منو
 کاربر Online
442 کاربر online
تاریخچه ی: ویتامین B12

در حال مقایسه نگارشها

نگارش واقعی نگارش:12

مقدمه

ویتامین B12 یکی از ویتامینهای محلول در آب است. این ویتامین که کوبالامین نیز نامیده می‌شود برای کمک به رشد و عملکرد طبیعی سلولهای بدن نیاز است. مخصوصا این ویتامین برای سلامت مغز استخوان و سیستم عصبی ، مهم و ضروری است. مصرف ناکافی این ویتامین منجر به یک بیماری به نام کم خونی مگالوبلاستیک می‌شود که منجر به دریافت ناکافی اکسیژن توسط سلولها و ایجاد اختلالات سیستم عصبی می‌شود. این ویتامین بسیار حساس است و به سرعت تخریب می‌شود . تحمل نور ، حرارت و مواد اسیدی و قلیایی را ندارد.



تصویر

ساختمان شیمیایی
این ویتامین دارای وزن مولکولی 1500 دالتون و حاوی 4 درصد کبالت است. از نظر ساختمان شیمیایی شباهت خاصی به هسته تتراپیرولی ولی پورفیرین در هموگلوبین دارد. با این تفاوت که اولا کبالت جایگزین آهن شده است ثانیا دو حلقه از حلقه‌های پیرولی به جای اینکه توسط یک اتم کربن و یا یک ریشه متنیل به هم اتصال یابند مستقیما با یکدیگر پیوند حاصل می‌کنند و به علت وجود این اختلافات این هسته را کورفیرین می‌نامند.

خواص فیزیولوژیک

فقدان ویتامین B12 در انسان که بیشتر به علت اختلال در عمل جذب ویتامین رخ می‌دهد باعث بروز کم خونی وخیم و پیدایش گویچه‌های سرخ غیر طبیعی از نوع مگالوبلاست در خون می‌گردد. عامل اصلی بروز این بیماری فقدان ویتامین B12 می‌باشد و تجویز این ویتامین باعث بهبودی کلیه عوارض بیماری اعم از کم خونی ، گوارشی و عصبی می‌گردد.

در بیماران مبتلا به این نوع کم خونی تجویز ویتامین از طریق دهان موثر واقع نگردیده و می‌بایست ویتامین را به صورت تزریق تجویز نمود. در شیره معده شخص سالم عاملی وجود دارد که سبب جذب ویتامین می‌گردد و این عامل در شیره مبتلایان به این نوع کم خونی مشاهده نمی‌شود. وجود اسید هیدروکلریک شیره معده نیز برای انجام عمل جذب ویتامین ضروری است.



تصویر

فعالیت کو آنزیمی

کو آنزیمی که حاوی این ویتامین است کوبامید نام دارد. کو آنزیم فوق در واکنشهای کربوکسیلاسیون و بویژه در عمل جابجا کردن در داخل مولکول شرکت می‌جوید. این ویتامین نیز دارای نقشی شبیه به اسید فولیک بوده و هر دو ویتامین در عمل نقل و انتقال ریشه یک کربن‌دار شرکت می‌کنند. ویتامین B12 در عمل احیای ریشه یک کربن‌دار فرمیل و تبدیل آن به ریشه متیل شرکت می‌نماید. اسید فولیک و ویتامین B12 تواما در ایجاد ریشه یک کربن‌دار و انتقال آن بر روی ترکیبات مختلف شرکت می‌کنند و برای عمل بیوسنتز اسید نوکلئیک و انجام هر نوع تقسیم سلولی ضروری هستند.

نقش ویتامین B12

  • ویتامین B12 در تولید سلولهای بدن نقش دارد و نقش آن مانند اسید فولیک، شرکت در همانند سازی ژنهای هسته سلول است. تکثیر سلولی در دستگاه گوارش ، مغز استخوان و بافت عصب با کمک ویتامین B12 صورت می‌گیرد. اگر ویتامین B12 دریافت نکنیم ظرف حدود یکسال ذخیره موجود در کبد تمام شده و تولید سلولی در اندامهای یاد شده دچار اختلال می‌شود.

  • ویتامین B12 در دستگاه گوارش به تولید سلولهای مخاطی دیواره کمک می‌کند. اگر ویتامین B12 نباشد زبان متورم و سرخ‌رنگ می‌شود و اختلالات گوارشی مثل اسهال بروز می‌کند.




تصویر

  • ویتامین B12 در مغز استخوان موجب تولید سلولهای خونی می‌گردد. در صورت کمبود این ویتامین گلبولهای قرمز بزرگتر از حد طبیعی شده، زود از بین می روند و فرد مبتلا به کم خونی مگالوبلاستیک می‌شود.

  • ویتامین B12 در بافت عصبی نقش تولید سلولهای رشته‌های عصبی را عهده‌دار است. کمبود این ویتامین اختلالات عصبی را به همراه دارد که کرخی و لرزش بدن است و سوزش در پاها نیز احساس می‌شود.

منابع ویتامین B12

ویتامین B12 جذب شده مدتی طولانی در بدن انسان باقی میماند و دفع آن کند است. این ویتامین توسط باکتریهای موجود در دستگاه گوارشی نشخوارکنندگان و همچنین توسط باکتریهای روده ای انسان سنتز میشود که قسمتی از آن قابل جذب است. نیاز روزانه انسان متوسط به ویتامین B12 حدود 3 میکروگرم است. میزان این ویتامین در کبد نشخوارکنندگان به 40 میکروگرم درصد گرم برآورد شده است. در گوشت ، شیر ،‌پنیر و تخم مرغ نیز این ویتامین وجود دارد. مواد غذایی گیاهی عاری یا فقیر از این ویتامین هستند.

مباحث مرتبط با عنوان



img/daneshnameh_up/8/82/mahi.jpg

ویتامین B12 نیز کوبالامین نامیده میشود. برای کمک به رشد و عملکرد طبیعی سلولهای بدن نیاز روزانه به مصرف این ویتامین داریم. مخصوصاً این ویتامین برای سلامت مغز استخوان (جایی که سلولهای خونی تشکیل میشود) و سیستم عصبی ، مهم و ضروری است. مصرف ناکافی اینویتامین منجر به یک بیماری به نام کم خونی پرنیشیوز میشود که منجر به دریافت ناکافی اکسیژن توسط سلولها و ایجاد اختلالات سیستم عصبی میشود. افراد پا به سن گذاشته بیشتر در معرض خطر کم خونی پرنیشیوز هستند زیرا افزایش سن باعث کاهش میزان ویتامین B12 دریافتی از طریق غذا میشود.
این ویتامین بسیار حساس است و به سرعت تخریب می شود . تحمل نور ، حرارت و مواد اسید ی و قلیایی را ندارد . حتی در بدن هم به سرعت تخریب می شود . در حقیقت اگر وسیله خاصی برای انتقال آن به خون وجود نداشت ما اصلاً ویتامین B12 دریافت نمیکردیم.

اما این وسیله خاص


با خوردن غذای حاوی این ویتامین و ورود آن به دهان همزمان یک عامل پروتئینی ترشح می شود که به ویتامین B12 متصل می شود و محافظت از آن را تا ابتدای روده بر عهده می گیرد . در مرحله بعد باز هم محافظ دیگری ، به نام فاکتور داخلی Intrensic factorوجود دارد که یک عاملی پروتئینی برای محافظت از ویتامین B12 در برابر محیط های اسیدی و قلیایی به شمار می رود . فاکتور داخلی مثل گاردی محکم ، ویتامین B12 را صحیح و سالم تا دیواره روده رسانده و آنرا به خون منتقل می کند . در خون نیز 2 عامل دیگر موجود است که دست ویتامین B12 را گرفته به کبد ، استخوانها و سایر اندامها می برد.

نقش ویتامین B12


  • ویتامین B12 در تولید سلولهای بدن نقش دارد و نقش آن مانند اسید فولیک، شرکت در همانند سازی ژن های هسته سلول است . تکثیر سلولی در دستگاه گوارش ، مغز استخوان و بافت عصب با کمک ویتامین B12 صورت می گیرد . اگر ویتامین B12 دریافت نکنیم ظرف حدود یکسال ذخیره موجود در کبد تمام شده و تولید سلولی در اندامهای یاد شده دچار اختلال می شود .
  • ویتامین B12 در دستگاه گوارش به تولید سلولهای مخاطی دیواره کمک می کند. اگر ویتامین B12 نباشد زبان متورم و سرخرنگ می شود و اختلالات گوارشی مثل اسهال بروز می کند .
  • ویتامین B12 در مغز استخوان موجب تولید سلولهای خونی می گردد، در صورت کمبود ویتامینB12 ، ژنهای موجود در گلبولهای قرمز بزرگتر از حد طبیعی شده ، زود از بین می روند و فرد مبتلا به کم خونی مگالوبلاستیک می شود .
  • ویتامین B12 در بافت عصبی نقش تولید سلولهای رشته های عصبی را عهده دار است. کمبود ویتامین B12 اختلالات عصبی را به همراه دارد که کرخی و لرزش بدن است و سوزش در پاها نیز احساس می شود .
  • در صورتیکه تعدادی ازعلائم کمبود B12 ، در شما بروز کرد به پزشک مراجعه کرده و با آزمایش خون میزان ویتامین B12 و اسید فولیک خونتان را کنترل کنید .
  • مهمترین استفاده ویتامین B12 در درمان علایم و نشانه های کم خونی پرنیشوز است. این علایم شامل: ضعیفی، رنگ پریدگی، نشانه های عصبی نظیر سوزن سوزن شدن و سوزش دست ها و پاها، عدم تعادل، گیجی از دست دادن حافظه و کج خلقی است.
  • تحقیقات اخیر مشخص کرده است که ویتامین B12 در جلوگیری از بیماریهای قلبی دخالت دارد. افرادی که ترکیبی از اسید فولیک، ویتامین B12 و ویتامین B6 استفاده می کنند سطح خونی پایینی از هوموسیستئین (که به نظر می رسد مرتبط با خطر بیشتر برای بیماری قلبی باشد) دارند.

کمبود ویتامین B12


کمبود ویتامین B12 در افرادی که رژیم گیاهیMegaloblastic animia صرف دارند و شیر و تخم مرغ نمیخورند ، بروز می کند زیراویتامین B12 فقط درمنابع غذایی حیوانی موجود است . در افراد کهنسال که ترشح اسید معده و فاکتور داخلی کاهش می یابد ، کمبود ویتامین B12 عارض می شود ، در واقع رنگ زرد چهره، زبان سرخ و ناتوانیهای عصبی را در نتیجه این کمبود می دانند . میزان مورد نیاز بدن یک فرد بزرگسال 2 میکرو گرم است که در زمان بارداری و شیر دهی نیاز فرد بیشتر می شود . افرادی که جراحی معده انجام داده اند و بخشی از معده ، تمام معده یا قسمت انتهای روده آنها ( ایلئوم ) برداشته شده است ، و کسانی که از قرصهای درمان کننده زخم دستگاه گوارش استفاده می کنند بیشتر در معرض کمبود ویتامین B12 هستند .

منابع غذایی



البته معمولا در پروسه پخت مواد غذایی 70 درصد از ویتامین از دست می رود ؛ به کار گیری روش مناسب پخت بسیار مهم است ، برای پخت هرگز نباید از جوش شیرین استفاده کرد .
ویتامین B12 در غذاهای حاوی پروتئین حیوانی وجود دارد. غنی ترین منبع این ویتامین جگر و قلوه است. دیگر منابع خوب برای این ویتامین شامل شیر، تخم مرغ، ماهی وپنیر است.

اشکال دیگر


ویتامین B12در فرم ویتامینی سیانوکوبالامین نیز یافت میشود. ویتامینB12 به صورت قرص، ژل یا در مولتی ویتامین (قابل جویدن و به صورت قطره مایع)، فرم B کمپلکس یا به تنهایی وجود دارد.

نحوه مصرف


برای جلوگیری از اختلالات ناشی از کمبود ویتامین B12، بزرگسالان باید روزانه 2 میکروگرم از این ویتامین استفاده کنند. افرادی که رژیم غذایی شان شامل گوشت، شیر و دیگر فرآورده های لبنی است، میزان نیاز روزانه آنها برطرف شده نیازی به مصرف مکمل ویتامینی ندارند. گیاهخوارانی که فرآورده های پروتئین حیوانی مصرف نمی کنند مکمل های ویتامینی را ترجیحاً بعد از غذا باید مصرف کنند. خانم های حامله 2/2 میکروگرم از ویتامینB12 و خانم های شیرده 6/2 میکروگرم از این ویتامین روزانه باید مصرف کنند. قبل از دادن هرگونه مکمل ویتامین B12 به بچه ها با پزشک مشورت کنید. افراد پا به سن گذاشته روزانه بیش از 2 میکروگرم ویتامین B12 نیاز دارند زیرا توانایی جذب ویتامین B12 با افزایش سن کاهش می یابد. افراد مسن باید در مورد میزان مصرف روزانه این ویتامین با پزشک مشورت کنند.

موارد احتیاط


ویتامین B12 غیرسمی است، اما در مصرف بیش از 2 میکروگرم آن در روز، اثر مفید شناخته شده ای وجود ندارد.

تداخل های احتمالی


جذب ویتامین B12 به وسیله مصرف مت فورمین که برای درمان افزایش قند خون استفاده میشود، کاهش می یابد. همچنین مصرف زیاد ویتامین C نیز(500 میلی گرم یا بیشتر) باعث تخریب این ویتامین میشود.

در صورت ابتلا به کم خونی ناشی از کمبود ویتامین B12


  • مصرف مکمل یا تزریق ویتامین B12 طبق دستور پزشک ضروری است .
  • در رژیم غذایی خود مواد حاوی ویتامین B12 فراوان تغذیه کنید .
  • مصرف دیگر مکمل های ویتامینی بیش از نیاز ( ویتامین C ،ویتامین B) نیز می تواند موجب کاهش ویتامین B12 در بدن شود .

تأمین ویتامین B12 بدن


با خوردن غذایی که ، دارای 100 گرم گوشت قرمز یا 200 تا 300 گرم گوشت مرغ است و مصرف 2 لیوان شیر یا ماست درروز ، ویتامین B12 مورد نیاز ما تأمین می شود .
بانوان باردار و افراد مسن نیز با مصرف مرتب جگر می توانند ، ویتامین B12 مورد نیازشان را تأمین کنند


تاریخ شماره نسخه کاربر توضیح اقدام
 شنبه 20 اسفند 1384 [20:01 ]   13   سمیه فارابی اصل      جاری 
 سه شنبه 24 آذر 1383 [18:39 ]   12   طه محمدی      v  c  d  s 
 دوشنبه 23 آذر 1383 [18:46 ]   11   طه محمدی      v  c  d  s 
 دوشنبه 23 آذر 1383 [18:43 ]   10   طه محمدی      v  c  d  s 
 دوشنبه 23 آذر 1383 [18:41 ]   9   طه محمدی      v  c  d  s 
 دوشنبه 23 آذر 1383 [12:17 ]   8   طه محمدی      v  c  d  s 
 دوشنبه 23 آذر 1383 [12:14 ]   7   طه محمدی      v  c  d  s 
 یکشنبه 22 آذر 1383 [13:56 ]   6   طه محمدی      v  c  d  s 
 یکشنبه 22 آذر 1383 [11:10 ]   5   طه محمدی      v  c  d  s 
 چهارشنبه 18 آذر 1383 [08:29 ]   4   طه محمدی      v  c  d  s 
 سه شنبه 17 آذر 1383 [18:19 ]   3   طه محمدی      v  c  d  s 
 سه شنبه 17 آذر 1383 [18:14 ]   2   طه محمدی      v  c  d  s 
 سه شنبه 17 آذر 1383 [18:12 ]   1   طه محمدی      v  c  d  s 


ارسال توضیح جدید
الزامی
big grin confused جالب cry eek evil فریاد اخم خبر lol عصبانی mr green خنثی سوال razz redface rolleyes غمگین smile surprised twisted چشمک arrow



از پیوند [http://www.foo.com] یا [http://www.foo.com|شرح] برای پیوندها.
برچسب های HTML در داخل توضیحات مجاز نیستند و تمام نوشته ها ی بین علامت های > و < حذف خواهند شد..