منو
 صفحه های تصادفی
قسمتهای زیرزمینی (اگر وجود داشته باشد
سازمان فنی و حرفه ای کشور
امام کاظم علیه السلام و افشاگری چهره خلیفه عباسی
خواب حضرت فاطمه بنت اسد درباره امام علی علیه السلام
رنگهای مرده کدر ویا گلی
کادمیم
اختلال سلوک
کاربر:جواد حمزه
کالوز
علت وقوع جنگ بدر
 کاربر Online
746 کاربر online
تاریخچه ی: نقش و کارکرد دین

در حال مقایسه نگارشها

نگارش واقعی نگارش:1
کاربرد مهم دین اینست که مایه سعادت آدمی می باشد دین در تمام افراد و در همه ازمنه بیش از هر چیز دیگری مؤثر است و تنها راه سعادت بشر می باشد و صلح و آرامش تنها در سایه دین به وجود می آید و دین است که باعث فداکاری افراد می شود. و تنها دین است که باعث پیشرفت نهضتها می گردد به همین خاطر و از این جهت پیشوایان نهضت های جهان و زمامداران مقتدر عالم برای پیشرفت خود همواره به دین و امور مذهبی متوسل گشته اند .
  • دین برنامه‏ زندگى اخلاقى و اجتماعى است، خواه مستند به وحى باشد یا نباشد.و دین باعث یک سری اعمال و مناسک و آداب ویژه میگردد که با عبادت و پرستش همراه است، خواه معبود،خدا یا خدایان و یا ارواح و یا برخى مظاهر طبیعى باشد.
  • در ادیان الهى بخشى از کاربرد دین شامل مراسم و آداب زندگىاست که مبتنى بر اعتقاد به جهان غیب و ماوراى طبیعت است که با پرستش خدا یاخدایان همراه است.
  • استاد مطهری می نویسد : دین باعث به وجود آمدن اخلاق و تکالیف اخلاقی می گردد .
  • و در جای دیگر مى گوید : تنها ایمان مذهبى قادر است که انسان را به صورت یک مؤمن واقعى در آورد , هم خودخواهى و خودپرستى را تحت الشعاع ایمان و عقیده و مسلک قرار دهد , و هم نوعى تعبد وتسلیم در فرد ایجاد کند به طورى که انسان در کوچکترین مسئله اى که مکتب عرضه مى دارد به خود تردید راه ندهد , و هم آن را به صورت یک شىء عزیز و محبوب و گرانبها در آورد در حدى که زندگى بدون آن برایش هیچ و پوچ و بى معنى باشد , و با نوعى غیرت و تعصب از آن حمایت کند .

    • گرایشهاى ایمانى مذهبى موجب آن است که انسان تلاشهائى على رغم گرایشهاى طبیعى فردى انجام دهد و احیانا هستى و حیثیت خود را در راه ایمان خویش فدا سازد این در صورتى میسر است که ایده انسان جنبه تقدس پیدا کند و حاکمیت مطلق بر وجود انسان بیابد. تنها نیروى مذهبى است که قادر است به ایده ها تقدس ببخشد و حکم آنها را در کمال قدرت بر انسان جارى سازد .

  • ایمان مذهبى آثار نیک فراوان دارد چه از نظر تولید بهجت و انبساط , و چه از نظر نیکو ساختن روابط اجتماعى , و چه از نظر کاهش و رفع ناراحتیهاى ضرورى که لازمه ساختمان این جهان است .

  • به طور کلی دین جهان بینى ما را تغییر مى دهد , یعنى بینش ما را درباره جهان تغییر مى دهد . جهانى که نور وحى به ما ارائه مى دهد همین جهان است اما با یک تار و پود خیلى بیشترى . وحى به ما اینجور مى گوید : ( سبح لله ما فى السموات و الارض ّ)تمام ذرات هستى زبانشان به تسبیح خدا گویاست ولى شما نمى فهمید .
  • بنابر این برخی ازکاربردهاى دین را مى‏توان در موارد زیر نشان داد:

    • الف: برنامه‏هاى زندگى اخلاقى و اجتماعى، خواه مستند به وحى باشد یا نباشد، چنان‏که از اومانیسم نیز گاهى، به عنوان نوعى دین یاد مى‏شود.همانکه اگوست کنت ، به نام دین انسانیت‏ پیشنهاد می کند که اومانیستى و انسان‏گرایانه است.

    • ب:اعمال و مناسک و آداب ویژه‏اى که با عبادت و پرستش همراه است، خواه معبود،خدا یا خدایان و یا ارواح و یا برخى مظاهر طبیعى باشد. چنان که وقتى از ادیان‏ابتدایى سخن به میان مى‏آید، همین معنا مقصود است.

    • ج:مراسم و آداب زندگى مبتنى بر اعتقاد به جهان غیب که با پرستش خدا یاخدایان همراه است. بخشى از کاربرد دین در مورد ادیان الهى اعم از توحیدى وغیرتوحیدى ناظر به همین معناست.

    • د: مراسم و مناسک مبتنى بر اعتقاد به ماوراى طبیعت و همراه با پرستش خداى‏یکتا. این مورد در ادیان الهى و توحیدى کاربرد وسیعى دارد که از آن‏ها با نام ‏ادیان ابراهیمى نیز یاد مى‏شود.

منابع

1-مطهری ، سید مرتضی ،اسلام ومقتضیات زمان ج1
2-همو،مقدمه اى بر جهان بینى اسلامى ج1 بحث انسان وایمان

برای مطالعه تکمیلی بخوانید:


کاربرد مهم دین اینست که مایه سعادت آدمی می باشد دین در تمام افراد و در همه ازمنه بیش از هر چیز دیگری مؤثر است و تنها راه سعادت بشر می باشد و صلح و آرامش تنها در سایه دین به وجود می آید و دین است که باعث فداکاری افراد می شود. و تنها دین است که باعث پیشرفت نهضتها می گردد به همین خاطر و از این جهت پیشوایان نهضت های جهان و زمامداران مقتدر عالم برای پیشرفت خود همواره به دین و امور مذهبی متوسل گشته اند .
  • دین برنامه‏ زندگى اخلاقى و اجتماعى است، خواه مستند به وحى باشد یا نباشد.و دین باعث یک سری اعمال و مناسک و آداب ویژه میگردد که با عبادت و پرستش همراه است، خواه معبود،خدا یا خدایان و یا ارواح و یا برخى مظاهر طبیعى باشد.
  • در ادیان الهى بخشى از کاربرد دین شامل مراسم و آداب زندگىاست که مبتنى بر اعتقاد به جهان غیب و ماوراى طبیعت است که با پرستش خدا یاخدایان همراه است.
  • استاد مطهری می نویسد : دین باعث به وجود آمدن اخلاق و تکالیف اخلاقی می گردد (اسلام ومقتضیات زمان ج1) .
  • وی در جای دیگر مى گوید :تنها ایمان مذهبى قادر است که انسان را به صورت یک مؤمن واقعى در آورد , هم خودخواهى و خودپرستى را تحت الشعاع ایمان و عقیده و مسلک قرار دهد , و هم نوعى تعبد وتسلیم در فرد ایجاد کند به طورى که انسان در کوچکترین مسئله اى که مکتب عرضه مى دارد به خود تردید راه ندهد , و هم آن را به صورت یک شىء عزیز و محبوب و گرانبها در آورد در حدى که زندگى بدون آن برایش هیچ و پوچ و بى معنى باشد , و با نوعى غیرت و تعصب از آن حمایت کند .

    • گرایشهاى ایمانى مذهبى موجب آن است که انسان تلاشهائى على رغم گرایشهاى طبیعى فردى انجام دهد و احیانا هستى و حیثیت خود را در راه ایمان خویش فدا سازد این در صورتى میسر است که ایده انسان جنبه تقدس پیدا کند و حاکمیت مطلق بر وجود انسان بیابد. تنها نیروى مذهبى است که قادر است به ایده ها تقدس ببخشد و حکم آنها را در کمال قدرت بر انسان جارى سازد .

  • ایمان مذهبى آثار نیک فراوان دارد چه از نظر تولید بهجت و انبساط , و چه از نظر نیکو ساختن روابط اجتماعى , و چه از نظر کاهش و رفع ناراحتیهاى ضرورى که لازمه ساختمان این جهان است ( مقدمه اى بر جهان بینى اسلامى ج1 (انسان وایمان ) .
  • به طور کلی دین جهان بینى ما را تغییر مى دهد , یعنى بینش ما را درباره جهان تغییر مى دهد . جهانى که نور وحى به ما ارائه مى دهد همین جهان است اما با یک تار و پود خیلى بیشترى . وحى به ما اینجور مى گوید : ( سبح لله ما فى السموات و الارض ّ)تمام ذرات هستى زبانشان به تسبیح خدا گویاست ولى شما نمى فهمید .
  • بنابر این برخی ازکاربردهاى دین را مى‏توان در موارد زیر نشان داد:

    • الف: برنامه‏هاى زندگى اخلاقى و اجتماعى، خواه مستند به وحى باشد یا نباشد، چنان‏که از اومانیسم نیز گاهى، به عنوان نوعى دین یاد مى‏شود.همانکه اگوست کنت ، به نام دین انسانیت‏ پیشنهاد می کند که اومانیستى و انسان‏گرایانه است.

    • ب:اعمال و مناسک و آداب ویژه‏اى که با عبادت و پرستش همراه است، خواه معبود،خدا یا خدایان و یا ارواح و یا برخى مظاهر طبیعى باشد. چنان که وقتى از ادیان‏ابتدایى سخن به میان مى‏آید، همین معنا مقصود است.

    • ج:مراسم و آداب زندگى مبتنى بر اعتقاد به جهان غیب که با پرستش خدا یاخدایان همراه است. بخشى از کاربرد دین در مورد ادیان الهى اعم از توحیدى وغیرتوحیدى ناظر به همین معناست.

    • د: مراسم و مناسک مبتنى بر اعتقاد به ماوراى طبیعت و همراه با پرستش خداى‏یکتا. این مورد در ادیان الهى و توحیدى کاربرد وسیعى دارد که از آن‏ها با نام ‏ادیان ابراهیمى نیز یاد مى‏شود.

برای مطالعه تکمیلی بخوانید:



تاریخ شماره نسخه کاربر توضیح اقدام
 شنبه 19 دی 1383 [11:05 ]   2   اسماعیل جلمبادانی      جاری 
 شنبه 19 دی 1383 [10:56 ]   1   اسماعیل جلمبادانی      v  c  d  s 


ارسال توضیح جدید
الزامی
big grin confused جالب cry eek evil فریاد اخم خبر lol عصبانی mr green خنثی سوال razz redface rolleyes غمگین smile surprised twisted چشمک arrow



از پیوند [http://www.foo.com] یا [http://www.foo.com|شرح] برای پیوندها.
برچسب های HTML در داخل توضیحات مجاز نیستند و تمام نوشته ها ی بین علامت های > و < حذف خواهند شد..