منو
 کاربر Online
541 کاربر online
تاریخچه ی: کارکرد سیستم های تولید انرژی بدن در ورزش تنیس

در حال مقایسه نگارشها

نگارش واقعی نگارش:1
کارکرد سیستم های تولید انرژی بدن در ورزش تنیس

برای طراحی یک برنامه ویژه تمرینی، لازم است بدانیم که بدن انسان چگونه در بازی تنیس انرژی لازم را تا مین می کند .
سه منبع انرژی در بدن انسان وجود دارد :


سیستم های انرژی فسفات و لاکتیک هر دو بی هوازی هستند . بدین معنا که احتیاجی به وجود اکسیژن ندارند . از آنجا که تنیس شامل یک سری حرکات تکرار شونده و کوتاه مدت و انفجاری می باشد . بیشترین انرژی از سیستم بی هوازی تامین می شوند . لذا پرورش این سیستم های انرژی برای بازیکن حائز اهمیت است .
انرژی بی هوازی از مواد پر انرژی فسفات در عضلات و یا از کاربرد مواد قندی در عضلات تامین می شود که نتیجه این عمل تولید اسید لاکتیک است ( انرژی اسید لاکتیک ) .
با پرورش صحیح سیستم انرژی بی هوازی ورزشکار به ( توانائی انفجاری ) که برای یک ورزشکار رده بالا لازم است دست می یابد . این مسئله به اندازه سرعت بازیکن در تعیین برنده و بازنده نقش اساسی دارد . با این همه هنگامی که فعالیت ها و رد و بدل کردن توپ طولانی تر شود نیاز به تامین انرژی از طریق اکسیژن پیش می آید که این روش تامین انرژی به نام سیستم (هوازی) شناخته می شود .
یک پایه قوی تامین انرژی از طریق هوازی مورد نیاز است و بازیکنانی که به اندازه کافی سیستم اکسیژن را پرورش دهند میتوانند تولید اسید لاکتیک را به تاخیر اندازند که این مسئله به نوبه خود ایجاد خستگی را به تاخیر انداخته و فقط تمرکز سطح بازی و بازده کاری را برای مدت طولانی حفظ می کند .

چند نکته مهم:

  • جذب اکسیژن حداکثر و شناخت آن بر اساس ضربان قلب باید با آزمایشات بدست آید.
  • انرژی بدن به چهار صورت ATP و کراتین فسفات و گلیکوژن و چربی ها و پروتئین وجود دارد.
  • ATP در عضلات برای حرکتهای آنی - کراتین فسفات در عضلات برای تداوم حرکت - گلیکوژن در خون و کبد برای مرحله بعد استفاده میشود.
  • چربیها و پروتئین در بیرون عضلات و برای مراحل استقامتی استفاده میشود.

برای کسب اطلاعات بیشتر به سایت زیر مراجعه کنید


منبع:

تصویر

کارکرد سیستم های تولید انرژی بدن در ورزش تنیس

برای طراحی یک برنامه ویژه تمرینی، لازم است بدانیم که بدن انسان چگونه در بازی تنیس انرژی لازم را تا مین می کند .
سه منبع انرژی در بدن انسان وجود دارد :


سیستم های انرژی فسفات و لاکتیک هر دو بی هوازی هستند . بدین معنا که احتیاجی به وجود اکسیژن ندارند . از آنجا که تنیس شامل یک سری حرکات تکرار شونده و کوتاه مدت و انفجاری می باشد . بیشترین انرژی از سیستم بی هوازی تامین می شوند . لذا پرورش این سیستم های انرژی برای بازیکن حائز اهمیت است .
انرژی بی هوازی از مواد پر انرژی فسفات در عضلات و یا از کاربرد مواد قندی در عضلات تامین می شود که نتیجه این عمل تولید اسید لاکتیک است ( انرژی اسید لاکتیک ) .
با پرورش صحیح سیستم انرژی بی هوازی ورزشکار به ( توانائی انفجاری ) که برای یک ورزشکار رده بالا لازم است دست می یابد . این مسئله به اندازه سرعت بازیکن در تعیین برنده و بازنده نقش اساسی دارد . با این همه هنگامی که فعالیت ها و رد و بدل کردن توپ طولانی تر شود نیاز به تامین انرژی از طریق اکسیژن پیش می آید که این روش تامین انرژی به نام سیستم (هوازی) شناخته می شود .
یک پایه قوی تامین انرژی از طریق هوازی مورد نیاز است و بازیکنانی که به اندازه کافی سیستم اکسیژن را پرورش دهند میتوانند تولید اسید لاکتیک را به تاخیر اندازند که این مسئله به نوبه خود ایجاد خستگی را به تاخیر انداخته و فقط تمرکز سطح بازی و بازده کاری را برای مدت طولانی حفظ می کند .


برنامه ها
هوازی
غیر هوازی
تعریف: تمرینی که در آن اکسیژن جذب بدن میشود و با حضور اکسیژن سوخت و ساز انرژی صورت میگیردتعریف: تمرینی که در آن اکسیژن استفاده نمیشود و سوخت و ساز انرژی بدون حضور اکسیژن صورت میگیرد
----------
غیر هوازی - غیر لاکتیک
غیر هوازی - لاکتیک
عامل تشخیصضربان قلب تا آستانه هوازیضربان قلب تا آستانه غیر هوازی غیر لاکتیکضربان قلب که در فوق آستانه غیر هوازی برای مدت معینی عمل کند
روش اندازه گیریبا دستگاههای تمرینی مثل تردمیلبا اندازه گیری عوامل متابولیزمندارد ولی در حد اعلای فشار بدن که در مسابقه بکار گرفته میشود
نوع تمریناتراه رفتن - دویدن آرام - ورزش سوئدیپرفشار و کوتاه مدت مثل دو 40 متر، پرش ارتفاع و ...در حد یک مسابقه
زمان تمریناتحداقل 30دقیقهبین 4 تا 8 ثانیه و استراحت کوتاه و به تکرار فراوان فقط یکبار در حد زمانی رشته ورزشی مورد نظر و به تناوب حداقل 48 ساعت
آثار تمریناتآمادگی عضلات و تقویت قلب و ریهافزایش قدرت و سرعت و Vo2 آشنایی با شرایط مسابقه و تقویت جسم و روان برای این مرحله
آثار جسمی منفی تمرینات
-------------
------------
ایجاد اسید لاکتیک که باعث غلظت خون و پلاسما ...
نوع انرژی مصرفیدر کوتاه مدت گلوکز و بلند مدتچربیها مثل قبلی + پروتئیناستفاده از گلیکوژن خون و کبد


چند نکته مهم:

  • جذب اکسیژن حداکثر و شناخت آن بر اساس ضربان قلب باید با آزمایشات بدست آید.
  • انرژی بدن به چهار صورت ATP و کراتین فسفات و گلیکوژن و چربی ها و پروتئین وجود دارد.
  • ATP در عضلات برای حرکتهای آنی - کراتین فسفات در عضلات برای تداوم حرکت - گلیکوژن در خون و کبد برای مرحله بعد استفاده میشود.
  • چربیها و پروتئین در بیرون عضلات و برای مراحل استقامتی استفاده میشود.




تاریخ شماره نسخه کاربر توضیح اقدام
 شنبه 08 بهمن 1384 [12:37 ]   3   مهدی رضی      جاری 
 یکشنبه 29 آبان 1384 [08:05 ]   2   بابک خسروشاهی      v  c  d  s 
 جمعه 28 مرداد 1384 [19:55 ]   1   مهدی رضی      v  c  d  s 


ارسال توضیح جدید
الزامی
big grin confused جالب cry eek evil فریاد اخم خبر lol عصبانی mr green خنثی سوال razz redface rolleyes غمگین smile surprised twisted چشمک arrow



از پیوند [http://www.foo.com] یا [http://www.foo.com|شرح] برای پیوندها.
برچسب های HTML در داخل توضیحات مجاز نیستند و تمام نوشته ها ی بین علامت های > و < حذف خواهند شد..