز عقل و منطق که همان ذوق سلیم است. اما برای آن که بتوانیم این ذوق سلیم را تربیت و تقویت کنیم هیچ چیز سودمندتر از مطالعه ی آثار قدما نیست زیرا قدما بهتر از ما توانسته اند طبیعت را ادراک و توصیف نمایند.

در انگلستان با آن که کسانی مانند "فرانسس بیکن" از یک طرف و ویلیام شکسپیر از سوی دیگر اصول کلاسیک و قید قدما را از دست و پای خویش می گسلند و به قول "ساموئل دانیل" بی تأمل خود را به بند قدما در نمی آورند و بی سبب از آنها متعابت نمی کنند و بنای فهم و ادراک خود را در میدانهای عمومی یونان و روم بنیاد نمی گذارند اما نقادانی مانند "جان درایدن" و "الکساندر پوپ" و حتی "دکتر ساموئل جانسون" سعی می کنند نوعی نقد کلاسیک را در شعر و ادب انگلیس وارد سازند.

الکساندر پوپ مانند بوالو در منظومه ای که عنوان آن "مقاله ای در باب شیوه انتقاد" می باشد، تأکید می کند که در شعر، اصل کلی پیروی از طبیعت و عقل است و طبیعت عقل را امری واحد می داند. به عقیده ی وی قدما زودتر و بهتر از ما این قانون را دریافته اند و از این جهت توجه به آثار قدما در نظر وی فواید بسیار دارد.

تاریخ شماره نسخه کاربر توضیح اقدام
 دوشنبه 01 آبان 1385 [08:19 ]   11   حمیده کاشیان      جاری 
 سه شنبه 21 شهریور 1385 [09:02 ]   10   حمیده کاشیان      v  c  d  s 
 سه شنبه 21 شهریور 1385 [09:02 ]   9   حمیده کاشیان      v  c  d  s 
 سه شنبه 21 شهریور 1385 [09:00 ]   8   حمیده کاشیان      v  c  d  s 
 دوشنبه 20 شهریور 1385 [09:35 ]   7   حمیده کاشیان      v  c  d  s 
 دوشنبه 20 شهریور 1385 [09:34 ]   6   حمیده کاشیان      v  c  d  s 
 دوشنبه 20 شهریور 1385 [09:33 ]   5   حمیده کاشیان      v  c  d  s 
 دوشنبه 20 شهریور 1385 [09:11 ]   4   حمیده کاشیان      v  c  d  s 
 دوشنبه 20 شهریور 1385 [09:09 ]   3   حمیده کاشیان      v  c  d  s 
 یکشنبه 19 شهریور 1385 [11:17 ]   2   لیلا مهرمحمدی      v  c  d  s 
 چهارشنبه 18 مرداد 1385 [09:29 ]   1   حمیده کاشیان      v  c  d  s 


ارسال توضیح جدید
الزامی
big grin confused جالب cry eek evil فریاد اخم خبر lol عصبانی mr green خنثی سوال razz redface rolleyes غمگین smile surprised twisted چشمک arrow



از پیوند [http://www.foo.com] یا [http://www.foo.com|شرح] برای پیوندها.
برچسب های HTML در داخل توضیحات مجاز نیستند و تمام نوشته ها ی بین علامت های > و < حذف خواهند شد..