منو
 کاربر Online
773 کاربر online
تاریخچه ی: هدف نبوتها و بعثتها

تفاوت با نگارش: 1

Line: 1Lines: 1-18
- شك نيست كه پيامبران براي هدايت مردم به راه راست و براي سعادت و نجات مردم و خير و صلاح و فلاح مردم مبعوث شده اند. در قرآن كريم ضمن اينكه به همه ي اين معاني اشاره يا تصريح شده، دو معني و دو مفهوم مشخص ذكر شده كه مي رساند هدف اصلي، اين 2 امر است: يعني همه ي تعليمات پيامبران مقدمه اي است براي اين دو امر. آ 2 عبارتست از: شناختن خدا و نزديك شدن به او و ديگر برقراري عدل و قسط در جامعه ي بشري. دعوت به سوي خدا تنها چيزي است كه مي تواند هدف اصلي به شمار آيد. دعوت به خدا و شناختن او و نزديك شدن به او يعني دعوت به توحيد عملي اجتماعي. در ين جا چند گونه مي توان نظر داد: 1- پيامبران از نظر هدف ثنوي بوده اند، يعني 2 مقصد مستقل داشته اند: يكي از اين دو مقصد به زندگي اخروي و سعادت اخروي بشر مربوط است ( توحيد نظري و توحيد عملي فردي) و ديگري بر سعادت دنيوي او ( توحيد اجتماعي). پيامبران از آن نظر كه در انديشه ي سعادت دنيوي بشر بوده اند به توحيد اجتماعي پرداخته اند و از آن جهت كه مي خواسته سعادت اخروي بشر را تامين كنند به توحيد نظري و توحيد عملي فردي كه صرفاً روحي و ذهني است پرداخته اند. 2- هدف اصلي، توحيد اجتماعي است. توحيد نظري و توحيد عملي فردي مقدمه ي لازم توحيد اجتماعي است. توحيد نظري مربوط به شناخت خداوند است. 3- هدف اصلي، شناختن خدا و نزديك شدن و رسيدن به اوست. توحيد اجتماعي مقدمه و وسيله ي وصول به اين هدف عالي است زيرا در جهان بين توحيدي، جهان ماهيت " ازاويي" و " به سوي اويي" دارد از اين رو كمال انسان در رفتن به سوي او و نزديك شدن به اوست. 4- نظريه ي چهارم اين است كه همچنين كه در نظريه سوم آمده است غايت انسان و كمال انسان، بلكه غايت و كمال واقعي هر موجودي، در حركت به سوي خدا خلاصه مي شود و بس. ادعاي اينكه پيامبران از نظر هدف ثنوي بوده اند شرك لايغفر است هم چنان كه ادعاي اينكه هدف نهايي پيامبران فلاح دنيوي است و فلاح دنيوي جز بر خورداري از مواهب طبيعت و زندگي در سايه ي عدل و آزادي و برابري و برادري نيست، ماده پرستي است ولي برخلاف نظريه سوم ارزش هاي اجتماعي و اخلاقي با اينكه مقدمه و وسيله ي وصول به ارزش اصيل و يگانه ي انسان يعني خداشناسي و خداپرستي است فاقد ارزش ذاتي نيستند. ارزش هاي اخلاقي و اجتماعي نسبت به معرفت حق و پرستش حق، از نوع دوم است. + شك نيست كه پيامبران براي هدايت مردم به راه راست و براي سعادت و نجات مردم و خير و صلاح و فلاح مردم مبعوث شده اند. در قرآن كريم ضمن اينكه به همه ي اين معاني اشاره يا تصريح شده، دو معني و دو مفهوم مشخص ذكر شده كه مي رساند هدف اصلي، اين 2 امر است،يعني همه ي تعليمات پيامبران مقدمه اي است براي اين دو امرک عبارتست از:
~~green:
شناختن خدا و نزديك شدن به او /> برقراري عدل و قسط در جامعه ي بشري~~.

دعوت به سوي خدا تنها چيزي است كه مي تواند هدف اصلي به شمار آيد. دعوت به خدا و شناختن او و نزديك شدن به او يعني دعوت به توحيد عملي اجتماعي.
در ين جا چند گونه مي توان نظر داد:
1- پيامبران از نظر هدف ثنوي بوده اند، يعني دو مقصد مستقل داشته اند:
يكي از اين دو مقصد به زندگي اخروي و سعادت اخروي بشر مربوط است ( توحيد نظري و توحيد عملي فردي)
ديگري بر سعادت دنيوي او ( توحيد اجتماعي). پيامبران از آن نظر كه در انديشه ي سعادت دنيوي بشر بوده اند به توحيد اجتماعي پرداخته اند و از آن جهت كه مي خواسته سعادت اخروي بشر را تامين كنند به توحيد نظري و توحيد عملي فردي كه صرفاً روحي و ذهني است پرداخته اند.

2- هدف اصلي، توحيد اجتماعي است. توحيد نظري و توحيد عملي فردي مقدمه ي لازم توحيد اجتماعي است. توحيد نظري مربوط به شناخت خداوند است.

3- هدف اصلي، شناختن خدا و نزديك شدن و رسيدن به اوست. توحيد اجتماعي مقدمه و وسيله ي وصول به اين هدف عالي است زيرا در جهان بين توحيدي، جهان ماهيت " ازاويي" و " به سوي اويي" دارد از اين رو كمال انسان در رفتن به سوي او و نزديك شدن به اوست.

4- نظريه ي چهارم اين است كه همچنين كه در نظريه سوم آمده است:
__::^
غايت انسان و كمال انسان، بلكه غايت و كمال واقعي هر موجودي، در حركت به سوي خدا خلاصه مي شود و بس. ^::__ادعاي اينكه پيامبران از نظر هدف ثنوي بوده اند ===شرك لايغفر است=== هم چنان كه ادعاي اينكه هدف نهايي پيامبران فلاح دنيوي است و فلاح دنيوي جز بر خورداري از مواهب طبيعت و زندگي در سايه ي عدل و آزادي و برابري و برادري نيست، ===ماده پرستي است. === />ولي برخلاف نظريه سوم ارزش هاي اجتماعي و اخلاقي با اينكه مقدمه و وسيله ي وصول به ارزش اصيل و يگانه ي انسان يعني خداشناسي و خداپرستي است فاقد ارزش ذاتي نيستند.
===
ارزش هاي اخلاقي و اجتماعي نسبت به معرفت حق و پرستش حق، از نوع دوم است===.

تاریخ شماره نسخه کاربر توضیح اقدام
 شنبه 31 تیر 1385 [09:29 ]   3   محمد ورهرام      جاری 
 شنبه 31 تیر 1385 [09:29 ]   2   محمد ورهرام      v  c  d  s 
 یکشنبه 28 فروردین 1384 [03:40 ]   1   محمد ورهرام      v  c  d  s 


ارسال توضیح جدید
الزامی
big grin confused جالب cry eek evil فریاد اخم خبر lol عصبانی mr green خنثی سوال razz redface rolleyes غمگین smile surprised twisted چشمک arrow



از پیوند [http://www.foo.com] یا [http://www.foo.com|شرح] برای پیوندها.
برچسب های HTML در داخل توضیحات مجاز نیستند و تمام نوشته ها ی بین علامت های > و < حذف خواهند شد..