منو
 صفحه های تصادفی
انتظار فرج
واریته
توصیه های بهداشتی در ماه رمضان
صفحه کلید
خنده
امام حسین علیه السلام و کرایه شتران برای سفر تا کربلا
واحد اقتصادی
پتانسیومتر
اندازه گیری
سروران بهشت و طاووس آن
 کاربر Online
545 کاربر online
تاریخچه ی: پرسپکتیو

تفاوت با نگارش: 1

Lines: 1-19Lines: 1-19
 {FANCYTABLE(border=0)}
~|~ ~w:5% {picture=cinema.gif width=50 } ~rs:5 ~|~
 {FANCYTABLE(border=0)}
~|~ ~w:5% {picture=cinema.gif width=50 } ~rs:5 ~|~
 ~h:5 ~cbgc:#cc0000 ~|~ ~cbgc:#cc0000 ~h:5 ~cbgc:#cc0000 ~|~ ~cbgc:#cc0000
  ~W:88% ::((تاریخ سینما))   ((سینما| سینماوتلویزیون))   ((گونه های سینمایی| گونه‌ها(ژانرها) ))   ((متحرک‌سازی))   ((فیلم‌سازی ساده))   ((معرفی کتاب‌های سینمایی |معرفی کتاب)) :: ~|~ ~w:7%  ~W:88% ::((تاریخ سینما))   ((سینما| سینماوتلویزیون))   ((گونه های سینمایی| گونه‌ها(ژانرها) ))   ((متحرک‌سازی))   ((فیلم‌سازی ساده))   ((معرفی کتاب‌های سینمایی |معرفی کتاب)) :: ~|~ ~w:7%
 ~h:5 ~cbgc:#cc0000 ~|~ ~cbgc:#cc0000 ~h:5 ~cbgc:#cc0000 ~|~ ~cbgc:#cc0000
 
~|~
 
~|~
 ~~brown:@#22:پرسپکتیو ( Perspective )#@~~ ~~brown:@#22:پرسپکتیو ( Perspective )#@~~
 ~W:85% ~cs:3 {picture=Perspective1.jpg width=260 height=210 align=LEFT width=50 }
این واژه در سینما ، ناظر بر شیوه به نمایش در آمدن اشیا و روابط فضایی آنها با یکدیگر در سطح صاف و تخت پرده است ، به این معنی که تماشاگر باید دوری و نزدیکی اشیا و فاصله آنها از یکدیگر را در تصویری که می بیند ، حس کند. از آنجا که در سینما ، تصویر سه بعدی واقعی به تصویری دو بعدی بدل می شود ، فیلم ساز باید برای خلق توهم عمق صحنه و یک فضای سه بعدی ، مراقب __پرسپکتیو__ باشد.

هر بیننده ای که تصویری را بر پرده سینما می بیند ، در ذهن خود برای آن عمق قائل می شود ، چون به این شیوه دیدن عادت کرده است ، اما فیلم ساز علاوه بر آنکه می تواند روی تخیل تماشاگر حساب کند ، در ضمن باید بکوشد که توهم عمق را در صحنه خلق کند و به آن حال و هوای واقعی بدهد.

پرسپکتیو صحنه و روابط فضایی اشیا عمدتا به عوامل زیر بستگی دارد :

@#17:~~purple:فاصله دوربین از صحنه :~~#@

با توجه به فاصله دوربین از صحنه ، می توان پرسپکتیو صحنه را کم یا زیاد کرد. از طرفی نیز ، دوربین متحرک در موازات شخصیت ها به صحنه عمق می بخشد و در ضمن مستمرا چشم انداز تصویر و روابط فضایی اشیا را عوض می کند و به این ترتیب نوعی پرسپکتیو تداومی ایجاد می کند.


 ~W:85% ~cs:3 {picture=Perspective1.jpg width=260 height=210 align=LEFT width=50 }
این واژه در سینما ، ناظر بر شیوه به نمایش در آمدن اشیا و روابط فضایی آنها با یکدیگر در سطح صاف و تخت پرده است ، به این معنی که تماشاگر باید دوری و نزدیکی اشیا و فاصله آنها از یکدیگر را در تصویری که می بیند ، حس کند. از آنجا که در سینما ، تصویر سه بعدی واقعی به تصویری دو بعدی بدل می شود ، فیلم ساز باید برای خلق توهم عمق صحنه و یک فضای سه بعدی ، مراقب __پرسپکتیو__ باشد.

هر بیننده ای که تصویری را بر پرده سینما می بیند ، در ذهن خود برای آن عمق قائل می شود ، چون به این شیوه دیدن عادت کرده است ، اما فیلم ساز علاوه بر آنکه می تواند روی تخیل تماشاگر حساب کند ، در ضمن باید بکوشد که توهم عمق را در صحنه خلق کند و به آن حال و هوای واقعی بدهد.

پرسپکتیو صحنه و روابط فضایی اشیا عمدتا به عوامل زیر بستگی دارد :

@#17:~~purple:فاصله دوربین از صحنه :~~#@

با توجه به فاصله دوربین از صحنه ، می توان پرسپکتیو صحنه را کم یا زیاد کرد. از طرفی نیز ، دوربین متحرک در موازات شخصیت ها به صحنه عمق می بخشد و در ضمن مستمرا چشم انداز تصویر و روابط فضایی اشیا را عوض می کند و به این ترتیب نوعی پرسپکتیو تداومی ایجاد می کند.


- @#17:~~purple:نوع عدسی مورد استفاده :~~#@

__فاصله کانونی عدسی__ در پرسپکتیو تصویر بسیار موثر است. معمولا هر چه فاصله کانونی عدسی کمتر باشد ، پرسپکتیو تصویر بیشتر و هر چه فاصله کانونی بیشتر باشد ، پرسپکتیو کمتر می شود. عدسی های با فاصله کانونی کم ، اشیاء نزدیک را بزرگ تر و اشیاء دور را کوچکتر نشان می دهند و این خود بسیار به پرسپکتیو تصویر کمک می کند ، در حالی که عدسی های با فاصله کانونی زیاد ، اشیاء موجود در فاصله های دور را بزرگ تر و لاجرم نزدیک تر نشان می دهند و در عین حال اشیاء نزدیک را به عقب می کشند و به این ترتیب از پرسپکتیو تصویر می کاهند.
__همچنین ببینید :__ ((عدسی دوربین فیلم برداری))



~W:85% ~cs:3 {picture=kanec1.jpg width=300 height=245 align=LEFT width=50 }
~W:85% ~cs:3 {picture=kane5.jpg width=200 height=220 align=LEFT width=50 }


~~brown:« دو نما از فیلم ((همشهری کین)) __( 1941- Citizen Kane )__ ، ساخته ((ارسن ولز)). در این دو نما از عدسی با فاصله کانونی کم استفاده شده و پرسپکتیو تصویر را افزایش داده. »~~










@#17:~~purple:میزان باز بودن دیافراگم :~~#@

بر اثر تجربه ثابت شده است ، هر چه دیافراگم دوربین بسته تر باشد ، پرسپکتیو تصویر بیشتر می شود.


@#17:~~purple:میزان نور :~~#@

از آنجا که نور زیاد سبب بسته شدن دیافراگم و درنتیجه افزایش پرسپکتیو می شود ، می توان آن را نیز به نوعی در تغییر پرسپکتیو موثر دانست. از طرفی نوع ((نورپردازی)) تصویر ، می تواند به نوعی در فضاسازی سه بعدی اثر بگذارد ، برای مثال نور پشتی سوژه را از پس زمینه جدا می کند و به این ترتیب در سه بعدی بودن تصویر موثر واقع می شود.



@#22:~~brown:چند نکته مهم در پرسپکتیو~~#@

@#22:~~brown:__•__~~#@ هر گاه زاویه تصویر مورد نظر __بسته__ باشد ، یعنی یکی از نماهای ((انواع نما |کلوزاپ)) ، ((انواع نما |مدیوم کلوزاپ)) یا ((انواع نما | اکستریم کلوزاپ)) ، باید پرسپکتیو تصویر را __کم__ کرد. زیرا معمولا دلیل فیلم ساز برای استفاده از این گونه نماها ، جلب توجه بیننده ، تنها به قسمتی از صحنه بوده و پرسپکتیو به این مسئله کمک می کند و سبب برجسته سازی آن بخش می شود.

@#22:~~brown:__•__~~#@ هر گاه زاویه تصویر مورد نظر __متوسط__ باشد برای مثال یکی از نماهای ((انواع نما |مدیوم شات)) و ((انواع نما |مدیوم لانگ شات)) ، باید پرسپکتیو صحنه را نیز __متوسط__ انتخاب کرد تا هم سوژه و هم اندکی از اطراف ان دارای وضوح خوب و روابط فضایی قابل قبول باشند.

@#22:~~brown:__•__~~#@ هرگاه زاویه تصویر __باز__ باشد مانند یکی از زوایای ((انواع نما |لانگ شات)) و ((انواع نما |اکستریم لانگ شات)) ، باید پرسپکتیو تصویر را __زیاد __کرد ، زیرا فیلم ساز به این دلیل از این نماها استفاده کرده که می خواسته توجه بیننده را به تمام صحنه جلب کند ، بنابراین باید پرسپکتیو را زیاد کرد تا همه عناصر موجود در قاب تصویر دارای وضوح خوب و ارتباط فضایی قابل قبول باشند.
+ @#17:~~purple:نوع عدسی مورد استفاده :~~#@

__فاصله کانونی عدسی__ در پرسپکتیو تصویر بسیار موثر است. معمولا هر چه فاصله کانونی عدسی کمتر باشد ، پرسپکتیو تصویر بیشتر و هر چه فاصله کانونی بیشتر باشد ، پرسپکتیو کمتر می شود. عدسی های با فاصله کانونی کم ، اشیاء نزدیک را بزرگ تر و اشیاء دور را کوچکتر نشان می دهند و این خود بسیار به پرسپکتیو تصویر کمک می کند ، در حالی که عدسی های با فاصله کانونی زیاد ، اشیاء موجود در فاصله های دور را بزرگ تر و لاجرم نزدیک تر نشان می دهند و در عین حال اشیاء نزدیک را به عقب می کشند و به این ترتیب از پرسپکتیو تصویر می کاهند.
__همچنین ببینید :__ ((عدسی دوربین فیلم برداری))



~W:85% ~cs:3 {picture=kanec1.jpg width=300 height=245 align=LEFT width=50 }
~W:85% ~cs:3 {picture=kane5.jpg width=200 height=205 align=LEFT width=50 }


~~brown:__« __دو نما از فیلم __همشهری کین__ __( 1941- Citizen Kane )__ ، ساخته ((ارسن ولز)). در این دو نما از عدسی با فاصله کانونی کم استفاده شده و پرسپکتیو تصویر را افزایش داده. __»__ ~~










@#17:~~purple:میزان باز بودن دیافراگم :~~#@

بر اثر تجربه ثابت شده است ، هر چه دیافراگم دوربین بسته تر باشد ، پرسپکتیو تصویر بیشتر می شود.


@#17:~~purple:میزان نور :~~#@

از آنجا که نور زیاد سبب بسته شدن دیافراگم و درنتیجه افزایش پرسپکتیو می شود ، می توان آن را نیز به نوعی در تغییر پرسپکتیو موثر دانست. از طرفی نوع ((نورپردازی)) تصویر ، می تواند به نوعی در فضاسازی سه بعدی اثر بگذارد ، برای مثال نور پشتی سوژه را از پس زمینه جدا می کند و به این ترتیب در سه بعدی بودن تصویر موثر واقع می شود.



@#22:~~brown:چند نکته مهم در پرسپکتیو~~#@

@#22:~~brown:__•__~~#@ هر گاه زاویه تصویر مورد نظر __بسته__ باشد ، یعنی یکی از نماهای ((انواع نما |کلوزاپ)) ، ((انواع نما |مدیوم کلوزاپ)) یا ((انواع نما | اکستریم کلوزاپ)) ، باید پرسپکتیو تصویر را __کم__ کرد. زیرا معمولا دلیل فیلم ساز برای استفاده از این گونه نماها ، جلب توجه بیننده ، تنها به قسمتی از صحنه بوده و پرسپکتیو به این مسئله کمک می کند و سبب برجسته سازی آن بخش می شود.

@#22:~~brown:__•__~~#@ هر گاه زاویه تصویر مورد نظر __متوسط__ باشد برای مثال یکی از نماهای ((انواع نما |مدیوم شات)) و ((انواع نما |مدیوم لانگ شات)) ، باید پرسپکتیو صحنه را نیز __متوسط__ انتخاب کرد تا هم سوژه و هم اندکی از اطراف ان دارای وضوح خوب و روابط فضایی قابل قبول باشند.

@#22:~~brown:__•__~~#@ هرگاه زاویه تصویر __باز__ باشد مانند یکی از زوایای ((انواع نما |لانگ شات)) و ((انواع نما |اکستریم لانگ شات)) ، باید پرسپکتیو تصویر را __زیاد __کرد ، زیرا فیلم ساز به این دلیل از این نماها استفاده کرده که می خواسته توجه بیننده را به تمام صحنه جلب کند ، بنابراین باید پرسپکتیو را زیاد کرد تا همه عناصر موجود در قاب تصویر دارای وضوح خوب و ارتباط فضایی قابل قبول باشند.
   
  {FANCYTABLE}  {FANCYTABLE}
   

تاریخ شماره نسخه کاربر توضیح اقدام
 شنبه 11 شهریور 1385 [06:28 ]   2   مهناز نظری      جاری 
 سه شنبه 17 مرداد 1385 [22:35 ]   1   مهناز نظری      v  c  d  s 


ارسال توضیح جدید
الزامی
big grin confused جالب cry eek evil فریاد اخم خبر lol عصبانی mr green خنثی سوال razz redface rolleyes غمگین smile surprised twisted چشمک arrow



از پیوند [http://www.foo.com] یا [http://www.foo.com|شرح] برای پیوندها.
برچسب های HTML در داخل توضیحات مجاز نیستند و تمام نوشته ها ی بین علامت های > و < حذف خواهند شد..