تاریخچه ی:
پیدایش صوفیه
تفاوت با نگارش: 1
| + | در حدود اوایل قرن دوم هجری، در میان مسلمین فرقهای به وجود آمد که خود را «زاهد» و «صوفی» مینامیدند. این گروه روش خاصی در زندگی داشتند، دیگران را هم به همان روش دعوت میکردند و چنین وانمود میکردند که راه اصلی دین هم همین است. |
| + | آنان مدعی بودند که از نعمتهای دنیا باید دوری جست، نباید جامه خوب پوشید، غذای مطبوع خورد یا در خانهای مجلل نشست. |
| + | زاهدان و صوفیان کسانی را که از این مواهب استفاده میکردند، سخت تحقیر و ملامت میکردند و آنان را اهل دنیا و دور از خدا میخواندند. |
| + | یکی از این افراد ((سفیان ثوری)) بود که ایرادات او بر ((حضرت امام جعفر صادق علیه السلام|امام صادق علیه السلام)) بر اساس همین طرز تفکر بود. |
| + | این روش و مسلک در جهان سابقه داشت. در ((یونان)) و ((کشور هند|هند))، بلکه در همه جای دنیا این مسلک کم و بیش وجود داشت. این شیوه در میان مسلمین هم پیدا شد و در نسل های بعد ادامه یافت و نفوذ عجیبی پیدا کرد. |
- | در حدود اوایل قرن دوم هجری، دسته ای در میان مسلمین به وجود آمد که خود را« زاهد» و « صوفی» می نامیدند. این دسته روش خاصی در زندگی داشتند و دیگران را هم به همان روش دعوت می کردند و چنین وانمود می کردند که راه دین هم همین است.
مدعی بودند که از نعمت های دنیا باید دوری جست، آدم مؤمن نباید جامه خوب بپوشد یا غذای مطبوع بخورد یا در مسکن عالی بنشیند.
اینها دیگران را که می دیدند که این مواهب را مورد استفاده قرار می دهند، سخت تحقیر و ملامت می کردند و آنان را اهل دنیا و دور از خدا می خواندند. یکی از این افراد ((سفیان ثوری)) بود که ایرادات او بر امام صادق علیه السلام روی همین طرز تفکر بود.
این روش و مسلک در جهان سابقه داشت. در ((یونان)) و در ((کشور هند|هند))، بلکه در همه جای دنیا این مسلک کم و بیش وجود داشته، در میان مسلمین هم پیدا شد و به آن رنگ دینی دادند. این روش و این مسلک در نسل های بعد ادامه یافت و نفوذ عجیبی پیدا کرد و می توان گفت مکتب مخصوصی در میان مسلمین به وجود آمد که اثر مستقیمش محترم نشمردن اصول زندگی و لاقیدی در کارها بود و ثمره اش انحطاط و تاخر کشورهای اسلامی شد.
منابع : > >داستان و راستان ،ج 1 ،ص 36 ، شماره 15 |
+ | منابع: داستان و راستان، ج 1، ص 36، شماره 15 |