تاریخچه ی:
چگونه دوست را بشناسیم
تفاوت با نگارش: 3
- | با توجه به درهم آمیختگی انسانها که خوب و بد و زشت و زیبا راستگو و دروغگو و امانتدار و خیانتکار و وفاکننده به پیمان و عهدشکن و غیر آن و در یک محیط کوچک یا بزرگ زندگی میکنند وفا ناگزیر از زندگی جمعی و روابط دوستانه با دیگران هستیم. برای سودمند بودن دوستیها و در امان بودن از شرارتها و مفاسد دوستان ناباب، چارهای جز گزینش دوست نداریم. ~~green:امام صادق علیهالسلام به یکی از دوستان خود فرمود: کسانی را که تو دوست میپنداری وقتی بیازمایی، چند دستهاند: برخی مانند شیرند در پرخوری و حملهوری و برخی گرگند در زیان رساندن و برخی مانند سگ و چاپلوس و دم جنبانند. برخی روباهند و حیلهگر و دزد و چهرههای مختلف دارند اما کارشان یکی است.~~ خوب دقت کن که فردا که تنها و بی یار و یاور و بی همسر و فرزند خواهی ماند و به جز خدا فریادرسی نداری. چه خواهی کرد؟! ~~green:حضرت علیعلیهالسلام میفرماید: «امتحان را در گزینش دوستان بر هر چیزی مقدم بدار، چرا که امتحان و معیاری است که بین خوبان و بدان فاصله میاندازد و آنها را از یکدیگر جدا میکند.» ~~ |
+ | با توجه به درهم آمیختگی انسانها که خوب و بد و زشت و زیبا ((راستگویی|راستگو)) و ((دروغ|دروغگو)) و ((امانت داری|امانتدار)) و خیانتکار و وفاکننده به پیمان و عهدشکن و غیر آن و در یک محیط کوچک یا بزرگ زندگی میکنند وفا ناگزیر از زندگی جمعی و روابط دوستانه با دیگران هستیم. برای سودمند بودن دوستیها و در امان بودن از شرارتها و مفاسد دوستان ناباب، چارهای جز گزینش دوست نداریم.
~~green:((حضرت امام جعفر صادق علیه السلام |امام صادق علیهالسلام)) به یکی از دوستان خود فرمود: کسانی را که تو دوست میپنداری وقتی بیازمایی، چند دستهاند: برخی مانند شیرند در پرخوری و حملهوری و برخی گرگند در زیان رساندن و برخی مانند سگ و چاپلوس و دم جنبانند. برخی روباهند و حیلهگر و دزد و چهرههای مختلف دارند اما کارشان یکی است.~~
خوب دقت کن که فردا که تنها و بی یار و یاور و بی همسر و فرزند خواهی ماند و به جز خدا فریادرسی نداری.چه خواهی کرد؟ ~~green:((حضرت امیرالمؤمنین علی علیه السلام|حضرت علیعلیهالسلام)) میفرماید: «امتحان را در گزینش دوستان بر هر چیزی مقدم بدار، چرا که امتحان و معیاری است که بین خوبان و بدان فاصله میاندازد و آنها را از یکدیگر جدا میکند.» ~~ |
| در سخنان بزرگان دین و راههای مختلفی برای امتحان دوست ارائه شده است که ما به برخی از آنها به طور فشرده اشاره میکنیم: | | در سخنان بزرگان دین و راههای مختلفی برای امتحان دوست ارائه شده است که ما به برخی از آنها به طور فشرده اشاره میکنیم: |
| | | |
| جمعهای دوستانه اینطور نیست که همهی امور و برخوردها رضایتبخش و با سلیقه و میل و روحیات یکیک افراد سازگار باشد. به جز معصومان «علیهالسلام» انسانهای دیگر مصون از اشتباه نیستند و ممکن است از روی عمد یا خطا لغزشهایی از سوی برخی دوستان صورت بگیرد و سبب رنجش دیگران شوند. | | جمعهای دوستانه اینطور نیست که همهی امور و برخوردها رضایتبخش و با سلیقه و میل و روحیات یکیک افراد سازگار باشد. به جز معصومان «علیهالسلام» انسانهای دیگر مصون از اشتباه نیستند و ممکن است از روی عمد یا خطا لغزشهایی از سوی برخی دوستان صورت بگیرد و سبب رنجش دیگران شوند. |
- | از این رو هر یک از دوستان بر اساس حکم عقل و آموزههای دینی باید قبل از هر چیز با تمرین و سعه صدر و قدرت لازم برای تحمل این قبیل لغزشها را کسب کنند تا بتوانند با اخلاقی نیکو و برخوردی شایسته و به دور از خشم و متوسل شدن به ابزار ناروا از کنار آنها عبور کنند و بر دوستی خود تداوم بخشند. | |
- | بزرگان دین ظریفت نداشتن و برخوردار نبودن از سعه صدر و قدرت تحمل لغزشهای دوستان را از جملهی عوامل منفی و از صفات ناپسند دوستان دانسته و توصیه کردهاند دوستان خود را با توجه به این نکته انتخاب کنند. | |
- | ~~green:امام صادق (ع) به بعضی از اصحاب خود فرمود: «کشی که سه بار با تو خشمگین شد و در حق تو بد نگفت او را دوست خود کن.» ~~ |
+ | از این رو هر یک از دوستان بر اساس حکم عقل و آموزههای دینی باید قبل از هر چیز با تمرین و ((سعه صدر ))و قدرت لازم برای تحمل این قبیل لغزشها را کسب کنند تا بتوانند با اخلاقی نیکو و برخوردی شایسته و به دور از خشم و متوسل شدن به ابزار ناروا از کنار آنها عبور کنند و بر دوستی خود تداوم بخشند.
بزرگان دین ظریفت نداشتن و برخوردار نبودن از(( سعه صدر)) و قدرت تحمل لغزشهای دوستان را از جملهی عوامل منفی و از صفات ناپسند دوستان دانسته و توصیه کردهاند دوستان خود را با توجه به این نکته انتخاب کنند.
~~green:((حضرت امام جعفر صادق علیه السلام |امام صادق (ع) )) به بعضی از اصحاب خود فرمود: «کشی که سه بار با تو خشمگین شد و در حق تو بد نگفت او را دوست خود کن.» ~~ |
| ~~green:آن حضرت در جایی دیگر میفرماید: «کسی را به علامت دوستی نشناس تا او را در سه چیز آزمایش کنی: | | ~~green:آن حضرت در جایی دیگر میفرماید: «کسی را به علامت دوستی نشناس تا او را در سه چیز آزمایش کنی: |
- | 1-به خشمش بنگر که آیا او را از حق به باطل میکشاند یا خیز؛ |
+ | 1-به خشمش بنگر که آیا او را از حق به باطل میکشاند یا خیز |
| 2-در درهم و دینار | | 2-در درهم و دینار |
| 3-مسافرت کردن ~~ | | 3-مسافرت کردن ~~ |
| یار آن بود که صبر کند بر جفای یار | | یار آن بود که صبر کند بر جفای یار |
- | ترک رضای خویش کند در رضای یار |
+ | ترک رضای خویش کنددررضای یار |
- | دوست واقعی کسی است که به ستم و جفای دوست خود بردبار باشد و رضایت او را بر رضای خود مقدم دارد. |
+ | دوست واقعی کسی است که به ستم و جفای دوست خود بردبار باشد و رضایت او را بر رضای خود مقدم دارد. |
| | | |