منو
 صفحه های تصادفی
مدیریت دانش
آشکارسازی ذرات
تغذیه مناسب براى یادگیرى
واکنش مجلس
ورود کاروان اسرا به شهر دمشق
سنتز پودرهای شیمیایی با لیزر
واژگان آنالیز
بیدل دهلوی
طالبی
اقسام مسمومیت
 کاربر Online
633 کاربر online
تاریخچه ی: نقش فسفر در بدن

تفاوت با نگارش: 1

Lines: 1-115Lines: 1-109
-__فسفر__


به خاطر دارید در مورد ((کلسیم)) که فراوان ترین ِ املاح در بدن بود صحبت کردیم. ((فسفر)) از نظر فراوانی در بدن ، پس از کلسیم است . این عنصر که در گروه ماکرو میزال ( املاح فراوان دربدن ) قرار دارد . 1 درصد وزن بدن را تشکیل می دهد یعنی اگر شما یک مرد 70 کیلوگرمی هستید ، در بدنتان 700 گرم فسفر وجود دارد. فسفر در بیشتر غذاها موجود است ، پس نگران دریافت آن نباشید. ولی بهتر است زنان و افراد مسن اطلاعات بیشتری راجع به آن داشته باشند چون فسفر همراه کلسیم استحکام بخش ((استخوان)) هاست.

__فسفر در بدن چه نقشی بر عهده دارد؟__
+به خاطر دارید در مورد ((کلسیم)) که فراوان ترین ِ املاح در بدن بود صحبت کردیم. فسفر از نظر فراوانی در بدن ، پس از کلسیم است . این عنصر که در گروه ماکرو میزال ( املاح فراوان دربدن ) قرار دارد . 1 درصد وزن بدن را تشکیل می دهد یعنی اگر شما یک مرد 70 کیلوگرمی هستید ، در بدنتان 700 گرم فسفر وجود دارد. فسفر در بیشتر غذاها موجود است ، پس نگران دریافت آن نباشید. ولی بهتر است زنان و افراد مسن اطلاعات بیشتری راجع به آن داشته باشند چون فسفر همراه کلسیم استحکام بخش ((استخوان)) هاست.
 +!نقش فسفر در بدن
 +فسفر در بدن چهار عمل مهم انجام میدهد:
 +*به رشد و ترمیم بدن کمک میکند.
 +*با کمک به متابولیسم چربیها و نشاستهها، توان و نیروی لازم را در فرد بوجود میآورد.
 +*درد ناشی از ورم مفاصل را کاهش میدهد.
 +*در سلامتی دندانها و لثه مؤثر است.
 از کل فسفر موجود در بدن 80 درصد آن در استخوانها موجود است و 20 درصد آن در دیگر قسمتهای بدن وجود دارد. از کل فسفر موجود در بدن 80 درصد آن در استخوانها موجود است و 20 درصد آن در دیگر قسمتهای بدن وجود دارد.
 عملکرد فسفر در استخوان معلوم است ، با کلسیم ((کریستال)) هایی را تشکیل می دهند که در اسکلت پروتئینی استخوان نشسته و موجب استحکام استخوان می گردد. عملکرد فسفر در استخوان معلوم است ، با کلسیم ((کریستال)) هایی را تشکیل می دهند که در اسکلت پروتئینی استخوان نشسته و موجب استحکام استخوان می گردد.
 در بقیه بخش های ((بدن)) فسفر به عنوان یک عنصر مهم ، نقش های زیادی را برعهده دارد. فسفر در ساختمان کلیه ((کروموزوم)) های بدن ما موجود است. در غشا همه سلولهای بدن ما وجود دارد. فعال شدن بسیاری از آنزیمها با اتصال یک مولکول فسفر صورت می گیرد و در خون به حفظ PH ثابت کمک می کند ، و به این ترتیب نمی گذارد خون بدن ما قلیایی یا اسیدی شود. و بالاخره هر چه ماده انرژی زا در بدن ما وجود دارد مثل ATP * و CP ** همه با اتصال ((مولکول)) فسفر انرژی را در خود ذخیره می کنند. در بقیه بخش های ((بدن)) فسفر به عنوان یک عنصر مهم ، نقش های زیادی را برعهده دارد. فسفر در ساختمان کلیه ((کروموزوم)) های بدن ما موجود است. در غشا همه سلولهای بدن ما وجود دارد. فعال شدن بسیاری از آنزیمها با اتصال یک مولکول فسفر صورت می گیرد و در خون به حفظ PH ثابت کمک می کند ، و به این ترتیب نمی گذارد خون بدن ما قلیایی یا اسیدی شود. و بالاخره هر چه ماده انرژی زا در بدن ما وجود دارد مثل ATP * و CP ** همه با اتصال ((مولکول)) فسفر انرژی را در خود ذخیره می کنند.
 پس می بینید اگر فسفر وجود نداشته باشد حیات امکان پذیر نیست. به همین دلیل است که خداوند عنصر فسفر را به وفور در مواد غذایی قرار داده است. پس می بینید اگر فسفر وجود نداشته باشد حیات امکان پذیر نیست. به همین دلیل است که خداوند عنصر فسفر را به وفور در مواد غذایی قرار داده است.
 +!منابع غذایی فسفر
-
__حال مواد غذایی غنی از فسفررا بشناسیم__

فسفر بیشتر در منابع حیوانی موجود است . گوشتهای ((گاو)) و ((گوسفند)) ، ((ماکیان))و ((ماهی)) که غنی از ((پروتئین)) هستند دارای فسفر زیادی می باشند . یعنی در حقیقت هر جا پروتئین هست ، فسفر زیادی یافت می شود. لبنیات، حبوبات مثل ((عدس)) ، دانه هایی مثل ((بادام)) و ((تخم مرغ)) نیز محتوی فسفرهستند.
+فسفر بیشتر در منابع حیوانی موجود است . گوشتهای ((گاو)) و ((گوسفند)) ، ((ماکیان))و ((ماهی)) که غنی از ((پروتئین)) هستند دارای فسفر زیادی می باشند . یعنی در حقیقت هر جا ((پروتئین)) هست ، فسفر زیادی یافت می شود. لبنیات، حبوبات مثل ((عدس)) ، دانه هایی مثل ((بادام)) و ((تخم مرغ)) نیز محتوی فسفرهستند.
 جدول زیر نام چند ماده غذایی و مقدار فسفر موجود در یک را بیان می کند. جدول زیر نام چند ماده غذایی و مقدار فسفر موجود در یک را بیان می کند.
 
 
 
 
  
 ماده غذایی ماده غذایی
  
  
 مقدار مقدار
  
  
 میزان فسفر موجود میزان فسفر موجود
 
 
 
 
  
 ماکارونی با پنیر ماکارونی با پنیر
  
  
 1فنجان 1فنجان
  
  
 322 میلی گرم 322 میلی گرم
  
 
 
 
 
  
 شیر 2 درصد چربی شیر 2 درصد چربی
  
  
 1فنجان 1فنجان
  
  
 232 میلی گرم 232 میلی گرم
  
 
 
 
 
  
 گوشت گاو گوشت گاو
  
  
 90گرم 90گرم
  
  
 210 میلی گرم 210 میلی گرم
  
 
 
 
 
  
 بادام بادام
  
  
 یک چهارم فنجان یک چهارم فنجان
  
  
 184میلی گرم 184میلی گرم
  
 
 
 
 
  
 عدس پخته عدس پخته
  
  
 یک دوم فنجان یک دوم فنجان
  
  
 178 میلی گرم 178 میلی گرم
  
 
 
 
 
  
 تخم مرغ تخم مرغ
  
  
 1عدد 1عدد
  
  
 86 میلی گرم 86 میلی گرم
  
 
 
 
 
-__هضم و جذب فسفر__ 
-((هضم)) و جذب فسفر در ((دستگاه گوارش)) به کمک ((آنزیمها))ی گوارشی صورت گرفته و در ابتدای ((روده)) جذب می شود ، این ماده سریعتر از کلسیم وارد خون شده و ذخائر بدن را تکمیل می کند . میزان متوسط فسفر در خون 3 تا 4 میلی گرم در 100 میلی لیتر است. ((ویتامین))D به جذب فسفر همانند کلسیم کمک می کند. لازم به ذکر است که مصرف بیش از اندازه ((فسفر)) موجب کاهش جذب ((کلسیم)) می شود . زیرا این دو عنصر در ورود به سلولهای روده رقابت می کنند. میزان فسفر در خون ، توسط هورمونی به نام ((پاراتورمون)) کنترل می شود. این هورمون از غده ((پاراتیروئید)) موجود در ((گردن)) ترشح شده و در صورتی که فسفر موجود در بدن کمتر از حد ((استاندارد)) باشد دستور به کاهش دفع و افزایش جذب فسفر می دهد. دفع فسفراز طریق ((ادرار)) است. اگر فسفر ِ دریافتی بیش از حد نیاز باشد اضافی آن از ادرار دفع می شود.
مقدار نیاز بدن به فسفر روزانه 700 تا 1200 میلی گرم در روز است.
+!هضم و جذب فسفر
 +((هضم)) و جذب فسفر در ((دستگاه گوارش)) به کمک ((آنزیمها))ی گوارشی صورت گرفته و در ابتدای ((روده)) جذب می شود ، این ماده سریعتر از کلسیم وارد خون شده و ذخائر بدن را تکمیل می کند . میزان متوسط فسفر در خون 3 تا 4 میلی گرم در 100 میلی لیتر است. ((ویتامین))D به جذب فسفر همانند کلسیم کمک می کند. لازم به ذکر است که مصرف بیش از اندازه ((فسفر)) موجب کاهش جذب ((کلسیم)) می شود . زیرا این دو عنصر در ورود به سلولهای روده رقابت می کنند. میزان فسفر در خون ، توسط هورمونی به نام ((پاراتورمون)) کنترل می شود. این هورمون از غده ((پاراتیروئید)) موجود در ((گردن)) ترشح شده و در صورتی که فسفر موجود در بدن کمتر از حد ((استاندارد)) باشد دستور به کاهش دفع و افزایش جذب فسفر می دهد. دفع فسفراز طریق ((ادرار)) است. اگر فسفر ِ دریافتی بیش از حد نیاز باشد اضافی آن از ادرار دفع می شود.مقدار نیاز بدن به فسفر روزانه 700 تا 1200 میلی گرم در روز است.
-__کمبود فسفر__ +!کمبود فسفر
 در انسان نادر است ولیکن در اثر مصرف بعضی داروها جذب فسفر کاهش می یابد مثل آنتی اسیدهایی که برای معده درد تجویز می شود ، ( مثل ئیدروکسید ((آلومینیوم)) ) و در طولانی مدت موجب کمبود فسفر می گردند ، البته در افرادی که مبتلا به ((هیپرپاراتیروئیدیسم)) ((«بزرگ شدن غده پاراتیروئید))) هستند و در کودکان نارس احتمال کمبود فسفر وجود دارد. در انسان نادر است ولیکن در اثر مصرف بعضی داروها جذب فسفر کاهش می یابد مثل آنتی اسیدهایی که برای معده درد تجویز می شود ، ( مثل ئیدروکسید ((آلومینیوم)) ) و در طولانی مدت موجب کمبود فسفر می گردند ، البته در افرادی که مبتلا به ((هیپرپاراتیروئیدیسم)) ((«بزرگ شدن غده پاراتیروئید))) هستند و در کودکان نارس احتمال کمبود فسفر وجود دارد.
-علائم کمبود فسفر از اختلال در عمل ATP انرژی زا شروع می شود. در اثر کمبود فسفر ، اختلال عصبی، اسکلتی ، خونی و کلیوی به جود خواهد آمد.
سالمندان و بانوان یائسه متوجه باشید که شما نیاز بیشتری به فسفر دارید تا مبتلا به ((پوکی استخوان)) نشوید.
+علائم کمبود فسفر از اختلال در عمل ATP انرژی زا شروع می شود. در اثر کمبود فسفر ، اختلال عصبی، اسکلتی ، خونی و کلیوی به جود خواهد آمد.سالمندان و بانوان یائسه متوجه باشید که شما نیاز بیشتری به فسفر دارید تا مبتلا به ((پوکی استخوان)) نشوید.
 از مصرف بیش از اندازه فسفر مسمومیتی دیده نشده است ولیکن در صورتی که مصرف فسفر خیلی بیش از کلسیم باشد مثلاً فرد عادت به خوردن ((گوشت)) زیاد و لبنیات کم داشته باشد ، حالتی در فرد بوجود میآید که به آن هیپرپاراتیروئیدیسم ثانویه گویند که موجب افزایش گردش املاح در استخوان شده و محتوی کلسیم استخوان را کاهش می دهد . از اینرو به کسانی که سرخود رژیم لاغری می گیرند و فقط غذایشان گوشت گوسفند یا گوشت مرغ پخته است یا کسانی که رژیم غذایی نامتعادلی دارند توصیه می شود مراقب استخوانهایشان باشند که این رژیم نادرست شکستگی های دوران پیری را در پی دارد . از مصرف بیش از اندازه فسفر مسمومیتی دیده نشده است ولیکن در صورتی که مصرف فسفر خیلی بیش از کلسیم باشد مثلاً فرد عادت به خوردن ((گوشت)) زیاد و لبنیات کم داشته باشد ، حالتی در فرد بوجود میآید که به آن هیپرپاراتیروئیدیسم ثانویه گویند که موجب افزایش گردش املاح در استخوان شده و محتوی کلسیم استخوان را کاهش می دهد . از اینرو به کسانی که سرخود رژیم لاغری می گیرند و فقط غذایشان گوشت گوسفند یا گوشت مرغ پخته است یا کسانی که رژیم غذایی نامتعادلی دارند توصیه می شود مراقب استخوانهایشان باشند که این رژیم نادرست شکستگی های دوران پیری را در پی دارد .
-*Adenosin triphosphote 
-**Creatine phosphat 

تاریخ شماره نسخه کاربر توضیح اقدام
 پنج شنبه 19 آذر 1383 [19:25 ]   4   طه محمدی      جاری 
 پنج شنبه 19 آذر 1383 [19:05 ]   3   طه محمدی      v  c  d  s 
 یکشنبه 15 آذر 1383 [10:58 ]   2   نفیسه ناجی      v  c  d  s 
 شنبه 02 آبان 1383 [07:03 ]   1   فاطمه عیوضی      v  c  d  s 


ارسال توضیح جدید
الزامی
big grin confused جالب cry eek evil فریاد اخم خبر lol عصبانی mr green خنثی سوال razz redface rolleyes غمگین smile surprised twisted چشمک arrow



از پیوند [http://www.foo.com] یا [http://www.foo.com|شرح] برای پیوندها.
برچسب های HTML در داخل توضیحات مجاز نیستند و تمام نوشته ها ی بین علامت های > و < حذف خواهند شد..