| {FANCYTABLE(border=0)} ~|~ ~w:5% {picture=cinema.gif width=50 } ~rs:5 ~|~ | | {FANCYTABLE(border=0)} ~|~ ~w:5% {picture=cinema.gif width=50 } ~rs:5 ~|~ |
| ~h:5 ~cbgc:#cc0000 ~|~ ~cbgc:#cc0000 | | ~h:5 ~cbgc:#cc0000 ~|~ ~cbgc:#cc0000 |
| ~W:88% ::((تاریخ سینما)) ((سینما| سینما)) ((تلویزیون| تلویزیون)) ((گونه های سینمایی| گونهها(ژانرها) )) ((متحرکسازی)) ((فیلمسازی ساده)) ((معرفی کتابهای سینمایی |معرفی کتاب)) :: ~|~ ~w:7% | | ~W:88% ::((تاریخ سینما)) ((سینما| سینما)) ((تلویزیون| تلویزیون)) ((گونه های سینمایی| گونهها(ژانرها) )) ((متحرکسازی)) ((فیلمسازی ساده)) ((معرفی کتابهای سینمایی |معرفی کتاب)) :: ~|~ ~w:7% |
| ~h:5 ~cbgc:#cc0000 ~|~ ~cbgc:#cc0000 | | ~h:5 ~cbgc:#cc0000 ~|~ ~cbgc:#cc0000 |
- | ~W:85% ~cs:3 {picture=arroseur.jpg width=250 height=180 align=right width=50 } مفهوم __ژانر __، بر گرفته از کلمه __فرانسوی__ به معنای __« نوع »__ ، __« دسته »__ و مشتق از واژه لاتین __genus__ است. تا پیش از قرن بیستم نام های ژانری به عنوان رده هایی عام برای تنظیم و دسته بندی شمار زیادی از متون ، کاربرد گسترده ای داشتند. به ویژه این مفهوم نقش مهمی در طبقه بندی و ارزش گذاری __ادبیات__ ایفا کرده بود. در بررسی های ادبی ، اصطلاح ژانر به اشکال مختلف به کار می رود تا به تمایزهای میان انواع متن اشاره کند: نوع نمایشی ( حماسی/ تغزلی / دراماتیک) ، نوع رابطه با واقعیت ( داستانی/غیرداستانی ) ، نوع پی رنگ ( کمدی/ تراژدی ) ، ماهیت محتوا ( رمان احساساتی / رمان تاریخی / رمان ماجرایی ) و ... />
/>~~brown:__صحنه ای از فیلم « آبیار آبپاشی شده » ( اولین نمونه فیلم داستانی) __~~ />
~W:60% ~cs:2 با ریشه دار شدن سینما و تنوع موضو ع ها و سبک ها کم کم نیاز به دسته بندی فیلم ها ، موجب شد تا اصطلاح ژانر درسینما نیز مورد استفاده قرار گیرد. در صنعت فیلم ، نظام ژانری و ژانرها مفاهیمی انتزاعی هستند که بر اساس توافقی اعلام نشده بین سازندگان و تماشاگران بنا شده اند. ژانر مجموعه ای از قواعد برای ساختار روایی و تصویری فیلم ها شکل می دهد که هم برای فیلم ساز و هم برای بیننده آشنا هستند. در واقع این خود فیلم ها هستند که به طور ضمنی مفاهیم ژانری را موجودیت می بخشند.
طی سال های آغازین تولید فیلم ، هر فیلم اغلب به وسیله طول زمانی و موضوعش شناخته می شد و اصطلاحات ژانری ، آزادانه و بی ضابطه به فیلم ها اطلاق می شدند( مثلا « فیلم های داستان دار » یا « فیلم های دعوایی » ). >br>و قتی حول و حوش __1910__ عرضه فیلم سرانجام از تقاضا پیشی گرفت ، اصطلاحات ژانری به طور فزاینده برای شناسایی و تفکیک فیلم ها به کار رفتند. در حالی که ژانرهای در حوزه متون ادبی در وهله اول واکنشی بودند به پرسش های نظری یا به نیازهای عملی برای طبقه بندی ، واژگان ژانری سینمای اولیه در واقع نوعی زبان ارتباطی اختصاری رایج میان توزیع کنندگان و نمایش دهندگان فیلم ها بودند.>br> واژگان ژانری سینمای اولیه معمولا از اصطلاحات ادبی و تئاتری اخذ شده بودند ( مانند « ((کمدی)) » و « ((رمانس)) » ) یا صرفا دستمایه را توصیف می کردند ( مانند « ((فیلم های جنگی)) » ) ، اما واژگان ژانری سال های بعد اغلب از تجربیات مختص سینما به دست آمده بودند ( مانند « ((فیلم تروکاژی)) » ،« ((فیلم انیمیشن)) » « ((فیلم خبری))» ). با ضابطه مند شدن تولید فیلم در طول ((جنگ جهانی اول)) و پس از آن ، واژگان ژانری بیش از پیش تخصصی شدند.
پیش از __1910__ در آمریکا ، توزیع کنندگان و نمایش دهندگان معمولا یک __صفت خاص__ و یک __اسم عام __را برای توصیف نوع فیلم به کار می بردند ( مانند « کمدی تعقیب » ، « ملودرام وسترن » ). در دوره متاخرتر نیز تنها همان صفت بود. مثلا ((اسلپ استیک)) ( کمدی بزن و بکوب ) ، ((فارس)) ، ((برلسک)) به جای این که صرفا گونه هایی از __کمدی__ باشند بدل به ژانرهایی جداگانه شده بودند. اما به تدریج و به ویژه با مستحکم تر شدن پایه های نظام استودیویی اصطلاحات ژانری نیز طبقه بندی و قانون مندتر شدند.
((فیلم ژانر و نظام تولید)) ((تاریخ ژانر)) ((انواع ژانر))
~~brown:__منبع : __~~__تاریخ __ __تحلیلی سینمای جهان ، نوشته ریک آلتمن.__ ~|~ :: ((تاریخ سینما)) :: :: ((سینمای متحرکسازی| متحرک سازی)) :: :: ((سینمای کمدی| کمدی)) :: :: ((سینمای مستند| مستند)) :: :: ((سینما و آوانگارد| آوانگارد)) :: ::((سریال)):: ::((سینمای کشورها| کشورها)):: ~cbgc:#c0c0c0 |
+ | @#22:~~brown:ژانر ( Genre ) ~~#@ ~W:85% ~cs:3 {picture=arroseur.jpg width=250 height=180 align=left width=50 } مفهوم __ژانر __، بر گرفته از کلمه __فرانسوی__ به معنای __« نوع »__ ، __« دسته »__ و مشتق از واژه لاتین __genus__ است. تا پیش از قرن بیستم نام های ژانری به عنوان رده هایی عام برای تنظیم و دسته بندی شمار زیادی از متون ، کاربرد گسترده ای داشتند. به ویژه این مفهوم نقش مهمی در طبقه بندی و ارزش گذاری __ادبیات__ ایفا کرده بود. در بررسی های ادبی ، اصطلاح ژانر به اشکال مختلف به کار می رود تا به تمایزهای میان انواع متن اشاره کند: نوع نمایشی ( حماسی/ تغزلی / دراماتیک) ، نوع رابطه با واقعیت ( داستانی/غیرداستانی ) ، نوع پی رنگ ( کمدی/ تراژدی ) ، ماهیت محتوا ( رمان احساساتی / رمان تاریخی / رمان ماجرایی ) و ...
@@~~brown:__صحنه ای از فیلم « آبیار آبپاشی شده » ( اولین نمونه فیلم داستانی) __~~@@
با ریشه دار شدن سینما و تنوع موضو ع ها و سبک ها کم کم نیاز به دسته بندی فیلم ها ، موجب شد تا اصطلاح ژانر درسینما نیز مورد استفاده قرار گیرد. در صنعت فیلم ، نظام ژانری و ژانرها مفاهیمی انتزاعی هستند که بر اساس توافقی اعلام نشده بین سازندگان و تماشاگران بنا شده اند. ژانر مجموعه ای از قواعد برای ساختار روایی و تصویری فیلم ها شکل می دهد که هم برای فیلم ساز و هم برای بیننده آشنا هستند. در واقع این خود فیلم ها هستند که به طور ضمنی مفاهیم ژانری را موجودیت می بخشند.
طی سال های آغازین تولید فیلم ، هر فیلم اغلب به وسیله طول زمانی و موضوعش شناخته می شد و اصطلاحات ژانری ، آزادانه و بی ضابطه به فیلم ها اطلاق می شدند( مثلا « فیلم های داستان دار » یا « فیلم های دعوایی » ). >br>و قتی حول و حوش __1910__ عرضه فیلم سرانجام از تقاضا پیشی گرفت ، اصطلاحات ژانری به طور فزاینده برای شناسایی و تفکیک فیلم ها به کار رفتند. در حالی که ژانرهای در حوزه متون ادبی در وهله اول واکنشی بودند به پرسش های نظری یا به نیازهای عملی برای طبقه بندی ، واژگان ژانری سینمای اولیه در واقع نوعی زبان ارتباطی اختصاری رایج میان توزیع کنندگان و نمایش دهندگان فیلم ها بودند.>br> واژگان ژانری سینمای اولیه معمولا از اصطلاحات ادبی و تئاتری اخذ شده بودند ( مانند « سینمای کمدی | کمدی)) » و « رمانس » ) یا صرفا دستمایه را توصیف می کردند ( مانند « فیلم های جنگی » ) ، اما واژگان ژانری سال های بعد اغلب از تجربیات مختص سینما به دست آمده بودند ( مانند « فیلم تروکاژی » ،« فیلم انیمیشن » « فیلم خبری» ). با ضابطه مند شدن تولید فیلم در طول جنگ جهانی اول و پس از آن ، واژگان ژانری بیش از پیش تخصصی شدند.
پیش از __1910__ در آمریکا ، توزیع کنندگان و نمایش دهندگان معمولا یک __صفت خاص__ و یک __اسم عام __را برای توصیف نوع فیلم به کار می بردند ( مانند « کمدی تعقیب » ، « ملودرام وسترن » ). در دوره متاخرتر نیز تنها همان صفت بود. مثلا ((انواع کمدی | اسلپ استیک)) ( کمدی بزن و بکوب ) ، ((انواع کمدی | فارس)) ، (( انواع کمدی | برلسک)) به جای این که صرفا گونه هایی از __کمدی__ باشند بدل به ژانرهایی جداگانه شده بودند. اما به تدریج و به ویژه با مستحکم تر شدن پایه های نظام استودیویی اصطلاحات ژانری نیز طبقه بندی و قانون مندتر شدند.
@#20:همچنین ببینید : #@
~~brown:__•__~~ ((فیلم ژانر و نظام تولید))
~~brown:__•__~~ ((تاریخ ژانر)) ~~brown:__•__~~ ((انواع ژانر))
~~brown:__منبع : __~~__تاریخ __ __تحلیلی سینمای جهان ، نوشته ریک آلتمن.__ ~|~ :: ((تاریخ سینما)) :: :: ((سینمای متحرکسازی| متحرک سازی)) :: :: ((سینمای کمدی| کمدی)) :: :: ((سینمای مستند| مستند)) :: :: ((سینما و آوانگارد| آوانگارد)) :: ::((سریال)):: ::((سینمای کشورها| کشورها)):: ~cbgc:#c0c0c0 |