تاریخچه ی:
نیلز بوهر
تفاوت با نگارش: 3
|
| |
|
| |
| {img src=img/daneshnameh_up/c/c9/nbohr2.jpg} | | {img src=img/daneshnameh_up/c/c9/nbohr2.jpg} |
| | | | |
|
| !تولد بوهر | | !تولد بوهر |
| "__نیلز هنریک دیوید بوهر__" در سال 1885 و در __کپنهاک__ و __دانمارک__ به دنیا آمد. پدر او ، "__کریستیان بوهر__" استاد فیزیولوژی __دانشگاه کپنهاک__ و مادرش "__الن آلدر بوهر__" دختر یک خانواده یهودی دانمارکی سرشناس در مراکز بانکی و پارلمانی بود. خانواده بوهر کلیسارو نبودند. ولی زن خانواده بر خلاف یهودی بودنش توافق کرده بود که بچهها مسیحی بار آورده شوند. | | "__نیلز هنریک دیوید بوهر__" در سال 1885 و در __کپنهاک__ و __دانمارک__ به دنیا آمد. پدر او ، "__کریستیان بوهر__" استاد فیزیولوژی __دانشگاه کپنهاک__ و مادرش "__الن آلدر بوهر__" دختر یک خانواده یهودی دانمارکی سرشناس در مراکز بانکی و پارلمانی بود. خانواده بوهر کلیسارو نبودند. ولی زن خانواده بر خلاف یهودی بودنش توافق کرده بود که بچهها مسیحی بار آورده شوند. |
| !ورود به دانشگاه | | !ورود به دانشگاه |
| __بوهر__ در سال 1903 در رشته ((فیزیک)) دانشگاه کپنهاک نامنویسی کرد. | | __بوهر__ در سال 1903 در رشته ((فیزیک)) دانشگاه کپنهاک نامنویسی کرد. |
| !فعالیتهای علمی بوهر در دانشگاه | | !فعالیتهای علمی بوهر در دانشگاه |
| در دانشگاه ، __نیلز__ با انجام آزمایشهایی درباره __نیروی کشش سطحی آب__ و اندازه گیری آن ((نیرو)) خود را ممتاز کرد و توانست به پاس انجام آن کار ، مدال طلای آکادمی علوم و ادبیات دانمارک را به دست آورد. وی در سال 1911 با نوشتن تزی درباره __نظریه الکتروی فلزات__ ( که تاکید آن بر نارساییهای __فیزیک کلاسیک__ در توضیح رفتار ((ماده)) در سطح اتمی بود )، درجه دکترای خود را دریافت کرد. | | در دانشگاه ، __نیلز__ با انجام آزمایشهایی درباره __نیروی کشش سطحی آب__ و اندازه گیری آن ((نیرو)) خود را ممتاز کرد و توانست به پاس انجام آن کار ، مدال طلای آکادمی علوم و ادبیات دانمارک را به دست آورد. وی در سال 1911 با نوشتن تزی درباره __نظریه الکتروی فلزات__ ( که تاکید آن بر نارساییهای __فیزیک کلاسیک__ در توضیح رفتار ((ماده)) در سطح اتمی بود )، درجه دکترای خود را دریافت کرد. |
| !آشنایی با رادرفورد | | !آشنایی با رادرفورد |
| نوشتن آن تز ، آغاز تمرکز اندیشه وی بر روی موضوع تحقیق بقیه دوره زندگی خود بود. __بوهر__ در __انگلستان__ ، پس از همکاری مختصری با "__ج.ج تامسون__" در __کمبریج__ ، رهسپار آزمایشگاه "__((رادرفورد))__" در __منچستر__ شد. داشتن رابطه با __رادرفورد__ ، سرمشق حیات علمی بعدی او شد. آن دو از همان نخستین ملاقات با یکدیگر دوست شدند و تا پایان عمر ، دوستانی نزدیک باقی ماندند.
در واقع رادرفورد بود که بوهر را به بالاترین تراز پژوهش در زمینه ((فیزیک)) آورد. | | نوشتن آن تز ، آغاز تمرکز اندیشه وی بر روی موضوع تحقیق بقیه دوره زندگی خود بود. __بوهر__ در __انگلستان__ ، پس از همکاری مختصری با "__ج.ج تامسون__" در __کمبریج__ ، رهسپار آزمایشگاه "__((رادرفورد))__" در __منچستر__ شد. داشتن رابطه با __رادرفورد__ ، سرمشق حیات علمی بعدی او شد. آن دو از همان نخستین ملاقات با یکدیگر دوست شدند و تا پایان عمر ، دوستانی نزدیک باقی ماندند.
در واقع رادرفورد بود که بوهر را به بالاترین تراز پژوهش در زمینه ((فیزیک)) آورد. |
| !استفاده از الگوی هستهای اتم | | !استفاده از الگوی هستهای اتم |
| __بوهر__ که در درک اهمیت نظری شگرف و ارزش انکشافی الگوی هستهای ((اتم)) که در سال 1910 توسط __رادرفورد__ وضع شده بود، ذهنی تند و تیز داشت، از آن استفاده کرد تا نکات زیر را روشن سازد:
| | __بوهر__ که در درک اهمیت نظری شگرف و ارزش انکشافی الگوی هستهای ((اتم)) که در سال 1910 توسط __رادرفورد__ وضع شده بود، ذهنی تند و تیز داشت، از آن استفاده کرد تا نکات زیر را روشن سازد:
|
| #خواص شیمیایی یک اتم از جمله جای آْن در ((جدول تناوبی)) ، بستگی به ((آرایش الکترونی عناصر|آرایش الکترونهای)) آن دارد.
| | #خواص شیمیایی یک اتم از جمله جای آْن در ((جدول تناوبی)) ، بستگی به ((آرایش الکترونی عناصر|آرایش الکترونهای)) آن دارد.
|
| #خواص ((رادیواکتیویته|رادیو اکتیو)) (پرتوزا) با ((هسته)) مرتبط است.
| | #خواص ((رادیواکتیویته|رادیو اکتیو)) (پرتوزا) با ((هسته)) مرتبط است.
|
| #((ایزوتوپ|ایزوتوپها)) متناظرند با اتمهایی که دارای الکترونهای یکسان اما هستههای جرمی متفاوتند.
| | #((ایزوتوپ|ایزوتوپها)) متناظرند با اتمهایی که دارای الکترونهای یکسان اما هستههای جرمی متفاوتند.
|
| #فروپاشی پرتوزا ، بار هسته و در نتیجه تعداد الکترونها و هویت شیمیایی اتم را تغییر میدهد. | | #فروپاشی پرتوزا ، بار هسته و در نتیجه تعداد الکترونها و هویت شیمیایی اتم را تغییر میدهد. |
| !کشف رابطه میان عدد اتمی و تعداد الکترونها | | !کشف رابطه میان عدد اتمی و تعداد الکترونها |
| __بوهر__ سپس به نحوه تعیین ماهیت دقیق رابطه میان ((عدد اتمی)) یک ((عنصر)) که فشرده و خلاصه ای از رفتار شیمیایی آن به شمار میرود و تعداد الکترونهای موجود در اتم پی برد. | | __بوهر__ سپس به نحوه تعیین ماهیت دقیق رابطه میان ((عدد اتمی)) یک ((عنصر)) که فشرده و خلاصه ای از رفتار شیمیایی آن به شمار میرود و تعداد الکترونهای موجود در اتم پی برد. |
| !بازگشت به دانمارک | | !بازگشت به دانمارک |
| __بوهر__ در سال 1912 به __دانمارک__ بازگشت و به سمت دانشیاری فیزیک دانشگاه کپنهاک منصوب شد. | | __بوهر__ در سال 1912 به __دانمارک__ بازگشت و به سمت دانشیاری فیزیک دانشگاه کپنهاک منصوب شد. |
| !ازدواج | | !ازدواج |
- | او پس از شکل گیری حرفه آینده اش در ((کپنهاک)) با "__مارگارت نورلند__" ازدواج کرد. ازدواج آن دو ، پیوندی محکم و پر از خوشبختی از آب درآمد و برای بوهر ، منبع مادامالعمر وفاق و قوت شد. زن و شوهر ، شش فرزند پسر پیدا کردند که چهار تن از آنها به سن بلوغ و بالاتر از آن رسیدند. |
+ | او پس از شکل گیری حرفه آینده اش در کپنهاک با "__مارگارت نورلند__" ازدواج کرد. ازدواج آن دو ، پیوندی محکم و پر از خوشبختی از آب درآمد و برای بوهر ، منبع مادامالعمر وفاق و قوت شد. زن و شوهر ، شش فرزند پسر پیدا کردند که چهار تن از آنها به سن بلوغ و بالاتر از آن رسیدند. |
| !مدل اتمی بوهر | | !مدل اتمی بوهر |
| __بوهر__ در پی استقرار در کپنهاک به اندیشه درباره جنبه های نظری مدل اتم هستهدار __رادرفورد__ ادامه داد. این مدل ، مانند ((منظومه شمسی)) بسیار کوچک با هسته ای در میان به مثابه خورشید و الکترونهایی در حال گردش به گرد آن به مثابه سیارات بود. فیزیکدانان ، آن را در کل پذیرفته بودند. اما در آن اشکال بزرگی هم که امروزه آن را یک ناهنجاری میخوانند، میدیدند.
به موجب نظریه الکترومغناطیس ، ذره باردار و چرخانی مانند الکترون ، باید در هر دوره گردش مقداری انرژی به صورت تابش پخش و در نتیجه بخشی از ((انرژی)) خود را از دست بدهد. طبق تئوری ، در چنین حالتی دایره مسیر باید مارپیچ وار تنگ و تنگتر شده ، الکترون سرانجام به درون هسته سقوط میکند. اما این وضع پیش نمیآید و الکترونها به داخل هسته فرو نمی ریزند و اتم به مدت نامحدود پایدار باقی میماند. ناهنجاری بدین سان ، در مغایرت رفتار الکترون با پیشبینی نظریه الکترومغناطیس بود.
__بوهر__ برای یافتن توضیح مسئله ، شیوه تازه ای بکار برد و گفت: __تئوری بیتئوری__. الکترون تا زمانی که به چرخش ادامه میدهد، هیچ تابشی از خود به بیرون نمیفرستد. او این را در حالی می گفت که نظریه و شواهد آزمایشگاهی ، هر دو نشان می دادند که وقتی هیدروژن حرارت ببیند، از خود نور تابش میکند و عقیده این بود که آن نور ، از الکترون اتم هم تابش میشود. __بوهر__ در سال 1913 ، با آن روش به تجسم ساختاری برای اتم دست یافت. | | __بوهر__ در پی استقرار در کپنهاک به اندیشه درباره جنبه های نظری مدل اتم هستهدار __رادرفورد__ ادامه داد. این مدل ، مانند ((منظومه شمسی)) بسیار کوچک با هسته ای در میان به مثابه خورشید و الکترونهایی در حال گردش به گرد آن به مثابه سیارات بود. فیزیکدانان ، آن را در کل پذیرفته بودند. اما در آن اشکال بزرگی هم که امروزه آن را یک ناهنجاری میخوانند، میدیدند.
به موجب نظریه الکترومغناطیس ، ذره باردار و چرخانی مانند الکترون ، باید در هر دوره گردش مقداری انرژی به صورت تابش پخش و در نتیجه بخشی از ((انرژی)) خود را از دست بدهد. طبق تئوری ، در چنین حالتی دایره مسیر باید مارپیچ وار تنگ و تنگتر شده ، الکترون سرانجام به درون هسته سقوط میکند. اما این وضع پیش نمیآید و الکترونها به داخل هسته فرو نمی ریزند و اتم به مدت نامحدود پایدار باقی میماند. ناهنجاری بدین سان ، در مغایرت رفتار الکترون با پیشبینی نظریه الکترومغناطیس بود.
__بوهر__ برای یافتن توضیح مسئله ، شیوه تازه ای بکار برد و گفت: __تئوری بیتئوری__. الکترون تا زمانی که به چرخش ادامه میدهد، هیچ تابشی از خود به بیرون نمیفرستد. او این را در حالی می گفت که نظریه و شواهد آزمایشگاهی ، هر دو نشان می دادند که وقتی هیدروژن حرارت ببیند، از خود نور تابش میکند و عقیده این بود که آن نور ، از الکترون اتم هم تابش میشود. __بوهر__ در سال 1913 ، با آن روش به تجسم ساختاری برای اتم دست یافت. |
| |
| {img src=img/daneshnameh_up/b/b6/Bohr4.jpg} | | {img src=img/daneshnameh_up/b/b6/Bohr4.jpg} |
| | | | |
|
| !چگونگی رفتار الکترون از دیدگاه بوهر | | !چگونگی رفتار الکترون از دیدگاه بوهر |
| __بوهر__ در توضیح چگونگی رفتار الکترون ، از وجود رابطه جدیدی بین ((ماده)) و ((نور)) سخن به میان آورد و گفت که الکترون در رفتن از مداری به مدار دیگر انرژی ، بصورت بسته یا پیمانههایی از انرژی تشعشعی جذب یا تابش میکند ( چیزی که امروزه __((فوتون))__ یا __کوانتوم نور__ نامیده میشود ). هر چه طول موج نور تابیده کمتر باشد، انرژی فوتون آن بیشتر است.
هیدروژن ، سه خط طیفی روشن به رنگهای قرمز ، سبز متمایل به آبی و آبی دارد. __بوهر__ تشریح کرد که خطوط رنگی واضح طیف ، همان تابشهای اتم هیدروژن هستند. نور قرمز هنگامی تابش میشود که الکترون از مدار سوم به مدار دوم بجهد و نور سبز متمایل به آبی مربوط به جهش الکترون از مدار چهارم به دوم است. در آغاز ، بسیاری از فیزیکدانان مسنتر ، از جمله __ج.ج. تامسون__ در باره درستی نظریه بوهر تردید کردند. اما __رادرفورد__ ، از حامیان آن شد، بطوریکه نظریه جدید سرانجام پذیرفته شد. | | __بوهر__ در توضیح چگونگی رفتار الکترون ، از وجود رابطه جدیدی بین ((ماده)) و ((نور)) سخن به میان آورد و گفت که الکترون در رفتن از مداری به مدار دیگر انرژی ، بصورت بسته یا پیمانههایی از انرژی تشعشعی جذب یا تابش میکند ( چیزی که امروزه __((فوتون))__ یا __کوانتوم نور__ نامیده میشود ). هر چه طول موج نور تابیده کمتر باشد، انرژی فوتون آن بیشتر است.
هیدروژن ، سه خط طیفی روشن به رنگهای قرمز ، سبز متمایل به آبی و آبی دارد. __بوهر__ تشریح کرد که خطوط رنگی واضح طیف ، همان تابشهای اتم هیدروژن هستند. نور قرمز هنگامی تابش میشود که الکترون از مدار سوم به مدار دوم بجهد و نور سبز متمایل به آبی مربوط به جهش الکترون از مدار چهارم به دوم است. در آغاز ، بسیاری از فیزیکدانان مسنتر ، از جمله __ج.ج. تامسون__ در باره درستی نظریه بوهر تردید کردند. اما __رادرفورد__ ، از حامیان آن شد، بطوریکه نظریه جدید سرانجام پذیرفته شد. |
| !سایر فعالیتهای علمی بوهر | | !سایر فعالیتهای علمی بوهر |
| __بوهر__ در سال 1913 ، سه مقاله در باره ساختار اتم منتشر کرد که یکی از آنها مقاله درباره ساختمان اتم و مولکول بود. او سالهای 1914 تا 1916 را در منچستر گذارنید و یکبار دیگر در آنجا تحت حمایت __رادرفورد__ بکار پرداخت. پس از آن در سال 1916 ، تصدی کرسی استادی فیزیک __دانشگاه کپنهاک__ به او پیشنهاد شد. وی به قصد قبول آن به __دانمارک__ بازگشت و تا پایان عمر ، مدیر آن مؤسسه باقی ماند. | | __بوهر__ در سال 1913 ، سه مقاله در باره ساختار اتم منتشر کرد که یکی از آنها مقاله درباره ساختمان اتم و مولکول بود. او سالهای 1914 تا 1916 را در منچستر گذارنید و یکبار دیگر در آنجا تحت حمایت __رادرفورد__ بکار پرداخت. پس از آن در سال 1916 ، تصدی کرسی استادی فیزیک __دانشگاه کپنهاک__ به او پیشنهاد شد. وی به قصد قبول آن به __دانمارک__ بازگشت و تا پایان عمر ، مدیر آن مؤسسه باقی ماند. |
| !همچنین ببینید | | !همچنین ببینید |
| *((اتم)) | | *((اتم)) |
| *((اتم اولیه)) | | *((اتم اولیه)) |
| + | *((اتم بوهر و رادرفورد)) |
| *((الکترون)) | | *((الکترون)) |
| *((پروتون)) | | *((پروتون)) |
| *((رادرفورد)) | | *((رادرفورد)) |
| *((فوتون)) | | *((فوتون)) |
- | *((مدل اتمی بوهر)) |
+ | *((مدل اتمی بور|مدل اتمی بوهر)) *((نظریه بوهر)) |
| *((نوترون)) | | *((نوترون)) |
| *((هسته)) | | *((هسته)) |