منو
 صفحه های تصادفی
کشت ویروسها
مسالک الافهام
غلاف، نیام
تنهایی امام حسین و یاری امام سجاد علیهماالسلام در کربلا
آزمایشات ساده برای سنجش هوش کودکان
مراحل تحولی در سلسله قاجار
حفاظت کامپیوتر در اینترنت
تاریخ ولادت امام جواد علیه السلام
ویدئو پروژکتور
تنبلی چشم
 کاربر Online
224 کاربر online
تاریخچه ی: پرهیز از تهمت زدن

تفاوت با نگارش: 1

Lines: 1-7Lines: 1-36
-<BR>
>>دین اسا هیچگاه و در هیچ رایی اازه نمی دهد که ق به سبب یک سو ن ((«بدگمانی))) به کسی تهمت زد، و بدون دلیل روشن و قاطع هیچ فردی نباید مورد اتهام و باز خواست قرار گیرد از دیدگاه رآن کریم، هر چه زمینه تهمت زدن به افراد بی گناه را اهم کند ممنوع و مکوم است بر این اساس رآن می فرماید:
<BR> (ان بع الظن ام )، (برخی از گمانها و احتمالات بدون دلیل درباره افراد گناه است) باید آبروی فرد یا افرادی که مورد اتهام بدون دلیل قرار میگیرند باز سازی ود و حقوق ایع شده آنان تدارک و جبران گردد.
+V{maketoc}<br />!تعریف لغوی تهمت
بهتان و تهمت عبارتست از اینکه انسان در حق غیر ب یزی که راضی نیست ((درغ)) بگوید به عبارت دیگر چیزی را ب دروغ به دیری سبت دهد و شخصی که مرتکب ((گناه)) و عمل زشتی نشده به انجام آن متهم کند و یا عیب و نقصی را که در او نیست به او بچسباند و فقی نیست که این نسبت دروغ در حضور او باشد ی در غیاب.
بهت
ان و همت از ((گناهان کبیره)) است و در ((قرآن مجید)) به شدت از آن نهی، و عذاب شدیدی برای آن ذکر گردیده ک به آن اشاره خواهد شد.
!بدترین نوع دروغ
در حقی
ق بهتان بدترین نوع دروغ است و چنانچه اتهام شخص در غیاب وی باشد غیبت هم بشمار می‌آید و انسان در واقع مرتکب دو گناه شده است یکی دوغ و یگری غیبت و بزرگترین ظلم در حق برادر ((مؤمن)) آنست که او را متهم به رتکاب ناهی کنی که هرگز آنرا انجام نداده است. بهتان باصطلاح همین برچسب زدن به این و آن است که متاسفانه همواره در جوامع بشری مطرح بوده و امروزه نیز بزرگترین ابزار دشمنان و مخالفان است.
!آثار سوء اجتماع
ی تهمت
{picture=accusation.jpg height=400 width=266 align=left}نتیجه بهتان و افتراء به این و آن اینست که نظام اجتماعی دیر یا
زود ز هم بپاشد و عدالت اجتماع از بین برو.د حق باطل و باطل حق جلوه کند، بیگناهان متهم و گرفتار، ‌و گناهکاران تبرئه و آزاد باشند، حسن ظن به سوء ظن نسبت بکدیگر تبدیل گردد و اعتماد عمومی مردم از یکدیگر سلب شود و زمینه‎ی هرج و مرج فراهم گردد و نا امنی و نار ضایتی رشد یابد،‌ دوستی و صمیمیت جایش را به کینه و عداوت بدهد، مردم پراکنده و متفرق و بدون ارتباط با یکدیگر زندگی کنند و از تجمع و تشکل و انسجام خبری نباشد. بدون شک چنین جامعه‌ای نمی‌تواند دوام و بقاء داشته باشد بله بزودی سقوط خواهد کرد و مردم آ هلاک و گرفتار انواع مشکلات و بلایا خواهند شد. و لذا ((امام صادق)) ـ علیه السلام ـ فرمود: هر گاه مؤمنی برادر مؤمن خویش را متهم سازد و به او تهمت بزند ایمان از قلب او محو می‌شود همچنانکه نمک در ب ذوب می‌ردد. و وقتی ایمان مؤمن ذوب شد و دیگر اثری از ایمان در قلبش باقی نماند جایگاهش دوزخ است چنانکه ((پیامبر اکرم)) ـ صلّی الله علیه و آله و سلّم ـ فرمود: هر کس به مرد یا زن با ایمانی بهتان بزند یا درباره‎ی کسی چیزی بگوید که در او نیست خداوند در ((قیامت)) او را بر تلی از آتش قرار می‌دهد تا از آنچه گفته است خارج شود. و از عهده‎ی‌ گفته‎ی خود بیرون آید.
در
قرآن کریم بیش از چهل آیه درباره‎ تهمت و بهتان به مردم در رابطه با جریانات مختلفی نازل شده ه چن نمونه مهم آن ذکر مشود.
!چند نکته‎ مهم:
!!تهمت دو صو
رت دارد:
*
افتراء: تهمت زننده ا علم و آاهی ناه یا عیبی را به شخصی نسبت می‌دهد یعنی می‌داند ه آن شخص ارای این عیب نیست و یا این گناه از ا صادر نشده است مع الوصف آن را به او نسبت می‌دهد و حتی گاهی خود او مرتکب عمل زشتی شده ولی برای نجات خود از گرفتاری و فرار از مازات آنرا به دیگر نسبت می‌دهد، که در اصطلاح به آن افتراء وید.
هتان: تهمت زننده بدون علم بلکه از روی ظن و گمان چیزی را به شخصی نسبت می‌دهد مانند نمونه‎ی اول و دوم که در اصطلاح به آن بهتان گویند. ریشه‎ی صورت دوم همان سوء ظن و بدبینی نسبت به دیگران است که موجب می‌شود هر کاری که از دیگران صادر شود آنرا حمل بر فساد و بدی کند. و اکثر تهمت‌ها بخاطر ناآگاهی و سوء ظن است، و لذا خداوند در قرآن می‌فرماید: ای مؤمنان از بسیاری از گمان‌ها بپرهیزید زیرا بعضی از گن‌ها گناه است.
البته کا
ملاً روشن است که پیدایش ظن و گمان یا وهم و خیال در ذهن امری غیر اختیاری می‌باشد و حسن و قبح، ثواب و عقاب در قلمرو افعال اختیاری است نه غیر اختیاری، بنابراین ماد اینستکه به گمان خود ترتیب اثر ندهید و از عمل بدون علم اجتناب ورزید زیرا بسیاری از کسانی که بدون علم و بر اساس حدس و گمان عمل می‌کنند مرتکب گناه و معصیت می‌شوند. چنانچه در آیه دیگر فرمود: از آنچه بدان علم نداری پیروی مکن و در جای دیگر گروهی را بخاطر اینکه به سوء ظن خود ترتیب اثر دادند ملامت و سرزنش می‌کند و می‌فرماید: شما بدگمان شدید و سوء ظ پیدا کردید و بر اساس آن عمل کردید پس هلاک و تباه گشتید. و نیز می‌فرماید: مشرکان پیروی نمی‌کنند مگر گمان را و آنان گمان آوران هستند.
!!حمل فعل مسلمان بر صحت: <br />مؤمن نه تنها نباید به برادر و خواهر مؤمن خویش سوء ظن داشته باشد و به آن ترتیب اثر بدهد بلکه باید عمل و را حمل بر صحت کند و بکوشد تا سوء ظن خویش را ه حسن ظن تبدیل نماید.
((امام علی|امیر مؤمنان علی
)له السلام ـ در این رابطه می فرماید: باید گفتار و کردار برادر دینی خود را به بهترین وجه قرار دهی مگر اینکه یقین پیدا کنی و راه توجیه (حمل بر صحت) بر تو بسته باشد. و نباید به سخن برادرت بد گمان باشی در حالیکه تو محمل خوبی برای توجیه کلام او می‌یابی.
^همچنین محمد بن فضیل می‌گوید. به امام هفتم عرض کردم: بعض
ی از افراد موثق برای من خبر آوردند ه یکی از براران دینی درباره‎ی‌ من مطلبی گفته که آنرا نمی‌پسندم از او در این باره سؤال کردم، او انکار نمود تکلیف من چیست؟ حضرت فرمود: گوش و چشمت را نسبت به برادرت تکذیب کن بطوریکه اگر پنجاه عادل در نزد تو گواهی بدهند که فلانی درباره‎ی تو چنین مطلب نادرستی را مطرح ساخته تو باید آنان را تکذیب، و برادر ایمانی خود را تصدیق کنی و آنچه را که باعث ریختن آبروی او میشود اشاعه ندهی که در غیر این صورت از مصادیق آیه‎ی: ان الذین یحبون ان تشیع الفاحشه فی الذین امنوا، خواهی بود.
بناب
راین مادامی که میتوانی باید قول و فعل مؤمن را حمل بر صحت، و به خیر و صلاح توجیه کنی و نباید به او بدبین و بد گمان باشی و امر او را بر فساد و بدی حمل نمائی، حتی اگر از دهان مؤمنی بوی شراب به مشامت رسید نباید به او سوء ‌ظن پیدا نی که او شراب خوره، و مرتکب فعل حرام گشته، ‌بلکه باید محمل خوبی برای آن بیابی مثلاً بگوئی که شاید طبق تجویز پزشک به منظور مداوا و درمان نوشیده و یا فساق او را مجبور به شرب خمر کرده‌اند و یا اشتباها بجای شیشه‌ی سرکه بطری شراب را برداشته و بدهان ریخته و هنگامی که متوجه شده که شراب است بلافاصله آنرا بیرون ریخته و حتی قطره‌ای هم فرو نبرده است.^
!!فرار از موضع تهمت:
((اسلام
)) از طرفی تهمت را حرام دانسته و از مؤمنان خواسته تا از سوء ظن به یکدیگر اجتناب ورزند و در صورت پیدایش سوء ظن به آن اعتنا نکنند و ترتیب اثر ندهند بلکه گفتار و کردار مؤمن را بر صحت و خوبی حمل نمایند و از طرف دیگر به مؤمنان دستور داده تا خود را در معرض تهمت قرار ندهند و از گفتن سخنان و اعمالی که موجب سوء ظن می‌شود پرهیز کنند تا مورد تهمت و افترا قار نیرند.
چنان
که امیر مؤمنان ـ علیه السلام ـ فرمود: کسی که خود را در معرض تهمت قرار دهد نباید کسی را که به او بد گمان می‌شود ملامت و نکوهش کند.
همچنین ((ام
ام صادق)) ـ علیه السلام ـ فرمود: کسی که به موضعی از مواضع تهمت برود و متهم شود نباید جز خودش را ملامت کند. و نیز امیر مؤمنان ـ علیه السلام ـ در وصیت به فرزندش امام مجتبی ـ علیه السلام ـ فرمود: از محل تهمت بر حذر باش و دوری کن، همچنین از مجلسی که به آن گمان بد برده می‌شود. و به همین جهت است که در اخبار و روایات تأکید شده که مؤمنان باید از دوستی و هم نشینی با فساق و گناهکاران بپرهیزند زیرا رابطه داشتن با آنان موجب می‌شود ه مرم نسبت به مؤمنان بدبین و در نتیجه به آن‌ها تهمت بزنند.
و نیز پیام
بر اکرم ـ صلّی الله علیه و آله و سلّم ـ فرمود: از مواضع تهمت بپرهیزید و خود هنگامی که در مسجد ((اعتکاف|معتکف)) بود و صفیه یکی از همسران پیامبر ه دیدن حضرت آمد، پیامبر هنگام مراجعت صفیه به منزل چند گامی او را همراهی و در ضمن با او گفتگو می‌کرد یکی از انصار آنان را دید حضرت به انصاری فرمود این صفیه همسر من است، و هدف پیامبر از بیان این مطلب دفع سوء ظن محتمل از طرف انصاری بود.
!!افتراء به خدا و رسول و ائمه:
تاکنون بحث درباره‎ی تهمت به مؤمنان بود و گفته شد که تهمت به مؤمن حرام است اما بدتر از آن اینست که انسان به خدا،
قرآن،رسول و ائمه اطهار تهمت بزند مثل اینکه برای خدا شریک قائل ود و یا منکر معاد باشد یا چیزی را که ائمه نگفته‌اند به آنان نسبت بدهد، احادیث جعلی و دروغین بسازد و یا رسالت پیامبر را دروغ پندارد و بگوید که او از طرف خدا مبعوث نشده و بدروغ ادعا نبوت نموده و یا بگوید پیامبر و ائمه به چیزی امر کرده‌اند که خدا به آن امر نکرده و چیزی را واجب دانسته‌اند که خدا آنرا واجب ندانسته است، و شکی نیست که دروغ پنداشتن رسالت پیامبر و تکذیب آن و نفی دعوت او، به انکار خدا و کفر برمی‌گردد و کسی که به پیغمبر نسبت دروغ بدهد و تهمت بزند و حکمی که در اسلام نیست به آن، نسبت دهد در واقع به خدا نسبت دروغ داده زیرا تکذیب رسول و ائمه و آیات الهی تکذیب خدا است و افتراء بر کسی که جز از طرف خدا سخن نمی‌گوید، افتراء به ذات الهی محسوب می‌شود چنانکه در روایتی امام صادق ـ علیه السّلام ـ به مردی از اهالی شام فرمود: سخن ما را بشنو و بر ما دروغ مبند زیرا سی که بر ما رباره‌ی چیزی دروغ بگوید بر پیامبر ـ صلّی الله علیه و آله و سلّم ـ دروغ بسته و کسی که بر پیامبر ـ صلّی الله علیه و آله و سلّم ـ دروغ ببندد به خدا دروغ بسته و خداوند چنین شخصی را عذاب می‌کند.
-
منب :

ق
آن کریم ،‌سوره حجرات ‌ آی 12
+مچنین بینی:
((رمت من))
 +!منابع:
 +*کافی، ج2، ص361؛
 +* البرهان، 4/208).
 +*وسائل الشیعه، ج8، ص603؛ عیون اخبار الرضا، ب 30
 +*البرهان، ج4، ص209؛ کافی، ج2، ص362؛ امالی، م50، ص304
 +*البرهان، ج3، ص128.

تاریخ شماره نسخه کاربر توضیح اقدام
 پنج شنبه 29 تیر 1385 [06:56 ]   8   یاسر ناظم نیا      جاری 
 چهارشنبه 14 تیر 1385 [15:08 ]   7   یاسر ناظم نیا      v  c  d  s 
 چهارشنبه 14 تیر 1385 [15:02 ]   6   یاسر ناظم نیا      v  c  d  s 
 چهارشنبه 14 تیر 1385 [14:58 ]   5   یاسر ناظم نیا      v  c  d  s 
 چهارشنبه 23 دی 1383 [09:28 ]   4   شکوفه رنجبری      v  c  d  s 
 یکشنبه 08 آذر 1383 [07:12 ]   3   شکوفه رنجبری      v  c  d  s 
 دوشنبه 11 آبان 1383 [05:22 ]   2   شکوفه رنجبری      v  c  d  s 
 دوشنبه 18 خرداد 1383 [09:43 ]   1   آزاده امیری      v  c  d  s 


ارسال توضیح جدید
الزامی
big grin confused جالب cry eek evil فریاد اخم خبر lol عصبانی mr green خنثی سوال razz redface rolleyes غمگین smile surprised twisted چشمک arrow



از پیوند [http://www.foo.com] یا [http://www.foo.com|شرح] برای پیوندها.
برچسب های HTML در داخل توضیحات مجاز نیستند و تمام نوشته ها ی بین علامت های > و < حذف خواهند شد..