منو
 کاربر Online
804 کاربر online
تاریخچه ی: نقد نظریه دو رکهیم

در حال مقایسه نگارشها

نگارش واقعی نگارش:1
حقیقت این است که در اینکه جامعه یک واحد حقیقی است نه یک واحد اعتباری، شکی و تردیدی نیست. این مقدار را تفسیر‌المیزان هم مکرر و در جاهای متعدد بحث کرده است که جامعه یک وحدت و یک حیات مخصوص به خود دارد و به موجب اینکه یک وحدت و یک حیات مخصوص به خود دارد اجل دارد، قوت دارد، ضعف دارد، سرنوشت مشترک دارد و … تا اینجا نظریه مذکور همه درست است ولی اینکه ترکیب جامعه چگونه ترکیبی است، ما روی این قضیه که بحث کردیم به اینجا رسیدیم که:

ترکیب جامعه انسانی یک ترکیب نوع سوم است، یعنی نه از نوع ترکیب اعتباری است (چون واقعاً یک ترکیب حقیقتی است) و نه از نوع ترکیبهای طبیعی یا شیمیایی، زیرا در ترکیبهای طبیعی یا شیمیایی اصلا شخصیت اجزاء به هیچ نحو استقلال ندارد.



و لازمه نظریه دو رکهیم و اشخاصی که در این حد اصالت اجتماعی هستند، جبر اجتماعی است یعنی لازمه‌اش این است که فرد از خودش هیچ اراده‌ای و هیچ شخصیتی نداشته باشد: یعنی وقتی که حس می‌کند، این جامعه باشد که حس می‌کند و وقتی که اراده می‌کند این جامعه باشد که اراده می‌کند و فرد اساساً در مقابل جامعه هیچ استقلال نداشته باشدو اساساً فرد در مقابل جامعه هیچ استقلالی نداشته باشد.

حل آنکه درعین اینکه جامعه یک حقیقت و یک ترکیب است،استقلال فرد در یک حد معین محفوظ است و فرد حتی می تواند جامعه خودش را عوض کند.جزءمستحیل شده امکان ندارد که بتواند وضع کل را تغییر بدهدو
حقیقت این است که در اینکه جامعه یک واحد حقیقی است نه یک واحد اعتباری، شکی و تردیدی نیست. این مقدار را تفسیر‌المیزان هم مکرر و در جاهای متعدد بحث کرده است که جامعه یک وحدت و یک حیات مخصوص به خود دارد و به موجب اینکه یک وحدت و یک حیات مخصوص به خود دارد اجل دارد، قوت دارد، ضعف دارد، سرنوشت مشترک دارد و … تا اینجا نظریه مذکور همه درست است ولی اینکه ترکیب جامعه چگونه ترکیبی است، ما روی این قضیه که بحث کردیم به اینجا رسیدیم که ترکیب جامعه انسانی یک ترکیب نوع سوم است، یعنی نه از نوع ترکیب اعتباری است (چون واقعاً یک ترکیب حقیقتی است) و نه از نوع ترکیبهای طبیعی یا شیمیایی، زیرا در ترکیبهای طبیعی یا شیمیایی اصلا شخصیت اجزاء به هیچ نحو استقلال ندارد.
و لازمه نظریه دو رکهیم و اشخاصی که در این حد اصالت اجتماعی هستند، جبر اجتماعی است یعنی لازمه‌اش این است که فرد از خودش هیچ اراده‌ای و هیچ شخصیتی نداشته باشد: یعنی وقتی که حس می‌کند، این جامعه باشد که حس می‌کند و وقتی که اراده می‌کند این جامعه باشد که اراده می‌کند و فرد اساساً در مقابل جامعه هیچ استقلال نداشته باشدو اساساً فرد در مقابل جامعه هیچ استقلالی نداشته باشد.حل آنکه درعین اینکه جامعه یک حقیقت و یک ترکیب است،استقلال فرد در یک حد معین محفوظ است و فرد حتی می تواند جامعه خودش را عوض کند.جزءمستحیل شده امکان ندارد که بتواند وضع کل را تغییر بدهدو

تاریخ شماره نسخه کاربر توضیح اقدام
 سه شنبه 04 مرداد 1384 [10:11 ]   3   یاسر ناظم نیا      جاری 
 سه شنبه 04 مرداد 1384 [10:10 ]   2   یاسر ناظم نیا      v  c  d  s 
 شنبه 10 اردیبهشت 1384 [19:49 ]   1   محمد ورهرام      v  c  d  s 


ارسال توضیح جدید
الزامی
big grin confused جالب cry eek evil فریاد اخم خبر lol عصبانی mr green خنثی سوال razz redface rolleyes غمگین smile surprised twisted چشمک arrow



از پیوند [http://www.foo.com] یا [http://www.foo.com|شرح] برای پیوندها.
برچسب های HTML در داخل توضیحات مجاز نیستند و تمام نوشته ها ی بین علامت های > و < حذف خواهند شد..