منو
 کاربر Online
972 کاربر online
تاریخچه ی: نیاز به مباحث الفاظ

در حال مقایسه نگارشها

نگارش واقعی نگارش:1

نگاه اجمالی

انسان از قدیم الایام برای ایجاد ارتباط با همنوعان خویش و نیز برای انتقال آرای و نظرهای خود از الفاظ استفاده نموده است، که این الفاظ بیشتر به گونه تصویری یا نوشتاری و یا به صورت شفاهی و زبانی بوده است... .

اکنون که عصر ارتباطات و فناوری است، این منطق است که می‌تواند الفاظ را به خوبی بررسی نماید و احکام آنها را در قالب معینی به ما ارائه دهد تا با تنظیم افکار صحیح خود راه غلط و اشتباه را ببندیم. لازم است قبل از اینکه وارد بحث الفاظ شویم، به طور مختصر دو اصطلاح وجود حقیقی و وجود اعتباری را توضیح دهیم.

وجود حقیقی

منظور از حقیقی بودن وجود اینست که این وجود تابع اراده انسان نیست و انسان در جعل آنها هیچگونه نقشی ندارد، به عبارت دیگر انسان نمی‌تواند در وجود آنها دخل و تصرف نماید(وجود اشیاء).

وجود اعتباری

مقصود از اعتباری بودن وجود اینست که این وجود تابع اراده انسان می‌باشد و جعل و قرارداد آنها وابسته به اراده انسانی می‌باشد و به اصطلاح این وجود تابع دخل و تصرف و خواسته انسانی است.

انواع وجود حقیقی

  • وجود خارجی :
    همان وجود حقیقی شی در خارج است بمانند وجود خودمان و وجود آن اشیائی که در پیرامون ماست: «سنگ ، خورشید ، انسان ، حیوان و ...».

  • وجود ذهنی :
    آدمی قوه‌ای دارد که صورتهای اشیاء درآن نقش می‌بندد که به نام قوه ذهنی نام دارد که همان علم به اشیاء خارجی و مفاهیم است. بطورکلی:«نقش بستن صورت شی در ذهن را وجود ذهنی می‌نامند».

انواع وجود اعتباری و قراردادی

  • وجود لفظی :
    آنچه که به زبان خود بیان می‌کنیم، مانند اینکه بگوئیم هشت ، پنج و... وجود لفظی نام دارد. توضیح این مطلب اینکه شیوه ابتدائی برای عرض مطالب و مفاهیم حاضر ساختن اشیا است تا شخص مقابل با یکی از حواس خود آن را درک نماید که این کار پرمشقّت و طاقت‌فرسائی است لذا خداوند انسان را قادر به ادای حروف و ترکیب آنها نمود تا به جای آن معانی الفاظ را بیاورد. این رابطه بین لفظ و معنی چنان پیوند عمیقی با هم خورده‌اند که در منطق به عنوان «وجود لفظ ، وجود معناست» مشهور است.

  • وجود کتبی :
    یعنی آنچه را که می‌گوئیم بنویسیم مثلا به سه حرف (پ و ن و ج). از وجود کتبی برای رساندن معنا و مفاهیم به کسانی که در مجلس حضور ندارند و یا درآینده بوجود خواهند آمد استفاده می‌شود. با توجه به اینکه بین وجود کتبی و وجود لفظی رابطه‌ای وجود دارد می‌توان چنین گفت که؛ «وجود خط وجودی برای لفظ است به تبع آن ، وجودی برای معنا است».

سخن آخر

بطور کلی برای هر چیز چهار مرتبه وجود است: دو وجود حقیقی و دو وجود اعتباری و دو وجود قراردادی که هر کدام از انواع حقیقی و اعتباری پیوند خاصی با همدیگر دارند. به عبارت دیگر وجود کتبی دلالت بر وجود لفظی می‌کند و وجود لفظی دلالت بر وجود ذهنی و وجود ذهنی دلالت بر وجود عینی یا خارجی می‌کند.
{picture=td>











مباحث مرتبط با عنوان


نگاه اجمالی

انسان از قدیم الایام برای ایجاد ارتباط با همنوعان خویش و نیز برای انتقال آرای ونظرهای خود از الفاظ استفاده نموده است,که این الفاظ بیشتر به گونة تصویری یا نوشتاری و یا به صورت شفاهی و زبانی بوده است... .

اکنون که عصر ارتباطات و فن آوری است,این منطق است که می تواند الفاظ را به خوبی بررسی نماید و احکام آنها را درقالب معینی به ما ارائه دهد تا با تنظیم افکارصحیح خود راه غلط واشتباه را ببندیم.لازم است قبل ازاینکه وارد بحث الفاظ شویم به طورمختصردواصطلاح وجودِ حقیقی و وجودِاعتباری را توضیح دهیم.

وجودِ حقیقی

منظور از حقیقی بودن وجود اینست که این وجود تابع ارادةانسان نیست و انسان در جعل آنها هیچگونه نقشی ندارد,به عبارت دیگر انسان نمی تواند در وجود آنها دخل و تصرف نماید(وجود اشیاء)

وجود اعتباری

مقصود از اعتباری بودن وجود اینست که این وجود تابع ارادة انسان می باشد و جعل و قرارداد آنها وابسته به ارادة انسانی می باشد و به اصطلاح این وجود تابع دخل و تصرف وخواستة انسانی است.

انواع وجود حقیقی

  • وجود خارجی:همان وجود حقیقی شی در خارج است بمانندوجود خودمان و وجود آن اشیائی که در پیرامون ماست: «سنگ,خورشید, انسان, حیوان و ...».
  • وجود ذهنی:آدمی قوه ای داردکه صورتهای اشیاء درآن نقش می بنددکه به نام قوةذهنی نام داردکه همان علم به اشیاءِ خارجی ومفاهیم است. بطورکلی:«نقش بستن صورت شی در ذهن را وجود ذهنی می نامند».

انواع وجود اعتباری و قراردادی

  • وجود لفظی:آنچه که به زبان خود بیان می کنیم,مانند اینکه بگوئیم هشت,پنج و... وجود لفظی نام دارد.توضیح این مطلب اینکه شیوة ابتدائی برای غرض مطالب و مفاهیم حاضرساختن اشیاء است تا شخص مقابل با یکی از حواس خود آن را درک نماید که این کار پرمشقّت و طاقت فرسائی است لذا خداوند انسان را قادر به ادای حروف و ترکیب آنها نمود تا به جای آن معانی,الفاظ را بیاورد.این رابطه بین لفظ و معنی چنان پیوند عمیقی با هم خورده اند که در منطق به عنوان«وجود لفظ,وجود معناست»مشهور است.
  • وجودکتبی:یعنی آنچه را که می گوئیم بنویسیم مثلاً به سه حرف (پ و ن و ج).از وجود کتبی برای رساندن معنا ومفاهیم به کسانی که در مجاس حضورندارند و یا درآینده بوجود خواهند آمد استفاده میشود.با توجه به اینکه بین وجودکتبی و وجودلفظی رابطه ای وجود دارد میتوان چنین گفت که؛«وجود خط وجودی برای لفظ است به تبع آن,وجودی برای معنا است».

سخن آخر

بطورکلی برای هر چیزچهارمرتبه وجود است:دو وجود حقیقی و دو وجوداعتباری و دو وجود قراردادی که هرکدام از انواع حقیقی و اعتباری پیوند خاصی با همدیگر دارند.به عبارت دیگر وجودکتبی دلالت بر وجود لفظی می کند و وجود لفظی دلالت بر وجود ذهنی و وجود ذهنی دلالت بر وجود عینی یا خارجی می کند.

مباحث مرتبط با عنوان




تاریخ شماره نسخه کاربر توضیح اقدام
 سه شنبه 17 آذر 1383 [08:25 ]   4   حسین خادم      جاری 
 پنج شنبه 12 آذر 1383 [13:57 ]   3   حسین خادم      v  c  d  s 
 پنج شنبه 12 آذر 1383 [13:45 ]   2   حسین خادم      v  c  d  s 
 شنبه 07 آذر 1383 [08:48 ]   1   حسین خادم      v  c  d  s 


ارسال توضیح جدید
الزامی
big grin confused جالب cry eek evil فریاد اخم خبر lol عصبانی mr green خنثی سوال razz redface rolleyes غمگین smile surprised twisted چشمک arrow



از پیوند [http://www.foo.com] یا [http://www.foo.com|شرح] برای پیوندها.
برچسب های HTML در داخل توضیحات مجاز نیستند و تمام نوشته ها ی بین علامت های > و < حذف خواهند شد..