تاریخچه ی:
پرورش جسم و روح
تفاوت با نگارش: 4
- | ^__~~brown:تعلیمات اسلامی نشان میدهد که این مکتب مقدس الهی به همهء ابعاد انسان ، اعم از جسمی و روحی ، مادی و معنوی ، فکری و عاطفی ، فردی و اجتماعی توجه عمیق داشته است و نه تنها جانب هیچ کدام را مهمل نگذاشته است بلکه عنایت خاص به " پرورش " همهء اینها روی اصل معینی داشته است .~~__^ |
+ | ^__~~brown:تعلیمات اسلامی نشان میدهد که این مکتب مقدس الهی به همهء ابعاد انسان ، اعم از جسمی و روحی ، مادی و معنوی ، فکری و عاطفی ، فردی و اجتماعی توجه عمیق داشته است و نه تنها جانب هیچ کدام را مهمل نگذاشته است بلکه عنایت خاص به " پرورش " همهء اینها روی اصل معینی داشته است .~~__^ |
| | | |
| در اینجا به طور اجمال به همهء اینها اشاره میکنیم . | | در اینجا به طور اجمال به همهء اینها اشاره میکنیم . |
| V{maketoc} | | V{maketoc} |
| !پرورش جسم | | !پرورش جسم |
- | {picture=CAU6809L.jpg" width=230 height=180 align=left } اسلام " تن پروری " به معنی " نفس پروری " و شهوت پرستی را شدیدا محکوم کرده است ، اما پرورش بدن به معنی مراقبت و حفظ سلامت و بهداشت را از واجبات شمرده است و هر نوع عملی را که برای بدن زیانبخش باشد حرام شمرده است . |
+ | اسلام " تن پروری " به معنی " نفس پروری " و شهوت پرستی را شدیدا محکوم کرده است ، اما پرورش بدن به معنی مراقبت و حفظ سلامت و بهداشت را از واجبات شمرده است و هر نوع عملی را که برای بدن زیانبخش باشد حرام شمرده است . |
| اسلام آنجا که یک امر واجب ( مانند روزه ) احیانا برای بدن مضر تشخیص داده شود تکلیف آن را ساقط میکند ، بلکه چنین روزهای را حرام میداند . | | اسلام آنجا که یک امر واجب ( مانند روزه ) احیانا برای بدن مضر تشخیص داده شود تکلیف آن را ساقط میکند ، بلکه چنین روزهای را حرام میداند . |
| | | |
| ::__~~orange:هر اعتیادی که برای بدن مضر باشد از نظر اسلام حرام است .~~__:: | | ::__~~orange:هر اعتیادی که برای بدن مضر باشد از نظر اسلام حرام است .~~__:: |
| | | |
| ::__~~orange:آداب و سنن بسیاری در اسلام به خاطر بهداشت و سلامت بدن وضع شده است . ~~__:: | | ::__~~orange:آداب و سنن بسیاری در اسلام به خاطر بهداشت و سلامت بدن وضع شده است . ~~__:: |
- | ممکن است افرادی میان " پرورش بدن " که امری بهداشتی است و " تن پروری " به معنی نفس پروری که امری اخلاقی است فرق نگذارند و خیال کنند اسلام که با تن پروری مخالف است با بهداشت بدن مخالف است ، پس لاقیدی در حفظ سلامت وبلکه کارهایی که مضر به بهداشت و سلامت بدن است از نظر اسلام کار اخلاقی است . و این اشتباهی فاحش و خطرناک است . |
+ | ممکن است افرادی میان " پرورش بدن " که امری بهداشتی است و " تن پروری " به معنی نفس پروری که امری اخلاقی است فرق نگذارند و خیال کنند اسلام که با تن پروری مخالف است با بهداشت بدن مخالف است ، پس لاقیدی در حفظ سلامت وبلکه کارهایی که مضر به بهداشت و سلامت بدن است از نظر اسلام کار اخلاقی است . و این اشتباهی فاحش و خطرناک است . |
| | | |
| __تقویت و سلامت بدن و بهداشت آن کجا و تن آسانی و تن پروری کجا ؟ __ | | __تقویت و سلامت بدن و بهداشت آن کجا و تن آسانی و تن پروری کجا ؟ __ |
| نفس پروری و شهوت پرستی که در اسلام محکوم است ، همان طوریکه بر ضد روح پروری است و موجب بیماری روح و روان میگردد ، بر ضد بهداشت و پرورش صحیح جسم نیز هست و منجر به بیماری جسمی میگردد ، زیرا نفس پروری وشهوت پرستی منجر به افراط کاریهامیشود و افراط کاریها منشأ اختلالات اساسی در جهازات بدنی . | | نفس پروری و شهوت پرستی که در اسلام محکوم است ، همان طوریکه بر ضد روح پروری است و موجب بیماری روح و روان میگردد ، بر ضد بهداشت و پرورش صحیح جسم نیز هست و منجر به بیماری جسمی میگردد ، زیرا نفس پروری وشهوت پرستی منجر به افراط کاریهامیشود و افراط کاریها منشأ اختلالات اساسی در جهازات بدنی . |
| !پرورش روح | | !پرورش روح |
| پرورش عقل و فکر و کسب استقلال فکری و مبارزه با اموری که بر ضد استقلال عقل است از قبیل تقلید از نیاکان ، از اکابر و چشم پرکنها ، از رفتار اکثریت و امثال اینها مورد عنایت شدید اسلام است . | | پرورش عقل و فکر و کسب استقلال فکری و مبارزه با اموری که بر ضد استقلال عقل است از قبیل تقلید از نیاکان ، از اکابر و چشم پرکنها ، از رفتار اکثریت و امثال اینها مورد عنایت شدید اسلام است . |
| پرورش اراده و کسب مالکیت بر نفس و آزادی معنوی از حکومت مطلقهء میلها مبنای بسیاری از عبادات اسلامی و سایر تعلیمات اسلامی است . | | پرورش اراده و کسب مالکیت بر نفس و آزادی معنوی از حکومت مطلقهء میلها مبنای بسیاری از عبادات اسلامی و سایر تعلیمات اسلامی است . |
| __::~~green:پرورش حس حقیقت جویی و علم طلبی ، پرورش عواطف اخلاقی ، پرورش حس جمال و زیبایی ، پرورش حس پرستش ، ::__ | | __::~~green:پرورش حس حقیقت جویی و علم طلبی ، پرورش عواطف اخلاقی ، پرورش حس جمال و زیبایی ، پرورش حس پرستش ، ::__ |
| __::هر کدام به نوبهء خود مورد توجه عمیق اسلام است . ~~::__ | | __::هر کدام به نوبهء خود مورد توجه عمیق اسلام است . ~~::__ |
| منبع : کتاب انسان در قرآن | | منبع : کتاب انسان در قرآن |
| نویسنده : شهید مطهری | | نویسنده : شهید مطهری |
| صفحه29 | | صفحه29 |