منو
 کاربر Online
721 کاربر online
تاریخچه ی: پیتر ویر

در حال مقایسه نگارشها

نگارش واقعی نگارش:4

img/daneshnameh_up/b/b8/cinema.gif

پیتر ویر ( Peter Weir )
img/daneshnameh_up/7/73/weir.jpg
پیتر ویر ، کارگردان و فیلم نامه نویس استرالیایی در 21 آگوست سال 1944 در شهر سیدنی استرالیا به دنیا آمد. او مدتی در دانشگاه سیدنی در رشته حقوق و سپس مدتی در رشته هنر تحصیل کرد ، اما سرانجام از ادامه تحصیل انصراف داد و در کنار پدرش در کار خرید و فروش املاک مشغول به کار شد. ویر، این کار را نیز رها کرد و در سال 1966 به اروپا رفت. بعد از بازگشت از اروپا ، در یک ایستگاه تلوزیونی ، شغلی برای خود دست و پا کرد و در اوقات بیکاری نیز به ساختن فیلم های کوتاه می پرداخت. در سال 1969 به عنوان دستیار فیلم بردار و همچنین طراح تولید قراردادی با یک کمپانی فیلم سازی در استرالیا امضا کرد.

نخستین فیلم بلند ویر ، اتومبیل هایی که پاریس را بلعیدند ( 1974 ) نام داشت. این فیلم ماجرای اهالی فقیر یک شهر کوچک و حاشیه ای در کشور استرالیا به نام پاریس است ، که زندگی خود را از طریق ایجاد تصادف های ساختگی در اتوبان اصلی نزدیک شهر می گذرانند. این فیلم داستانی ترسناک ، آمیخته با طنزی سیاه بود و تصویرگر وحشت کمین کرده در پشت خیابان های یک شهر کوچک و دورافتاده.

{ img/daneshnameh_up/f/f2/hangingrock.jpg
فیلم بعدی ویر که مهم ترین فیلمش در استرالیا نیز هست ، پیک نیک در هنگینگ راک ( 1975 ) نام داشت. این فیلم نیز برخوردار از داستانی ترسناک و مرموز بود. در سال 1900 ، سه دختر مدرسه ای به همراه معلم هایشان به قلب طبیعتی رام نشده به نام هنگینگ راک می روند و به ترتیب به صورت اسرار آمیزی ناپدید می شوند... . ویر این فیلم را با علاقه فراوان و با توجه کامل به جزئیات ساخت و فیلمی قابل تامل ارائه داد و همچنین یک استعداد تازه را به صنعت فیلم سازی استرالیا ، معرفی کرد. در واقع پیتر ویر ، فیلم سازی بود که نقشی بسیار مهم و غیر قابل انکار در جنبش سینمای نوین استرالیا در اواخر دهه هفتاد داشت. او صاحب سبک ترین فیلم ساز سینمای نوین استرالیا است.

ویر در فیلم بعدی اش ، آخرین موج ( 1977 ) ، نیز به سراغ سوژه ای ویرانگر رفت ، یک جزر و مد عظیم در دریا قرار است تمام ساکنان زمین را نابود کند. این فیلم نیز برخوردار از ویژگی های فیلم های قبلی ویر به ویژه پرداختن به جزئیات است ، اما کمی در داستان گویی ضعیف است. به هرحال ویر در این فیلم توانسته در انتقال ترس و هراس ناشی از حوادث مخرب جهانی ، موفق عمل کند.

در سال 1981، ویر فیلم گالیپولی را ساخت. گالیپولی درامی هولناک از قتل عامی در ترکیه در زمان جنگ جهانی اول است... . با این فیلم ، پیتر ویر مورد توجه هالیوود قرار گرفت و در حقیقت سینمای استرالیا را به جهان معرفی کرد. این فیلم در رشته بهترین فیلم خارجی نامزد دریافت جایزه گلدن گلوب شد.

فیلم بعدی ویر ، سال زندگی پر مخاطره ( 1982) نام داشت. این فیلم ماجرایی روان شناسانه و عاشقانه داشت که در اوضاع سیاسی نا آرام کشور اندونزی در سال 1965 می گذشت ، در این اوضاع نابسامان و پر هرج و مرج یک روزنامه نگار استرالیایی ( با بازی مل گیبسون ( Mel Gibson ) ) دلباخته یک کارمند سفارت بریتانیا ( با بازی سیگورنی ویور ( Sigourney Weaver ) ) می شود... ویر در این فیلم ، طی اقدامی عجیب لیندا هانت ( Linda Hunt ) ، بازیگر زن استرالیایی را در نقش یک مرد نیمه چینی به بازی گرفت و او هم اسکار بهترین بازیگر نقش دوم را به دست آورد.

img/daneshnameh_up/6/6c/witness.jpg
سرانجام ویر نیز بعد از نشان دادن استعدادهایش در عرصه فیلم سازی جذب هالیوود شد. نخستین فیلم ویر در آمریکا ، شاهد ( 1985) ، نام داشت. ادوارد فلدمن ( Edward S. Feldman ) ، تهیه کننده فیلم ، ویر را به کارگردانی این فیلم ترغیب کرد ، زیرا به اعتقاد او یک غیر آمریکایی می توانست نگاه و دید تازه ای به این تریلر عاشقانه که ماجرایش در یک دهکده کوچک و بسته یهودی نشین در آمریکا ، می گذشت ، داشته باشد. شاهد داستان پلیسی است ( با بازی هریسون فورد ( Harrison Ford ) ) که سعی می کند ، جان پسر کوچکی را که همراه مادرش بوده و ناخواسته شاهد یک قتل می شود ، را نجات دهد و در همین راه به حقایق وحشتناکی درباره فساد در اداره پلیس پی می برد و خودش نیز در معرض خطر قرار می گیرد ... شاهد فیلم ارزشمندی از آب در آمد و از حیث کارگردانی ، فیلم برداری و بازیگری بسیار موفق بود.

در سال 1986 ، ویر فیلم ساحل موسکیتو را ساخت. ساحل موسکیتو داستان ماجراجویی های مردی است که برای دنبال کردن رویاهایش حاضر است به هر جایی برود ، و از همین رهگذر عازم ساحل موسکیتو و سرزمین های دور می شود ... در این فیلم ، ویر با بهره گیری از بازی خوب هریسون فورد و فیلم برداری زیبای جان سیل با مهارت و استادی داستان فیلم را روایت کرده.

img/daneshnameh_up/c/cf/deadpoet.jpg
ویر در پروژه بعدی اش ، فیلم انجمن شاعران مرده ( 1989) را ساخت. انجمن شاعران مرده درامی زیبا و به ویژه جوان پسندانه بود که پایانی تراژیک و تاثیرگذار را رغم می زد. یک معلم جدید زبان و ادبیات انگلیسی ( با بازی رابین ویلیامز ( Robin Williams ) ) وارد یک دبیرستان پسرانه در اسکاتلند می شود. او تلاش می کند دید جدیدی در دانش آموزان ایجاد کند و آنها را ترغیب می کند این حصار سنتی و دست و پاگیر را بشکنند و به دنبال آرزوهایشان بروند ، زیرا هر لحظه زندگی ارزش دارد و ...
فیلم نامه خوب و هوشمندانه تام شولمن ( Tom Schulman ) ، بازی های خوب بازیگران فیلم ، فیلم برداری زیبای جان سیل و در نهایت کارگردانی ماهرانه پیتر ویر ، انجمن شاعران مرده را به فیلمی موفق و ماندگار بدل کرد.

در سال 1990 ، ویر فیلم گرین کارد را ، که فیلم نامه اش را نیز خودش نوشته بود ، جلوی دوربین برد. این فیلم اولین تجربه ویر در ساخت فیلمی کمدی – رمانتیک بود. ویر که اساسا فیلم نامه فیلم را بر مبنای ویژگی های
ژرار دپاردیو ( Gérard Depardieu ) ، هنرپیشه فرانسوی ، نوشته بود ، از او دعوت کرد که در فیلم بازی کند و او نیز پذیرفت. گرین کارد ماجرای زن و مردی است که هریک مشکلی دارند ، زن مشکل مالی و مرد که فرانسوی است ، مشکل اقامت در آمریکا. آنها سرانجام برای رفع مشکلشان ، به این راه حل می رسند که به طور صوری با یکدیگر ازدواج کنند و بعد ازحل مشکلاتشان از یکدیگر جدا شوند ... .

ویر فیلم بی باک را در سال 1993 ساخت. در بی باک ، مکس کلین ، آرشیتکتی است که همیشه از مسافرت با هواپیما وحشت داشته ، اما وقتی از یک سانحه هوایی جان سالم به در می برد ، نه تنها ترسش به کلی فرو می ریزد ، بلکه بعد از این واقعه گمان می کند دیگر ضربه ناپذیر شده است. این مسئله موجب می شود زندگی اش و ارتباطاتش با دیگران دچار تغییر و تحول شود و حتی تا نابودیش پیش برود ...
قصه فیلم بی باک ، به نحو عجیبی پیش می رود و مطابق با پیش بینی های تماشاگر نیست.

در سال 1998 ، ویر فیلم درخشان نمایش ترومن را بر اساس فیلم نامه ای از اندرو نیکول ساخت. نمایش ترومن ماجرای عجیب مردی است که از بدو تولد ، بدون انکه خود بداند بازیگر یک سریال تلوزیونی است. او در یک جزیره زندگی می کند و هر بار که تلاش می کند از جزیره خارج شود ، عاملی مانع از رفتن او می شود. او به تدریج به تناقض ها و حوادث عجیب زندگی اش توجه می کند و سرانجام به حقیقت ماجرای زندگی اش پی می برد.
نمایش ترومن ، برخوردار از فیلم نامه ای هوشمندانه و جذاب بود و در متن خود ، دیدگاه جدیدی نسبت به رسانه را مطرح می کرد. در این فیلم جیم کری ( Jim Carrey ) ، در نقش ترومن ظاهر شد و در حالی که استفاده از یک بازیگر با سبک بازیگری خاص او که عمدتا در فیلم های کمدی بازی کرده یک ریسک بود ، اما بازی بسیار خوبی ارائه داد. نمایش ترومن فیلم بسیار موفقی شد و از سوی منتقدین نیز بسیار مورد توجه قرار گرفت.

img/daneshnameh_up/c/c9/Master2.jpg
آخرین فیلم ویر که تا به امروز ساخته ، استاد و ناخدا : انتهای دنیا ، نام دارد. این فیلم بر اساس داستان های ناخدا ابری نوشته پاتریک ابراین ( Patrick O'Brian ) ساخته شده است. در سال 1805 ، جنگ های ناپلئونی به اوج خود رسیده. در این زمان ، ناخدا ابری که فرماندهی یک کشتی انگلیسی را بر عهده دارد ماموریت می یابد تا به دنبال یک رزمناو فرانسوی که بسیار مجهز است برود و آن را نابود کند. از این پس بازی موش و گربه این دو کشتی آغاز می شود ... .
در این فیلم ، جامعه کوچکی درون یک کشتی به تصویر کشیده می شود و در این فضا مسائلی چون رفاقت ، افتخار ، ترس ، شجاعت و قدرت با بهره گیری از موقعیت های طاقت فرسای زندگی در کشتی مطرح می شود. این فیلم همچنین بهره مند از طنزی ظریف است که فیلم را هر چه بیشتر جذاب و زیبا جلوه می دهد. استاد و ناخدا در همه زمینه ها ، از بازیگری و فیلم برداری گرفته تا صدا و تدوین موفق عمل کرده و در کل نیز ، فیلمی است که در کارنامه کارگردانی ویر جایگاه خاصی دارد.


گزیده فیلم شناسی پیتر ویر ( در مقام کارگردان )

اتومبیل هایی که پاریس را بلعیدند ( 1974- The Cars That Ate Paris )
پیک نیک در هنگینگ راک ( 1975- Picnic at Hanging Rock )
آخرین موج ( 1977- The Last Wave )
گالیپولی ( 1981- Gallipoli )
سال زندگی پر مخاطره ( 1982- The Year of Living Dangerously )
شاهد ( 1985- Witness )
ساحل موسکیتو ( 1986- The Mosquito Coast )
انجمن شاعران مرده ( 1989- Dead Poets Society )
گرین کارد ( 1990- Green Card )
بی باک ( 1993- Fearless )
نمایش ترومن ( 1998- The Truman Show )
استاد و ناخدا : انتهای دنیا ( 2003- Master and Commander: The Far Side of the World )


گزیده جوایز و افتخارات

نامزد دریافت جایزه اسکار بهترین کارگردانی برای فیلم های ، شاهد در سال 1986 ، انجمن شاعران مرده در سال 1990 ، نمایش ترومن در سال 1999 و استاد و ناخدا :انتهای دنیا در سال 2004.
امزد دریافت اسکار بهترین فیلم نامه ارجینال برای فیلم گرین کارد درسال 1991.
نامزد دریافت اسکار بهترین فیلم برای فیلم استاد و ناخدا :انتهای دنیا در سال 2004.

نامزد دریافت جایزه گلدن گلوب در رشته بهترین کارگردانی برای فیلم های ، شاهد در سال 1986 ، انجمن شاعران مرده در سال 1990 ، نمایش ترومن در سال 1999 و استاد و ناخدا : انتهای دنیا در سال 2004.

نامزد دریافت جایزه نخل طلای کن برای فیلم سال زندگی پر مخاطره در سال 1983.

برنده جایزه بافتا در رشته بهترین فیلم برای فیلم انجمن شاعران مرده در سال 1990.
نامزد دریافت جایزه بافتا در رشته بهترین فیلم برای فیلم شاهد در سال 1986 و فیلم استاد و فرمانده : انتهای دنیا در سال 2004.
نامزد دریافت جایزه بافتا در رشته بهترین کارگردانی برای فیلم انجمن شاعران مرده در سال 1990.
نامزد دریافت جایزه بافتا در رشته بهترین فیلم نامه برای فیلم گرین کارد در سال 1992.

نامزد دریافت جایزه خرس طلای برلین برای فیلم بی باک در سال 1994.







img/daneshnameh_up/b/b8/cinema.gif

پیتر ویر ( Peter Weir )
img/daneshnameh_up/7/73/weir.jpg
پیتر ویر ، کارگردان و فیلم نامه نویس استرالیایی در 21 آگوست سال 1944 در شهر سیدنی استرالیا به دنیا آمد. او مدتی در دانشگاه سیدنی در رشته حقوق و سپس مدتی در رشته هنر تحصیل کرد ، اما سرانجام از ادامه تحصیل انصراف داد و در کنار پدرش در کار خرید و فروش املاک مشغول به کار شد. ویر، این کار را نیز رها کرد و در سال 1966 به اروپا رفت. بعد از بازگشت از اروپا ، در یک ایستگاه تلوزیونی ، شغلی برای خود دست و پا کرد و در اوقات بیکاری نیز به ساختن فیلم های کوتاه می پرداخت. در سال 1969 به عنوان دستیار فیلم بردار و همچنین طراح تولید قراردادی با یک کمپانی فیلم سازی در استرالیا امضا کرد.

نخستین فیلم بلند ویر ، اتومبیل هایی که پاریس را بلعیدند ( 1974 ) نام داشت. این فیلم ماجرای اهالی فقیر یک شهر کوچک و حاشیه ای در کشور استرالیا به نام پاریس است ، که زندگی خود را از طریق ایجاد تصادف های ساختگی در اتوبان اصلی نزدیک شهر می گذرانند. این فیلم داستانی ترسناک ، آمیخته با طنزی سیاه بود و تصویرگر وحشت کمین کرده در پشت خیابان های یک شهر کوچک و دورافتاده.

{ img/daneshnameh_up/f/f2/hangingrock.jpg
فیلم بعدی ویر که مهم ترین فیلمش در استرالیا نیز هست ، پیک نیک در هنگینگ راک ( 1975 ) نام داشت. این فیلم نیز برخوردار از داستانی ترسناک و مرموز بود. در سال 1900 ، سه دختر مدرسه ای به همراه معلم هایشان به قلب طبیعتی رام نشده به نام هنگینگ راک می روند و به ترتیب به صورت اسرار آمیزی ناپدید می شوند... . ویر این فیلم را با علاقه فراوان و با توجه کامل به جزئیات ساخت و فیلمی قابل تامل ارائه داد و همچنین یک استعداد تازه را به صنعت فیلم سازی استرالیا ، معرفی کرد. در واقع پیتر ویر ، فیلم سازی بود که نقشی بسیار مهم و غیر قابل انکار در جنبش سینمای نوین استرالیا در اواخر دهه هفتاد داشت. او صاحب سبک ترین فیلم ساز سینمای نوین استرالیا است.

ویر در فیلم بعدی اش ، آخرین موج ( 1977 ) ، نیز به سراغ سوژه ای ویرانگر رفت ، یک جزر و مد عظیم در دریا قرار است تمام ساکنان زمین را نابود کند. این فیلم نیز برخوردار از ویژگی های فیلم های قبلی ویر به ویژه پرداختن به جزئیات است ، اما کمی در داستان گویی ضعیف است. به هرحال ویر در این فیلم توانسته در انتقال ترس و هراس ناشی از حوادث مخرب جهانی ، موفق عمل کند.

در سال 1981، ویر فیلم گالیپولی را ساخت. گالیپولی درامی هولناک از قتل عامی در ترکیه در زمان جنگ جهانی اول است... . با این فیلم ، پیتر ویر مورد توجه هالیوود قرار گرفت و در حقیقت سینمای استرالیا را به جهان معرفی کرد. این فیلم در رشته بهترین فیلم خارجی نامزد دریافت جایزه گلدن گلوب شد.

فیلم بعدی ویر ، سال زندگی پر مخاطره ( 1982) نام داشت. این فیلم ماجرایی روان شناسانه و عاشقانه داشت که در اوضاع سیاسی نا آرام کشور اندونزی در سال 1965 می گذشت ، در این اوضاع نابسامان و پر هرج و مرج یک روزنامه نگار استرالیایی ( با بازی مل گیبسون ( Mel Gibson ) ) دلباخته یک کارمند سفارت بریتانیا ( با بازی سیگورنی ویور ( Sigourney Weaver ) ) می شود... ویر در این فیلم ، طی اقدامی عجیب لیندا هانت ( Linda Hunt ) ، بازیگر زن استرالیایی را در نقش یک مرد نیمه چینی به بازی گرفت و او هم اسکار بهترین بازیگر نقش دوم را به دست آورد.

img/daneshnameh_up/6/6c/witness.jpg
سرانجام ویر نیز بعد از نشان دادن استعدادهایش در عرصه فیلم سازی جذب هالیوود شد. نخستین فیلم ویر در آمریکا ، شاهد ( 1985) ، نام داشت. ادوارد فلدمن ( Edward S. Feldman ) ، تهیه کننده فیلم ، ویر را به کارگردانی این فیلم ترغیب کرد ، زیرا به اعتقاد او یک غیر آمریکایی می توانست نگاه و دید تازه ای به این تریلر عاشقانه که ماجرایش در یک دهکده کوچک و بسته یهودی نشین در آمریکا ، می گذشت ، داشته باشد. شاهد داستان پلیسی است ( با بازی هریسون فورد ( Harrison Ford ) ) که سعی می کند ، جان پسر کوچکی را که همراه مادرش بوده و ناخواسته شاهد یک قتل می شود ، را نجات دهد و در همین راه به حقایق وحشتناکی درباره فساد در اداره پلیس پی می برد و خودش نیز در معرض خطر قرار می گیرد ... شاهد فیلم ارزشمندی از آب در آمد و از حیث کارگردانی ، فیلم برداری و بازیگری بسیار موفق بود.

در سال 1986 ، ویر فیلم ساحل موسکیتو را ساخت. ساحل موسکیتو داستان ماجراجویی های مردی است که برای دنبال کردن رویاهایش حاضر است به هر جایی برود ، و از همین رهگذر عازم ساحل موسکیتو و سرزمین های دور می شود ... در این فیلم ، ویر با بهره گیری از بازی خوب هریسون فورد و فیلم برداری زیبای جان سیل با مهارت و استادی داستان فیلم را روایت کرده.

img/daneshnameh_up/c/cf/deadpoet.jpg
ویر در پروژه بعدی اش ، فیلم انجمن شاعران مرده ( 1989) را ساخت. انجمن شاعران مرده درامی زیبا و به ویژه جوان پسندانه بود که پایانی تراژیک و تاثیرگذار را رغم می زد. یک معلم جدید زبان و ادبیات انگلیسی ( با بازی رابین ویلیامز ( Robin Williams ) ) وارد یک دبیرستان پسرانه در اسکاتلند می شود. او تلاش می کند دید جدیدی در دانش آموزان ایجاد کند و آنها را ترغیب می کند این حصار سنتی و دست و پاگیر را بشکنند و به دنبال آرزوهایشان بروند ، زیرا هر لحظه زندگی ارزش دارد و ...
فیلم نامه خوب و هوشمندانه تام شولمن ( Tom Schulman ) ، بازی های خوب بازیگران فیلم ، فیلم برداری زیبای جان سیل و در نهایت کارگردانی ماهرانه پیتر ویر ، انجمن شاعران مرده را به فیلمی موفق و ماندگار بدل کرد.

در سال 1990 ، ویر فیلم گرین کارد را ، که فیلم نامه اش را نیز خودش نوشته بود ، جلوی دوربین برد. این فیلم اولین تجربه ویر در ساخت فیلمی کمدی – رمانتیک بود. ویر که اساسا فیلم نامه فیلم را بر مبنای ویژگی های
ژرار دپاردیو ( Gérard Depardieu ) ، هنرپیشه فرانسوی ، نوشته بود ، از او دعوت کرد که در فیلم بازی کند و او نیز پذیرفت. گرین کارد ماجرای زن و مردی است که هریک مشکلی دارند ، زن مشکل مالی و مرد که فرانسوی است ، مشکل اقامت در آمریکا. آنها سرانجام برای رفع مشکلشان ، به این راه حل می رسند که به طور صوری با یکدیگر ازدواج کنند و بعد ازحل مشکلاتشان از یکدیگر جدا شوند ... .

ویر فیلم بی باک را در سال 1993 ساخت. در بی باک ، مکس کلین ، آرشیتکتی است که همیشه از مسافرت با هواپیما وحشت داشته ، اما وقتی از یک سانحه هوایی جان سالم به در می برد ، نه تنها ترسش به کلی فرو می ریزد ، بلکه بعد از این واقعه گمان می کند دیگر ضربه ناپذیر شده است. این مسئله موجب می شود زندگی اش و ارتباطاتش با دیگران دچار تغییر و تحول شود و حتی تا نابودیش پیش برود ...
قصه فیلم بی باک ، به نحو عجیبی پیش می رود و مطابق با پیش بینی های تماشاگر نیست.

در سال 1998 ، ویر فیلم درخشان نمایش ترومن را بر اساس فیلم نامه ای از اندرو نیکول ساخت. نمایش ترومن ماجرای عجیب مردی است که از بدو تولد ، بدون انکه خود بداند بازیگر یک سریال تلوزیونی است. او در یک جزیره زندگی می کند و هر بار که تلاش می کند از جزیره خارج شود ، عاملی مانع از رفتن او می شود. او به تدریج به تناقض ها و حوادث عجیب زندگی اش توجه می کند و سرانجام به حقیقت ماجرای زندگی اش پی می برد.
نمایش ترومن ، برخوردار از فیلم نامه ای هوشمندانه و جذاب بود و در متن خود ، دیدگاه جدیدی نسبت به رسانه را مطرح می کرد. در این فیلم جیم کری ( Jim Carrey ) ، در نقش ترومن ظاهر شد و در حالی که استفاده از یک بازیگر با سبک بازیگری خاص او که عمدتا در فیلم های کمدی بازی کرده یک ریسک بود ، اما بازی بسیار خوبی ارائه داد. نمایش ترومن فیلم بسیار موفقی شد و از سوی منتقدین نیز بسیار مورد توجه قرار گرفت.

img/daneshnameh_up/c/c9/Master2.jpg
آخرین فیلم ویر که تا به امروز ساخته ، استاد و ناخدا : انتهای دنیا ، نام دارد. این فیلم بر اساس داستان های ناخدا ابری نوشته پاتریک ابراین ( Patrick O'Brian ) ساخته شده است. در سال 1805 ، جنگ های ناپلئونی به اوج خود رسیده. در این زمان ، ناخدا ابری که فرماندهی یک کشتی انگلیسی را بر عهده دارد ماموریت می یابد تا به دنبال یک رزمناو فرانسوی که بسیار مجهز است برود و آن را نابود کند. از این پس بازی موش و گربه این دو کشتی آغاز می شود ... .
در این فیلم ، جامعه کوچکی درون یک کشتی به تصویر کشیده می شود و در این فضا مسائلی چون رفاقت ، افتخار ، ترس ، شجاعت و قدرت با بهره گیری از موقعیت های طاقت فرسای زندگی در کشتی مطرح می شود. این فیلم همچنین بهره مند از طنزی ظریف است که فیلم را هر چه بیشتر جذاب و زیبا جلوه می دهد. استاد و ناخدا در همه زمینه ها ، از بازیگری و فیلم برداری گرفته تا صدا و تدوین موفق عمل کرده و در کل نیز ، فیلمی است که در کارنامه کارگردانی ویر جایگاه خاصی دارد.


گزیده فیلم شناسی پیتر ویر ( در مقام کارگردان )

اتومبیل هایی که پاریس را بلعیدند ( 1974- The Cars That Ate Paris )
پیک نیک در هنگینگ راک ( 1975- Picnic at Hanging Rock )
آخرین موج ( 1977- The Last Wave )
گالیپولی ( 1981- Gallipoli )
سال زندگی پر مخاطره ( 1982- The Year of Living Dangerously )
شاهد ( 1985- Witness )
ساحل موسکیتو ( 1986- The Mosquito Coast )
انجمن شاعران مرده ( 1989- Dead Poets Society )
گرین کارد ( 1990- Green Card )
بی باک ( 1993- Fearless )
نمایش ترومن ( 1998- The Truman Show )
استاد و ناخدا : انتهای دنیا ( 2003- Master and Commander: The Far Side of the World )


گزیده جوایز و افتخارات

نامزد دریافت جایزه اسکار بهترین کارگردانی برای فیلم های ، شاهد در سال 1986 ، انجمن شاعران مرده در سال 1990 ، نمایش ترومن در سال 1999 و استاد و ناخدا :انتهای دنیا در سال 2004.
امزد دریافت اسکار بهترین فیلم نامه ارجینال برای فیلم گرین کارد درسال 1991.
نامزد دریافت اسکار بهترین فیلم برای فیلم استاد و ناخدا :انتهای دنیا در سال 2004.

نامزد دریافت جایزه گلدن گلوب در رشته بهترین کارگردانی برای فیلم های ، شاهد در سال 1986 ، انجمن شاعران مرده در سال 1990 ، نمایش ترومن در سال 1999 و استاد و ناخدا : انتهای دنیا در سال 2004.

نامزد دریافت جایزه نخل طلای کن برای فیلم سال زندگی پر مخاطره در سال 1983.

برنده جایزه بافتا در رشته بهترین فیلم برای فیلم انجمن شاعران مرده در سال 1990.
نامزد دریافت جایزه بافتا در رشته بهترین فیلم برای فیلم شاهد در سال 1986 و فیلم استاد و فرمانده : انتهای دنیا در سال 2004.
نامزد دریافت جایزه بافتا در رشته بهترین کارگردانی برای فیلم انجمن شاعران مرده در سال 1990.
نامزد دریافت جایزه بافتا در رشته بهترین فیلم نامه برای فیلم گرین کارد در سال 1992.

نامزد دریافت جایزه خرس طلای برلین برای فیلم بی باک در سال 1994.







تاریخ شماره نسخه کاربر توضیح اقدام
 یکشنبه 12 شهریور 1385 [07:51 ]   6   مهناز نظری      جاری 
 یکشنبه 12 شهریور 1385 [07:51 ]   5   مهناز نظری      v  c  d  s 
 یکشنبه 12 شهریور 1385 [07:49 ]   4   مهناز نظری      v  c  d  s 
 چهارشنبه 18 مرداد 1385 [22:17 ]   3   مهناز نظری      v  c  d  s 
 چهارشنبه 18 مرداد 1385 [22:15 ]   2   مهناز نظری      v  c  d  s 
 چهارشنبه 18 مرداد 1385 [22:11 ]   1   مهناز نظری      v  c  d  s 


ارسال توضیح جدید
الزامی
big grin confused جالب cry eek evil فریاد اخم خبر lol عصبانی mr green خنثی سوال razz redface rolleyes غمگین smile surprised twisted چشمک arrow



از پیوند [http://www.foo.com] یا [http://www.foo.com|شرح] برای پیوندها.
برچسب های HTML در داخل توضیحات مجاز نیستند و تمام نوشته ها ی بین علامت های > و < حذف خواهند شد..