تاریخچه ی:
هدف نبوت ها و بعثت ها
تفاوت با نگارش: 1
| + | شک نیست که پیامبران برای هدایت مردم به راه راست و برای سعادت و نجات مردم و خیر و صلاح و فلاح مردم مبعوث شده اند . |
| + | در ((فرهنگنامه قرآن|قرآن کریم)) ضمن اینکه به همه این معانی اشاره یا تصریح شده ، در معنی و در مفهوم مشخص ذکر شده که می رساند هدف اصلی ، این دو امر است : یعنی همه تعلیمات پیامبران مقدمه است برای این امر دو امر . |
| + | آن دو امر عبارتست از : |
| + | *شناختن خدا و نزدیک شدن به او |
| + | *و دیگر برقراری ((عدل)) و قسط در جامعه بشری. |
| + | ::{picture=17.jpg}:: |
| + | دعوت به سوی خدا تنها چیزی است که می تواند هدف اصلی به شمار آید . دعوت به خدا و شناختن او و نزدیک شدن به او یعنی دعوت به ((توحید نظری)) و ((توحید عملی)) فرد و اقامه ((عدل)) و قسط در جامعه یعنی برقرار ساختن توحید عملی اجتماعی. |
| + | در این جا چند گونه می توان نظر داد: |
| + | |
| + | 1-پیامبران از نظر هدف دوگانه(ثنوی) بوده اند، یعنی دو مقدمه مستقل داشته اند، یکی از این دو مقصد به زندگی اخروی و سعادت اخروی بشر مربوط است (توحید نظری و توحید عملی فردی ) و دیگری به ((سعادت)) دنیوی او (توحید اجتماعی ) . پیامبران از آن نظر که در اندیشه سعادت دنیوی بشر بوده اند به توحید اجتماعی پرداخته اند و از آن جهت که می خواستند سعادت اخروی بشر را تامین کنند به توحید نظری و توحید عملی فردی که صرفاً روحی و ذهنی است پرداخته اند. |
| + | |
| + | 2-هدف اصلی، توحید اجتماعی است. توحید نظری و توحید عملی فردی مقدمه لازم توحید اجتماعی است. توحید نظری مربوط به شناخت خداوند است. |
| + | 3-هدف اصلی، شناختن خدا و نزدیک شدن و رسیدن به اوست. توحید اجتماعی مقدمه و وسیله وصول به این هدف عالی است زیرا در ((جهان بینی)) توحیدی، جهان ماهیت «از اویی» و «به سوی اویی» دارد از این رو کمال انسان در رفتن به سوی او و نزدیک شدن به اوست. |
| + | |
| + | 4-نظریه چهارم این است که همچنان که در نظریه سوم آمده است غایت انسان و ((کمال انسان))، بلکه غایت و کمال واقعی هر موجودی، در حرکت به سوی خدا خلاصه می شود و بس. |
| + | ادعای اینکه پیامبران از نظر هدف ثنوی بوده اند شرک لا یغفر است همچنان که ادعای اینکه هدف نهایی پیامبران فلاح دنیوی است و فلاح دنیوی جز برخورداری از مواهب طبیعت و زندگی در سایه ((عدل)) و ((آزادی)) و برابری و برادری نیست، ماده پرستی است ولی برخلاف نظریه سوم ارزشهای اجتماعی و اخلاقی با اینکه مقدمه و وسیله وصول به ارزش اصیل و یگانه انسان یعنی خداشناسی و خداپرستی است فاقد ارزش ذاتی نیستند . ارزشهای اخلاقی و اجتماعی نسبت به معرفت حق و پرستش حق، از نوع دوم است. |
| + | ::{picture=yunus6.gif}:: |
| + | ~~darkviolet:اگر اطلاعات بیشتری می خواهید حتما سری به فیشهای زیر بزنید:~~ |
| ((دین برنامه مدون پیامبران)) | | ((دین برنامه مدون پیامبران)) |
| ((علل پیدایش دین)) | | ((علل پیدایش دین)) |
| ((دین یا ادیان)) | | ((دین یا ادیان)) |
| ((ویژگیهای دین)) | | ((ویژگیهای دین)) |
| ((قلمرو علم و دین)) | | ((قلمرو علم و دین)) |
| ((نیازمندی انسان به دین)) | | ((نیازمندی انسان به دین)) |
| ((انحصار دین به آخرت)) | | ((انحصار دین به آخرت)) |
- | ((اخلاق وسیره فردی پیامبر)) | |
- | ((نقد شبهات به شخصیت پیامبر)) | |
- | ((معجزات پیامبر)) | |
- | ((برخی از شخصیت های مقابل پیامبر)) | |
- | ((اصول خدشه ناپذیر پیامبر)) | |
| ((تفاوت پیامبران با مصلحان اجتماعی و نوابغ)) | | ((تفاوت پیامبران با مصلحان اجتماعی و نوابغ)) |
- | ((عومل رشد نهضت یامبر)) ((آاب معارت و واط اجتماعی)) />((اسام ، آخرین ین)) ((مراتب یمان)) ((فاوت اسلام با سایر ادین)) />((آ کتاب هایت)) ((مشخصات ظاری قآن)) ((شنیی با ترجمه و مفاهیم قرآن)) ((آشنایی با برخی از تفلسیر قرآن شیعه)) |
+ | ((عمت یژی اتای یمبان)) ((لم غیب ویژگی دیگ یبان)) ((خاتی)) ((ن نبوی))
|