| ~cbgc:#3399FF
~|~ ~cbgc:#3399FF ~|~ ~cbgc:#3399FF~|~ ~cbgc:#3399FF | | ~cbgc:#3399FF
~|~ ~cbgc:#3399FF ~|~ ~cbgc:#3399FF~|~ ~cbgc:#3399FF |
- | ~w:30% ::ستم امرا بر مردم:: حکومتهای محلی عهد ملوک الطوایفی بیشتر به یک واحد فئودالیستی یا جماعت قبیلگی شباهت داشتند تا به یک دولت. بنابراین نها به معنی صحیح حکومتی نظام مند که هدفش ارامش و امنیت مردم باشد نبودند. بلکه خاندانها یا روسایی بودند که بیش ا ز هر چیز خواهان مصالح خود بودند. در این راه فقها ی مالکی – بیشتر مردم مالکی مذهب بودند – نیز به امرا کمک میرساندندو ستم و جور انها را بر مردم عامی تو جیه میکردند.
:: نهضت ادبی و فکری اندلس با حمایت امرائ طوایف :: امرای طوائف با وجود انهمه ستم و طغیان دارای برخی صفات نیکو هم بودند . از جمله انکه از علم و ادب حمایت میکردند. چرا که بسیاری از امرا و روسای این عهد ، خود از جمله ابر شعرا و علما بودند. و کاخ هایشان جایگاه اهل شعر و ادب بود. شعر اندلسی در این عهد رشد و رونق می یابد چنانکه از دوره های قبل پیشی می گیرد. (( دانش و هنر در عهد ملوک الطوایف اول اندلس | دانش و هنر در این عهد )) ~|~
:: 1.((شهرهادراندلس|شهرها)) 2.((جنگ هادراندلس|جنگ ها)) 3.((وسعت سرزمین هادراندلس|وسعت سرزمین ها)) 4.((ارتش هادراندلس|ارتش ها)) 5.((نظام های اداریدراندلس|نظام های اداری)) 6.((رسوم و آئین ها دراندلس|رسوم و آئین ها )) ::~|~ ~w:30%
::دربارهای مهم و تاثیر گذار در جریان نهضت ادبی و فکری :: از میان این دربارها سه تای انها به سبب مشارکتشان در نهضت ادبی و شعری به نوعی خاص از دیگران ممتازنند: دربار ((بنی عباد ))در ((اشپیلیه ))دربار ((بنی الافطس )) در(( بطلیوس ))و دربار ((بنی صمادح )) در ((المریه)) .
::ویژگی کلی دوره ملوک الطوائف ::
خلاصه انکه دولتها طوائف آ میزهای از ضعف و قوت بوده اند : ضعف بنای سیاسی و نظامی و قوت میراث مادی و معنوی : انحلال عمومی اجتماعی و پیشرفت در خشان فکری . و انچه بیش از همه در این امیزه متناقض جلب نظر میکند ضعف روحیه دینی و میهنی بود.به طوریکه در میان امت اندلس و در تاریخ ان حتی در بدترین ایام اشوب نیز سابقه نداشت.
نهضت فکری و ادبی عصر ملوک الطوائف تا روی کار امدن مرابطون از شکفتگی خاصی بر خوردار بود.مرابطون رنگ خشونت و بدویت داشتند و از جنبه فکری بشدت مرتجع بودند. با مظاهر تمدن رفیع اندلس خصومت می ورزیدند و با قدرت یافتن ایشان ، ستاره دولت تفکر و دانش روی به افول نهاد . مجالس و محافل پر رونق ادبی تعطیل شد. با وجود این در عصر ایشان باز هم خردک شرری از دوره قبل وجود داشت. ~|~ ~rs:2 ~cbgc:#66CCFF
::
((تاریخ اندلس|اندلس))
((قرطبه))
((قرناطه -گرانادا))
((جنوب فرانسه))
((تاریخ اسلام|جهان اسلام))
::~w:10% |
+ | ~w:30% ::ستم امرا بر مردم:: حکومتهای محلی عهد ملوک الطوایفی بیشتر به یک واحد فئودالیستی یا جماعت قبیلگی شباهت داشتند تا به یک دولت. نها به معنی صحیح حکومتی نظام مند که هدفش ارامش و امنیت مردم باشد نبودند. بلکه خاندانها یا روسایی بودند که بیش ا ز هر چیز خواهان مصالح خود بودند. در این راه فقهای مالکی – بیشتر مردم ((مذهب مالکی |مالکی مذهب)) بودند – نیز به امرا کمک میرساندندو ستم و جور انها را بر مردم عامی تو جیه میکردند.
:: نهضت ادبی و فکری اندلس با حمایت امرائ طوایف :: امرای طوائف با وجود انهمه ستم و طغیان ، دارای برخی صفات نیکو هم بودند . از جمله انکه از علم و ادب حمایت میکردند. بسیاری از امرا و روسای این عهد ، خود از جمله زرا شعرا و علما بودند. و کاخ هایشان جایگاه اهل شعر و ادب بود.
((شعر اندلسی)) در این عهد رشد و رونق می یابد . چنانکه از دوره های قبل پیشی می گیرد.
(( دانش و هنر در عهد ملوک الطوایف اول اندلس | دانش و هنر در این عهد )) ~|~
:: 1.((شهرهادراندلس|شهرها)) 2.((جنگ هادراندلس|جنگ ها)) 3.((وسعت سرزمین هادراندلس|وسعت سرزمین ها)) 4.((ارتش هادراندلس|ارتش ها)) 5.((نظام های اداریدراندلس|نظام های اداری)) 6.((رسوم و آئین ها دراندلس|رسوم و آئین ها )) ::~|~ ~w:30%
::دربارهای مهم و تاثیر گذار در جریان نهضت ادبی و فکری :: از میان این دربارها سه تای انها به سبب مشارکتشان در نهضت ادبی و شعری به نوعی خاص از دیگران ممتازنند: دربار ((بنی عباد ))در ((اشپیلیه )) دربار ((بنی الافطس )) در(( بطلیوس )) دربار ((بنی صمادح )) در ((المریه)) .
::ویژگی کلی دوره ملوک الطوائف ::
دولتهای طوائف آمیزه هایی از ضعف و قوت بوده اند : ضعف بنای سیاسی و نظامی و قوت میراث مادی و معنوی : انحلال عمومی اجتماعی و پیشرفت در خشان فکری . انچه بیش از همه در این امیزه متناقض جلب نظر میکند ضعف روحیه دینی و میهنی بود.به طوریکه در میان امت اندلس و در تاریخ ان حتی در بدترین ایام اشوب نیز سابقه نداشت.
نهضت فکری و ادبی عصر ملوک الطوائف تا روی کار امدن مرابطون از شکفتگی خاصی بر خوردار بود .
مرابطون رنگ خشونت و بدویت داشتند و از جنبه فکری بشدت مرتجع بودند. با مظاهر تمدن رفیع اندلس خصومت می ورزیدند و با قدرت یافتن ایشان ، ستاره تفکر و دانش روی به افول نهاد .
در این دوره مجالس و محافل پر رونق ادبی تعطیل شد. با وجود این در عصر ایشان باز هم خردک شرری از دوره قبل وجود داشت. ~|~ ~rs:2 ~cbgc:#66CCFF
::
((تاریخ اندلس|اندلس))
((قرطبه))
((قرناطه -گرانادا))
((جنوب فرانسه))
((تاریخ اسلام|جهان اسلام))
::~w:10% |
| :: واقعا چرا ؟ کسی به من جواب بدهد :: 1.((چطور شد که میان مناطق مختلف جهان اسلام ، اندلس تا این حد از لحاظ فرهنگی و علمی رشد یافت ؟)) 2.((مراوده اندلس پیشرفته و مهد علوم و فرهنگ با اروپای قرون وسطی به چه نحوی بود ؟)) 3.((مسیحیان اسپانیا چه واکنشی نسبت به رواج فرهنگ و علوم در اندلس داشتند ؟)) 4.((چرا مسیحیان اسپانیا بعد از شکست مسلمانان ، حمام ها را خراب می کردند ؟ مگر چه مسئله ای با شستشو داشتند ؟)) 5.((بقایای تمدن اندلس در اسپانیا مسیحی چه تأثیراتی برجای گذ اشت ؟)) ~|~ 1.((جامعه و تمدن اسلامی بصورت یک پارچه ، از رود سند در هندوستان تا آن سوی اروپا و اندلس ، چه فضایی برای دانشمندان و اهل فرهنگ فراهم می نمود ؟ مراوده ای گسترده میان انبوهی فرهنگ ها ، اقوام و ملل گوناگون ، از هندی تا ایرانی و ارمنی و گرجی و عرب و آفریقای و اهالی اندلس؟!! ~|~
:: 1.((معماری در اندلس|معماری)) 2.((علوم در اندلس|علوم)) 3.((دین در اندلس|دین)) 4.((فنون در اندلس|فنون)) 5.((هنر در اندلس|هنر)) 6.((شهرسازی در اندلس|شهرسازی)) 7.((نژادها در اندلس|نژادها)) 8.((مهاجرت ها در اندلس|مهاجرت ها)) :: ~|~
1.((باستان شناسی))(در حیطه شناخت تمدن ها ، فرهنگ ها و اقوام منقرض شده ) 2.((فلسفه تاریخ)) 2.((زبان شناسی))( شناخت لهجه ها و گویش های پیشینیان ) ~|~ ~|~ | | :: واقعا چرا ؟ کسی به من جواب بدهد :: 1.((چطور شد که میان مناطق مختلف جهان اسلام ، اندلس تا این حد از لحاظ فرهنگی و علمی رشد یافت ؟)) 2.((مراوده اندلس پیشرفته و مهد علوم و فرهنگ با اروپای قرون وسطی به چه نحوی بود ؟)) 3.((مسیحیان اسپانیا چه واکنشی نسبت به رواج فرهنگ و علوم در اندلس داشتند ؟)) 4.((چرا مسیحیان اسپانیا بعد از شکست مسلمانان ، حمام ها را خراب می کردند ؟ مگر چه مسئله ای با شستشو داشتند ؟)) 5.((بقایای تمدن اندلس در اسپانیا مسیحی چه تأثیراتی برجای گذ اشت ؟)) ~|~ 1.((جامعه و تمدن اسلامی بصورت یک پارچه ، از رود سند در هندوستان تا آن سوی اروپا و اندلس ، چه فضایی برای دانشمندان و اهل فرهنگ فراهم می نمود ؟ مراوده ای گسترده میان انبوهی فرهنگ ها ، اقوام و ملل گوناگون ، از هندی تا ایرانی و ارمنی و گرجی و عرب و آفریقای و اهالی اندلس؟!! ~|~
:: 1.((معماری در اندلس|معماری)) 2.((علوم در اندلس|علوم)) 3.((دین در اندلس|دین)) 4.((فنون در اندلس|فنون)) 5.((هنر در اندلس|هنر)) 6.((شهرسازی در اندلس|شهرسازی)) 7.((نژادها در اندلس|نژادها)) 8.((مهاجرت ها در اندلس|مهاجرت ها)) :: ~|~
1.((باستان شناسی))(در حیطه شناخت تمدن ها ، فرهنگ ها و اقوام منقرض شده ) 2.((فلسفه تاریخ)) 2.((زبان شناسی))( شناخت لهجه ها و گویش های پیشینیان ) ~|~ ~|~ |