منو
 صفحه های تصادفی
سخنان امام علی علیه السلام با مردم بصره پس از جنگ جمل
مطلوبترین محل ضربه در صفحه راکت
صور فلکی
نظریه لندن
نامه امام عسگری علیه السلام به اهالی قم
تیره پانداناسه
زندگینامه اینار هرتزپرونگ
تمیز کردن شیمیایی برخی از لوازم منزل
عمرو عاص
فراخوان مشارکت در محتوای گروه پزشکی
 کاربر Online
815 کاربر online
تاریخچه ی: نیازهای مادی و معنوی انسان

!حقیقت و ماهیت انسان

می‏دانیم که درباره حقیقت و ماهیت انسان ، اختلاف نظرهایی وجود دارد .

به طور کلی دو نظریه اساسی در مقابل یکدیگر قرار گرفته‏اند : نظریه " روحیون " و نظریه " مادیون " .


^~~green:براساس نظریه روحیون ، انسان حقیقتی‏ است مرکب از جسم و روان ، و روان انسان ، جاویدان است و با مردن‏ او فانی نمی‏شود . همچنانکه می‏دانیم منطق دین و مخصوصا نصوص اسلامی بر همین‏ مطلب دلالت می‏کند .~~^

^~~green:نظریه " مادیون " این است که انسان جز همین ماشین بدن چیز دیگری نیست و با مردن به کلی نیست و نابود می‏شود و متلاشی شدن بدن یعنی متلاشی شدن شخصیت انسان . ~~^

!معنویات انسان

در عین اینکه درباره حقیقت و ماهیت انسان چنین اختلاف نظر بزرگی وجود دارد ، درباره یک مسئله دیگر اگر چه با این مسئله وابستگی دارد هیچگونه‏ اختلاف نظری نیست و آن این است که یک سلسله امور وجود دارند که در عین‏ اینکه از جنس ماده و مادیات نیستند و می‏شود نام آنها را معنویات‏ گذاشت به انسان ، ارزش و شخصیت می‏دهند .

انسان بودن انسان به این امور است ، یعنی اگر این معانی را از انسان بگیرند ، با حیوان هیچ فرقی‏ نمی‏کند .

__~~brown:به عبارت دیگر انسانیت انسان به ساختمان جسمانی او نیست که‏ هر کسی که یک سرو دو گوش داشت و پهن ناخن و مستوی القامه بود و حرف‏ زد ، انسان است ، حال هر که و هر چه می‏خواهد باشد ، نه ، اینطور نیست . ~~__

((سعدی)) همین مطلب را به این زبان گفته است:



::__~~green:تن آدمی شریف است به جان آدمیت __ ::
::__نه همین لباس زیباست نشان آدمیت__::
::__اگر آدمی به چشم است و زبان و گوش و بینی__::
::__چه میان نقش دیوار ومیان آدمیت ~~__::

اگر آدم بودن به داشتن همین اندام است ، همه از مادر ، آدم به دنیا می‏آیند . نه ، آدم بودن به یک سلسله صفات و اخلاق و معانی‏ای‏ است که انسان به موجب آنها انسان است و ارزش و شخصیت پیدا می‏کند .

__~~green:امروزه همین اموری که به انسان ارزش و شخصیت می‏دهند و اگر نباشند انسان‏ با حیوان تفاوتی ندارد ، به نام " ارزشهای انسانی " اصطلاح شده است .~~__

انحرافاتی که برای فرد یا جامعه پیدا می‏شود دو نوع است :

یکی‏ انحرافاتی است که " ضد ارزش " ها در مقابل ارزشها ایستادگی می‏کنند ، مثل آنجا که ظلم در مقابل عدل ، اختناق و خفقان در مقابل آزادی ،خدانشناسی و بی‏بندوباری در مقابل عبادت و خداپرستی ، و سفاهت و حماقت‏ در مقابل عقل و فهم و حکمت می‏ایستد .

ولی شاید بیشترین انحرافات بشر به‏ این شکل نباشد که ضد ارزشها در مقابل ارزشها می‏ایستند ، آنجا که ضد ارزشها در مقابل ارزشها می‏ایستند ، زود شکست می‏خورند .

بیشتر انحرافات‏ بشر به این صورت است که همانطور که دریا جزر و مد دارد ، گاهی یک‏ ارزش از ارزشهای بشری رشد سرطان مانندی می‏کند ، بطوریکه ارزشهای دیگر را در خود محو می‏کند مثلا چنانکه عرض کردیم زهد و تقوی یک ارزش است ، یکی‏ از معیارهای انسانیت است ولی گاهی می‏بینید یک فرد ( یا یک جامعه) آنچنان به زهد گرایش پیدا می‏کند و در زهد محو می‏شود که همه چیز برای او می‏شود " زهد " ، مثل انسانی می‏شود که فقط یک عضوش ( مثلا بینی‏اش) رشد کند و عضوهای دیگر از رشد باز مانند .

منبع :انسان کامل
شهید مطهری
صفحه68


((آثار ایمان مذهبی ))
((رابطه انسان و خدا))
((زندگی مادی یا فرهنگی))

تاریخ شماره نسخه کاربر توضیح اقدام
 شنبه 17 دی 1384 [14:50 ]   8   حسین خادم      جاری 
 پنج شنبه 23 تیر 1384 [15:59 ]   7   یاسر ناظم نیا      v  c  d  s 
 پنج شنبه 23 تیر 1384 [15:55 ]   6   یاسر ناظم نیا      v  c  d  s 
 پنج شنبه 23 تیر 1384 [15:55 ]   5   یاسر ناظم نیا      v  c  d  s 
 پنج شنبه 23 تیر 1384 [15:54 ]   4   یاسر ناظم نیا      v  c  d  s 
 چهارشنبه 28 بهمن 1383 [05:59 ]   3   رضا معرب      v  c  d  s 
 جمعه 27 آذر 1383 [14:27 ]   2   رضا معرب      v  c  d  s 
 جمعه 27 آذر 1383 [14:26 ]   1   رضا معرب      v  c  d  s 


ارسال توضیح جدید
الزامی
big grin confused جالب cry eek evil فریاد اخم خبر lol عصبانی mr green خنثی سوال razz redface rolleyes غمگین smile surprised twisted چشمک arrow



از پیوند [http://www.foo.com] یا [http://www.foo.com|شرح] برای پیوندها.
برچسب های HTML در داخل توضیحات مجاز نیستند و تمام نوشته ها ی بین علامت های > و < حذف خواهند شد..