تاریخچه ی:
ژانر
{FANCYTABLE(border=0)}
~|~ ~w:5% {picture=cinema.gif width=50 } ~rs:5 ~|~
~h:5 ~cbgc:#cc0000 ~|~ ~cbgc:#cc0000
~W:88% ::((تاریخ سینما)) ((سینما| سینما)) ((تلویزیون| تلویزیون)) ((گونه های سینمایی| گونهها(ژانرها) )) ((متحرکسازی)) ((فیلمسازی ساده)) ((معرفی کتابهای سینمایی |معرفی کتاب)) :: ~|~ ~w:7%
~h:5 ~cbgc:#cc0000 ~|~ ~cbgc:#cc0000
~|~
~W:85% ~cs:3 {picture=arroseur.jpg width=250 height=180 align=right width=50 }
مفهوم __ژانر __، بر گرفته از کلمه __فرانسوی__ به معنای __« نوع »__ ، __« دسته »__ و مشتق از واژه لاتین __genus__ است.
تا پیش از قرن بیستم نام های ژانری به عنوان رده هایی عام برای تنظیم و دسته بندی شمار زیادی از متون ، کاربرد گسترده ای داشتند. به ویژه این مفهوم نقش مهمی در طبقه بندی و ارزش گذاری __ادبیات__ ایفا کرده بود.
در بررسی های ادبی ، اصطلاح ژانر به اشکال مختلف به کار می رود تا به تمایزهای میان انواع متن اشاره کند:
نوع نمایشی ( حماسی/ تغزلی / دراماتیک) ، نوع رابطه با واقعیت ( داستانی/غیرداستانی ) ، نوع پی رنگ ( کمدی/ تراژدی ) ، ماهیت محتوا ( رمان احساساتی / رمان تاریخی / رمان ماجرایی ) و ...
~~brown:__صحنه ای از فیلم « آبیار آبپاشی شده » ( اولین نمونه فیلم داستانی) __~~
~W:60% ~cs:2 با ریشه دار شدن سینما و تنوع موضو ع ها و سبک ها کم کم نیاز به دسته بندی فیلم ها ، موجب شد تا اصطلاح ژانر درسینما نیز مورد استفاده قرار گیرد.
در صنعت فیلم ، نظام ژانری و ژانرها مفاهیمی انتزاعی هستند که بر اساس توافقی اعلام نشده بین سازندگان و تماشاگران بنا شده اند. ژانر مجموعه ای از قواعد برای ساختار روایی و تصویری فیلم ها شکل می دهد که هم برای فیلم ساز و هم برای بیننده آشنا هستند. در واقع این خود فیلم ها هستند که به طور ضمنی مفاهیم ژانری را موجودیت می بخشند.
طی سال های آغازین تولید فیلم ، هر فیلم اغلب به وسیله طول زمانی و موضوعش شناخته می شد و اصطلاحات ژانری ، آزادانه و بی ضابطه به فیلم ها اطلاق می شدند( مثلا « فیلم های داستان دار » یا « فیلم های دعوایی » ). >br>و قتی حول و حوش __1910__ عرضه فیلم سرانجام از تقاضا پیشی گرفت ، اصطلاحات ژانری به طور فزاینده برای شناسایی و تفکیک فیلم ها به کار رفتند. در حالی که ژانرهای در حوزه متون ادبی در وهله اول واکنشی بودند به پرسش های نظری یا به نیازهای عملی برای طبقه بندی ، واژگان ژانری سینمای اولیه در واقع نوعی زبان ارتباطی اختصاری رایج میان توزیع کنندگان و نمایش دهندگان فیلم ها بودند.>br>
واژگان ژانری سینمای اولیه معمولا از اصطلاحات ادبی و تئاتری اخذ شده بودند ( مانند « ((کمدی)) » و « ((رمانس)) » ) یا صرفا دستمایه را توصیف می کردند ( مانند « ((فیلم های جنگی)) » ) ، اما واژگان ژانری سال های بعد اغلب از تجربیات مختص سینما به دست آمده بودند ( مانند « ((فیلم تروکاژی)) » ،« ((فیلم انیمیشن)) » « ((فیلم خبری))» ). با ضابطه مند شدن تولید فیلم در طول ((جنگ جهانی اول)) و پس از آن ، واژگان ژانری بیش از پیش تخصصی شدند.
پیش از __1910__ در آمریکا ، توزیع کنندگان و نمایش دهندگان معمولا یک __صفت خاص__ و یک __اسم عام __را برای توصیف نوع فیلم به کار می بردند ( مانند « کمدی تعقیب » ، « ملودرام وسترن » ). در دوره متاخرتر نیز تنها همان صفت بود. مثلا ((اسلپ استیک)) ( کمدی بزن و بکوب ) ، ((فارس)) ، ((برلسک)) به جای این که صرفا گونه هایی از __کمدی__ باشند بدل به ژانرهایی جداگانه شده بودند. اما به تدریج و به ویژه با مستحکم تر شدن پایه های نظام استودیویی اصطلاحات ژانری نیز طبقه بندی و قانون مندتر شدند.
((فیلم ژانر و نظام تولید))
((تاریخ ژانر))
((انواع ژانر))
~~brown:__منبع : __~~__تاریخ __ __تحلیلی سینمای جهان ، نوشته ریک آلتمن.__ ~|~ :: ((تاریخ سینما)) ::
:: ((سینمای متحرکسازی| متحرک سازی)) ::
:: ((سینمای کمدی| کمدی)) ::
:: ((سینمای مستند| مستند)) ::
:: ((سینما و آوانگارد| آوانگارد)) ::
::((سریال))::
::((سینمای کشورها| کشورها))::
~cbgc:#c0c0c0
{FANCYTABLE}