{FANCYTABLE(border=0)}
~cbgc:#3399FF
~|~ ~cbgc:#3399FF ~|~ ~cbgc:#3399FF~|~ ~cbgc:#3399FF
~w:30%
::ستم امرا بر مردم:: حکومتهای محلی عهد ملوک الطوایفی بیشتر به یک واحد فئودالیستی یا جماعت قبیلگی شباهت داشتند تا به یک دولت. بنابراین انها به معنی صحیح حکومتی نظام مند که هدفش ارامش و امنیت مردم باشد نبودند. بلکه خاندانها یا روسایی بودند که بیش ا ز هر چیز خواهان مصالح خود بودند.
در این راه فقهای مالکی – بیشتر مردم ((مذهب مالکی |مالکی مذهب)) بودند – نیز به امرا کمک میرساندندو ستم و جور انها را بر مردم عامی تو جیه میکردند.
:: نهضت ادبی و فکری اندلس با حمایت امرائ طوایف :: امرای طوائف با وجود انهمه ستم و طغیان ، دارای برخی صفات نیکو هم بودند . از جمله انکه از علم و ادب حمایت میکردند.
بسیاری از امرا و روسای این عهد ، خود از جمله بزرگان شعرا و علما بودند. و کاخ هایشان جایگاه اهل شعر و ادب بود.
((شعر اندلسی)) در این عهد رشد و رونق می یابد . چنانکه از دوره های قبل پیشی می گیرد.
(( دانش و هنر در عهد ملوک الطوایف اول اندلس | دانش و هنر در این عهد )) ~|~
::
1.((شهرهادراندلس|شهرها))
2.((جنگ هادراندلس|جنگ ها))
3.((وسعت سرزمین هادراندلس|وسعت سرزمین ها))
4.((ارتش هادراندلس|ارتش ها))
5.((نظام های اداریدراندلس|نظام های اداری))
6.((رسوم و آئین ها دراندلس|رسوم و آئین ها ))
::~|~ ~w:30%
::دربارهای مهم و تاثیر گذار در جریان نهضت ادبی و فکری :: از میان این دربارها سه تای انها به سبب مشارکتشان در نهضت ادبی و شعری به نوعی خاص از دیگران ممتازنند:
دربار ((بنی عباد ))در ((اشپیلیه ))
دربار ((بنی الافطس )) در(( بطلیوس ))
دربار ((بنی صمادح )) در ((المریه)) .
::ویژگی کلی دوره ملوک الطوائف ::دولتهای طوائف آمیزه هایی از ضعف و قوت بوده اند : ضعف بنای سیاسی و نظامی و قوت میراث مادی و معنوی : انحلال عمومی اجتماعی و پیشرفت در خشان فکری .
انچه بیش از همه در این امیزه متناقض جلب نظر میکند ضعف روحیه دینی و میهنی بود.به طوریکه در میان امت اندلس و در تاریخ ان حتی در بدترین ایام اشوب نیز سابقه نداشت.
نهضت فکری و ادبی عصر ملوک الطوائف تا روی کار امدن مرابطون از شکفتگی خاصی بر خوردار بود .
مرابطون رنگ خشونت و بدویت داشتند و از جنبه فکری بشدت مرتجع بودند. با مظاهر تمدن رفیع اندلس خصومت می ورزیدند و با قدرت یافتن ایشان ، ستاره دولت تفکر و دانش روی به افول نهاد .
در این دوره مجالس و محافل پر رونق ادبی تعطیل شد. با وجود این در عصر ایشان باز هم خردک شرری از دوره قبل وجود داشت.
~|~ ~rs:2 ~cbgc:#66CCFF
::
((تاریخ اندلس|اندلس))
((قرطبه))
((قرناطه -گرانادا))
((جنوب فرانسه))
((تاریخ اسلام|جهان اسلام))
::~w:10%
:: واقعا چرا ؟ کسی به من جواب بدهد :: 1.((چطور شد که میان مناطق مختلف جهان اسلام ، اندلس تا این حد از لحاظ فرهنگی و علمی رشد یافت ؟))
2.((مراوده اندلس پیشرفته و مهد علوم و فرهنگ با اروپای قرون وسطی به چه نحوی بود ؟))
3.((مسیحیان اسپانیا چه واکنشی نسبت به رواج فرهنگ و علوم در اندلس داشتند ؟))
4.((چرا مسیحیان اسپانیا بعد از شکست مسلمانان ، حمام ها را خراب می کردند ؟ مگر چه مسئله ای با شستشو داشتند ؟))
5.((بقایای تمدن اندلس در اسپانیا مسیحی چه تأثیراتی برجای گذ اشت ؟)) ~|~
1.((جامعه و تمدن اسلامی بصورت یک پارچه ، از رود سند در هندوستان تا آن سوی اروپا و اندلس ، چه فضایی برای دانشمندان و اهل فرهنگ فراهم می نمود ؟ مراوده ای گسترده میان انبوهی فرهنگ ها ، اقوام و ملل گوناگون ، از هندی تا ایرانی و ارمنی و گرجی و عرب و آفریقای و اهالی اندلس؟!! ~|~
:: 1.((معماری در اندلس|معماری))
2.((علوم در اندلس|علوم))
3.((دین در اندلس|دین))
4.((فنون در اندلس|فنون))
5.((هنر در اندلس|هنر))
6.((شهرسازی در اندلس|شهرسازی))
7.((نژادها در اندلس|نژادها))
8.((مهاجرت ها در اندلس|مهاجرت ها)) :: ~|~
1.((باستان شناسی))(در حیطه شناخت تمدن ها ، فرهنگ ها و اقوام منقرض شده )
2.((فلسفه تاریخ))
2.((زبان شناسی))( شناخت لهجه ها و گویش های پیشینیان )
~|~ ~|~
{FANCYTABLE}